Да не се спират влакове без стратегия за БДЖ

Това препоръча Комисията по транспорт в НС след дълги дебати
Обновена: 14 яну 2015 19:06 | 14 яну 2015 18:46,
28
Да не се спират влакове без стратегия за БДЖ
Снимка: Булфото

БДЖ да не спира нови влакове, докато не бъде приета стратегия за развитие на железницата. Това предложи комисията по транспорт в Народното събрание след дълги дебати за състоянието на държавната железница.

Депутатите поискаха и държавната субсидия на БДЖ да бъде преобразувана, като  целта е целевият капиталов трансфер от държавата да се преобразува в субсидия за „БДЖ – Пътнически превози“. Предложенията са препоръчителни и се отправят към правителството.

Още по темата

В петък се очаква да има среща между Министерството на финансите, Министерството на транспорта, БДЖ и синдикатите, заедно с премиера Борисов, за да се прецени дали е възможно да бъде преобразуван капиталовия трансфер.

„Ако това се случи няма да се наложи спиране на влакове от 1 февруари“, обясни след заседанието транспортният министър Ивайло Московски. Той обаче не уточни дали сега спрените влакове ще бъдат възстановени, защото имало технически причини за това. По време на заседанието Московски припомни на няколко пъти, че спрените в момента влакове са амортизирани и създават опасност за превозваните с тях пътници.

Депутатите също така задължиха транспортния министър да представи в срок от четири месеца дългосрочна стратегия пред правителството за развитие на БДЖ. Тази стратегия ще бъде разгледана в транспортното министерство до началото на февруари. Впоследствие, след съгласуване, стратегията ще бъде подложена на разглеждане от Народното събрание.

Предложенията бяха одобрени от всички депутати в комисията.

Министърът отново припомни, че през тази година „БДЖ – Пътнически превози“ ще получат 140 млн. лв. капиталов трансфер от бюджета съгласно сключения договор с държавата. Други 40 млн. лв. в момента са предвидени за изплащане на заемите към кредиторите на компанията. С решението тези пари се връщат в бюджета на холдинг БДЖ, но те ще продължат да бъдат насочени единствено към изплащане на заемите.

Очаква се „БДЖ – Пътнически превози“ да завърши 2014 г. с около 15 млн. лв. загуба, добави Московски. При другото предприятие – „БДЖ – Товарни превози“ загубата се очаква да е около 12 млн. лв. Общите задължения на БДЖ пък са за 565 млн. лв., добави министърът.

От БДЖ подкрепиха идеята за създаване на стратегия за оздравяване на железницата, която да е за период от 5 до 7 години. Подобен документ ще позволи на холдинга да може да инвестира по-дългосрочно средства, както и да кандидатства за финансиране по оперативните програми. Сегашната загуба на „БДЖ – Пътнически превози“ ще се увеличи до 44 млн. лв. през тази година, ако не бъдат извършени промени.

Собственият капитал на компанията в момента е 71 млн. лв., обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров.

„При тази тенденция за загубите ние ще имаме отрицателен собствен капитал още през 2016 г. и ще трябва да обявим компанията във фалит“, обясни той и припомни, че при дългосрочен план за развитие компанията ще може да вложи повече средства и да закупи нов подвижен състав.

Владимиров призна, че в сегашния момент компанията не е конкурентоспособна, а за да запази пътниците си, може единствено да поддържа ниска цената на билетите.

От дружеството припомниха, че санитарният минимум за ремонти на влаковете е 25 млн. лв., а със сега одобрената програма те имат заделени едва 13 млн. лв. за поддръжка на подвижния състав.

По време на заседанието транспортният министър Ивайло Московски добави, че все още остава вариантът на мястото на закритите линии да бъде създадена автобусна линия, която да служи като довеждащ транспорт до основните жп гари.

"Така няма да се харчат милиони левове за поддръжката на жп линия за пет човека, а превозите ще се запазят", аргументира се Московски.

В момента БДЖ ще спести и средства от евтините горива. Очаква се компанията да спести между 1 и 1,5 млн. лв. от евтиния дизел, добави Владимиров по време на дискусията.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още по темата: нсБДЖИвайло Московски
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
От любимец 12+1' Когато спрат влаковете ще има 1300 жепейци безработни + 300 000 българи ощетени' .съкращението не е решаващ фактор. Трябва стратегия и "мозък",
15
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Османската империя е строила железници Стамболов най-много е построил Цар Борис е строил комунистите строяха .....демократите 25 години унищожават железниците!!!
14
0
 
4
 
! Отговори
Иван преди 9 години
По лека лека, ще закрият държавата, натам отиват нещата.Сумати студенти ползват влакове с намалена карта зя пътуване, сумати служители ще бъдат уволнение, съответно техните семейства без препитание.Но за какво са им влакове те си имат джипове, боли ги онази работа за бедния човечец.
13
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
За метрото внесоха ремонтирани влакове от Русия, но за БДЖ все няма.
12
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
ВДИГАЙ ЦЕНИТЕ НА БИЛЕТИТЕ , МОСКОВСКИ!!НЕМА БЕЗПЛАТНО ПЪТУВАНЕ...СТИГА СОЦИАЛНИ МУФТИ И ДАЛАВЕРИ!ПО ЦЕЛ СВЕТ --СИРЕНЕТО И ВЛАКА ---СТРУВАТ ПАРИ!КОЙТО ИСКА ЕВТИНО И БЕЗ ПАРИ ...ДА СИ СТОИ У ДОМА!
11
6
 
4
 
! Отговори
турист преди 9 години
До Анонимен 18,Последният път, когато посетих Шуменската гара - мръсно и студено, но най-силно ме впечатли тунела-подлез, с неговите арт-графики и рисунки - направо имах усещането за Лувър. Затова си мисля, че има какво да се снима ...
10
4
 
12
 
! Отговори
Пешо преди 9 години
До Петров,Или си жепеец или не си се качвал у влак ...Препоръчвам ти веднъж поне да ползваш WC-то във вагона на пътническия влак, по която дестинация си решиш в България, за да видиш чистото, уюта, топлата вода, сапунчето, тоалетната хартия, хигиената ... и дишай дълбоко! Пък, ако ти се насълзят, случайно, очиеи - това ще е от щастието, което си изживял вътре ...
9
5
 
7
 
! Отговори
БДЖ-скръб и сълзи преди 9 години
Тозе влак, дето сте го сложили на снимката от 1970 година и освен за скрап едва ли става за друго!Заради това докато се возят пътниците във влака се кръстят и страховито шепнат: "БДЖ, БДЖ - Бъди Доволен, че си Жив!".Но вече със сигурност може да кажем, че дядо Йоцо е гледал същия влак в дефилето ...
8
2
 
13
 
! Отговори
доброжелател преди 9 години
А бе как ще спирате влаковете бе еййй!!!Туй да не вие мандра???Как ще пътуват хората,особенно от провинцията????Подозирам за далавера тука-да се фалира БДЖ и после да се продава на евтини парчета на свои хора.
7
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
*** нямат край.В държава която всичко затрива а не се надгражда няма бъдеще.Ще ви кажа че преди години от един малък град до селото на баба ми имаше автобус на всеки час и в двете посоки ,сега има един сутрин и един следобед .Първо закриха автобусните линии после дойде ред на малките железопътни гари от които са останали камъните само .Сега дойде ред и на по-големите пътнически влакове после на по-бързите и после на експресите . И така хора купете си самолет Бойко да е доволен и ухилен
6
3
 
5
 
! Отговори
значи нема лабаво преди 9 години
пак ще се краде БДЖ-то
5
1
 
2
 
! Отговори
Варадеро преди 9 години
До атака завинагиЗа чий да го търсиме?! Да проверим дали си пие хапчетата редовно?
4
4
 
1
 
! Отговори
шоп преди 9 години
Немам думи!Май Бойкомунизма си прилича с Комунизма само по краденето и култа към личността...
3
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Тая електричка на снимката е произведена 1971 г. не знам какво има да коментиреме повече за състоянието на бдж.
2
3
 
12
 
! Отговори
РУШИТЕЛИ НА БЪЛГАРИЯ преди 9 години
вече 25 години се МЪЧАТ и още не са успели ВСИЧКО ДА РАЗРУШАТ. Ех, НАРОДНАТА ВЛАСТ СТРОЕШЕ за ХОРАТА, а МЕЖДУНАРОДНАТА РУШИ за ГЛОБАЛНИТЕ МОНОПОЛИ
1
6
 
3
 
! Отговори
Hiter преди 9 години
Абе дайте ги на Ковашки и на Полет 21 да ги нарежат на желязо ,не се занимавайте с глупости.