Павлова сметна: Поне 700 млн. годишно за ремонт на пътища

Инцидентът на "Ечемишка" поставял пак въпроса за инвестициите
134
Павлова сметна: Поне 700 млн. годишно за ремонт на пътища
Снимка: БТА

Нещастният случай в тунел "Ечемишка" отново поставя темата за инвестициите в пътната ни инфраструктура, според бившия регионален министър Лиляна Павлова. В профила си във Facebook Павлова изразява съболезнования към близките на загиналата Елена Горанова.

Още по темата

Бившият министър напомня, че инфраструктурата е в тежко състояние и допълва, че за да бъдат ремонтирани направените преди 30-40-50 години основни пътища и съоръжения, са необходими няколко милиарда лева, а такъв ресурс е невъзможно да бъде отделен в рамките на година, две или три. 

"За съжаление годините на експлоатация без ремонт обикновено са били двуцифрено число – 20-30-40 г. Именно заради незадоволителното състояние на съоръженията още първият кабинет Борисов отдели средства за ремонт на най-належащите обекти. Тази политика беше изведена до приоритет и в работата на кабинета Борисов 2", заявява Павлова.

Ексминистърът уточнява, че тунелите по републиканската пътна мрежа са 28.
 
През 2016 г. са осигурени над 16,3 млн. лв. за ремонта на тунелите "Витиня" и "Ечемишка" на АМ "Хемус", които не бяха основно ремонтирани от въвеждането им в експлоатация. Тунел "Витиня" е най-дългият у нас - 1195 м, и е в експлоатация от 1984 г. Последният му ремонт е преди 27 г., когато е извършено единствено осушаване на облицовката в съоръжението. Тунел "Ечемишка" е с дължина 820 м. В експлоатация е от 1985 г. и от тогава досега не са правени ремонти на тунелни тръби, пише Павлова.
 
На 27 юни 2016 г. започват ремонтните дейности в тръбата посока Варна на тунел "Витиня", а на 1 септември 2016 г. на тръбата за Варна и на "Ечемишка". Ремонтните дейности са започнали от тръбите в по-тежко състояние според експерти - двете десни тръби. "Веднага след приключване на ремонта на десните тръби беше планирано да започне ремонтът и на левите. Едновременното затваряне на двата тунела би означавало пълно спиране на движението по АМ "Хемус" поне за година", уточнява ексминистърът.
 
Павлова заявява, че назад в годините е правен опит за възлагане на ремонт на тунел "Ечемишка". През 2006 г. е сключен договор с гражданско дружество, на което през 2007 г. е платен и аванс от 2 млн. лв., който и досега не е върнат. Строителство така и не е започнато. През 2011 г. е сезирана и прокуратурата, а през 2016 г. на първа инстанция съдът се произнася в полза на АПИ. В момента делото се гледа на втора инстанция.
 
В поста си министърът дава и информация за вложените средства в ремонти през последните две години - от бюджета на Пътната агенция и по европрограми.
 
"За да се решат проблемите годишно са необходими минимум 600 млн. лв. само за поддръжка на пътищата. За ремонт на тунелите, мостовете и виадуктите трябват поне още 100 млн. лв годишно. Бюджетът на АПИ е едва 300 млн. лв. и то след увеличаване на цената на винетките, която е единственият източник на средства за финансиране на пътищата. Докато този дисбаланс не намери решение, инвестициите в поддържането няма да достигат. Защото Европа ни даде пари да построим магистрали, но Европа не ни дава пари да ги поддържаме", изтъква Павлова.
 
Според нея на национално ниво трябва да се търси решение как да се осигури ресурсът за пътищата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


134
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари