Вече закон: Само 4 опита за книжка ще имат кандидат-шофьорите

Ако за шест месеца не се вземе тапията, ще трябва нов курс
11 сеп 2024 09:17, Петър Бойчев
75
Вече закон: Само 4 опита за книжка ще имат кандидат-шофьорите
Снимка Пиксабей

Сериозни промени в обучението и провеждането на изпити за шофьори бяха обнародвани в "Държавен вестник" вчера. Част от тях, които засягат центровете за провеждане на такова обучение, влизат в сила след пет месеца. Тези, които засягат пряко кандидат-шофьорите, се въвеждат след три месеца, т.е. след 10 декември.

Сред най-важните нови положения е въвеждането на ограничение колко пъти човек може да се яви на изпит. Сега на практика ограничения нямаше, а единственото условие е да се вземат допълнително часове преди повторното явяване, а ако междувременно са минали шест месеца - да се направи и нов вътрешен изпит, който обаче често е формалност. От декември условията ще са доста различни, а цената на неуспешния изпит - много по-солена.

Кандидатът ще има право да се яви на теоретичен изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от вписването му като завършил теоретично обучение в информационната система. Ако не успее да вземе успешно т.нар. листовки, ще може да се яви на нов изпит след преминаване на ново теоретично обучение. Напоследък често кандидатите се готвят сами за листовки, така че това изискване остава сравнително формално. Това обаче не може да се каже за новите изисквания към скъсаните на практическия изпит.

И тук се въвежда ограничение кандидатът да може да се яви на практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца, като срокът започва да тече от успешното полагане на теоретичния изпит или от вписването му в системата като завършил практическо обучение.

При неявяване или неуспешно полагане на практически изпит в посочения срок кандидатът може да се яви на нов практически изпит след преминаване на ново практическо обучение, гласят новите правила. Това означава, че ако за четири опита човек не успее да вземе книжка, ще трябва на практика да плати отново цялата цена на курса, за да се яви за пети път.

Предложенията целят до теоретичен или практически изпит да се допускат подготвени кандидати, които са придобили необходимите знания, умения и поведение, изисквани за управление на моторно превозно средство, мотивираха проекта авторите му от министерството на транспорта. Кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС, започнали обучения до влизане в сила на настоящата наредба, се изпитват по досегашния ред, т.е. записаните в курсове до 10 декември няма да бъдат засегнати от промените.

Има и някои облекчения в изискванията към обучителните курсове. Отпадат вътрешните изпити с инструктора/центъра преди явяването на официалните. Дипломата няма да се представя при началото на курса, а при издаването на книжката. Сега кандидатът носеше копие от дипломата на инструктора си в началото на курса, а после и при издаването на книжката, което, според авторите на промените, излишно натоварва хората. При отнета книжка заради изчерпани точки няма да се представя удостоверение за психологическа годност при явяване на нов курс, а справката ще се извършва служебно.

Любопитна промяна има относно записите от практическите изпити. Сега те се пазят три месеца след изпита, а занапред срокът се удължава на две години. С предложението се цели при настъпване на пътнотранспортно произшествие с водач със стаж по-малко от 2 години да бъде осигурена възможност за преглед на видеозаписите от изпита на виновника за инцидента. Така комисията за служебно обследване на подобни произшествия ще може да набележи мерки за тяхното ограничаване, посочват вносителите.

Важна промяна има и за самите учебни центрове и инструктори. Документите, свързани с курса - учебен дневник, учебен картон и списък на кандидатите, ще трябва да се водят в електронна форма, но за целта първо ще трябва да се подобрят функционалностите на информационната система.

Съсловните организатори на инструкторите се обявиха остро срещу промените при представянето им за обществено обсъждане преди няколко месеца. Според съюза на центровете по авто-мото подготовка, промените развалят работеща система, при която успеваемостта на изпита се е повишила до 70% при първо явяване.

Тъй като част от промените предвиждат облекчения в изискванията към учебните центрове, от съюза смятат, че центровете не само няма да намалеят, както очакваше бившият министър Георги Гвоздейков, а от 1000 ще станат 2000, защото с "две маси пред някоя барака" ще може да се водят курсове.

Инструкторите смятат и че електронните документи ще бъдат невъзможни за свързване и попълване, защото и сега имат огромни проблеми. "В момента в ИА "Автомобилна администрация" има четири електронни системи и нито една не функционира правилно. Последният гаф е маршрутизацията (Навигатор), която непрекъснато цикли и изпитите продължават с часове извън регламентираните 25 минути", посочват още от центровете.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още по темата: опитиизпиткнижка
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
67
1
 
0
 
! Отговори
Ангелина преди 1 месец
Даже трябва да имат и по- малко възможности за опит- само два. Тогава такива ,като един бивш кандидат за кмет на Монтана ,няма са се мъчат цели седем пъти - неуспешни и останали ,без шофьорска книжки,но това беше в друго време ,когато имаше някакъв контрол .Сега всички взимат ,без проблеми.
66
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Глупава дискриминация!По тази логика само 4 опита да имат кандидатстудентите! Тъъъъъпанарите в Бг са много!
65
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Купи си шофьорска книжка, та да ти е мирна главата. Около Илиянци всичко можеш да си уредиш - документи, дипломи, даже и лична карта.
64
0
 
8
 
! Отговори
++++ преди 1 месец
Преди години курс за любител шофьор беше 3 месеца.Първо вътрешен изпит,след това листовки,полигон и градско.Скъсат ли те имаш право да се явяваш 4 пъти,след това нов курс.Така изкарвахме книжка всички които са над 50 год. и не сме умрели.Вместо да роптаете и търсите начини да заобиколите изискванията наблегнете на правилник ,листовки и кормуване и няма проблеми.
63
0
 
0
 
! Отговори
Как КОЙ? преди 1 месец
До а я кажете 15: По европейски програми. не знаеш ли или не искаш да знаеш?
62
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
С други думи отново оскъпяват шофьорските курсове.
61
0
 
12
 
! Отговори
До Дани преди 1 месец
всеки един от изпитващите може да те скъса без причина, ей така, за да плащаш пак и пак с тоя закон
60
1
 
5
 
! Отговори
Мънго Жери преди 1 месец
Потедният разсипнически корупционен закон. Ако няма лимит за опитите ще ходя, ще ме късат, пак ше ходя, пак ще ме късат. Сега с този лимит, винаги ще се намери един чичко, който да каже:"Мойто момче, гова ти е последния опит в живота, искаш ли да измислим нещо?" Благодарете за законите на американското посолство. Който си пие кафето на Ларгото знае, че от там се спускат всички четения. Затова и постоянно търсят преводачи. Ама това хората от Грудово няма как да го знаят.
59
4
 
5
 
! Отговори
Дани преди 1 месец
Като се замисля на тези, които 4 пъти не могат да изкарат книжка, по-добре изобщо да не им дават повече никаква възможност. Ще има по-малко катастрофи и проблеми за всички.
58
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На всички е ясно че дъщерята на ченгеджиста и сина на прокурора вземат,,изпита,,с половин път и това е натиск срещу народа.Кой точно проверчва дали семето на търмъците минава при същите изисквания като народа когато се рещават съдби и с колко тежки присъди ?Дупитатите забравят кой е,,клиента,,и кой на кого може да поставя такива условия.Ще станат душмани на много млади животи за да не търсят отговорност от тия които са взели парите на клиента.А това че ЕС и България са ти посегнали не се забравя
57
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Една дума...българчета
56
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Оо, значи подкупите за взимане на изпит ще скочат.
55
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Урсула, на теория е така, на практика обаче само при малък трафик е възможно това. Ако си карал 10х. км или повече по БГ магистралите, би трябвало да го знаеш. 2 ленти са крайно недостатъчни за да има "скоростна", особено преди празници и после на връщане.Все пак правилника е писан в едни други времена, когато 1 кола се падаше на 4-5 семейства.
54
0
 
1
 
! Отговори
Урсула преди 1 месец
Айде и бакшишите на посолството и лево. Там ви е мястото, при ония с левите резби.
53
2
 
2
 
! Отговори
Урсула преди 1 месец
Риторичен въпрос зададох за задръстванията. А другият ми въпрос бе, как в един град се става шофьор. Автомобилните състезатели винаги са ставали такива в страни, където има многонзавои, много сняг или много дъжд, като примерно Финландия, Англия. Шофьор се става в планината, на мокро и на сняг! В град шофор НЕ СЕ става! Там се става само БАКШИШ! Айде по-бързо у лево.
52
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
49 шопа е разглезен и нарушава закона. Възможностите му са такива че 3 часа не може да излезе от София ако ще и ферари да има. Обаче излезе ли на магистрала отива или в дървото или лети през мантинелата в насрещното.
51
3
 
1
 
! Отговори
Урсула преди 1 месец
Софиянец, как да разбера, че си софиянец на пътя? Със софийски номера са много от лизинговите автомобили. Аз 10 години бях със софийски номера, плащах данъци в София, но в София нито веднъж не съм ходил :) Как другите да разберат, че аз НЕ СЪМ софиянец? И как аз да разбера, че ти си? Отговори ми нантоя простичък въпрос. Иначе аз ви разпознавам по дараците със софийски номера.
50
0
 
3
 
! Отговори
К9 преди 1 месец
Урсуло, в задръстване шофьор не се става! На село също! Ако с гледане (висене в задръстване) се учеше занаят, кучето щеше да е най-добрия касапин на света! Същото е и с шофьорлъка! Чао!
49
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
47 боко ползва фондове и турски подизпълнители под прикритието на щрабаг. при бай тошо пътищата се правиха от българи за българи и асфалта положен тогава още е основен докато сегашния се кърпи . В северна България има пътища с бял асфалт и още седят цели даже не им е нужен ремонт.
48
7
 
1
 
! Отговори
K9 до 46 преди 1 месец
Шопа не е разглезен, а с възможности. Затова кара квото си иска. И кара с 300, щото може, а в морето се давят кандидат шопите, за които писах в предния си коментар! Винаги ще имате комплекс от софиянци, защото София все повече дърпа напред по всички показатели спрямо провинцията. Единствено в Пловдив също държат ниво. Всичко друго е треторазрядно. И като начин на живот, и като хора!