"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?

Тарифите за затраховката ще се изчисляват по нова методика
28 дек 2017 09:15,
116
"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?
Снимка: архив, Булфото

Гражданската отговорност ще се изчислява по нова методика от тази година, но не от 1 януари, какъвто бе първоначалният план.

Той предвиждаше още от началото на годината цената на задължителната полица да се определя по системата бонус-малус, което означава системните нарушители на пътя да плащат по-скъпа, а изрядните шофьори - по-евтина застраховка.

Прогнозата на зам.-шефката на застрахователния надзор Ралица Агайн предвиждаше тя да струва около 50 лв. за шофьорите без нарушения и до 200 лв. за тези, които системно нарушават правилата. Шефката на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова пък очаква още по-драстични разлики - от 80 до 500 лв.

Застрахователи обаче предупредиха, че до момента няма яснота нито за принципите, по които ще се поощряват шофьорите, нито за наказанията, които ще им струват по-скъпа полица.

Тепърва се обсъжда дали системата да отчита не само нарушения на пътя, и то такива, за които КАТ е съставил акт или са довели до пътно произшествие, или да се отчитат и възрастта на шофьора, неговият пол, колко често сяда зад волана, в какво населено място най-често кара.

Основният проблем, който посочват застрахователи, е, че премията до момента се е отнасяла за колата, а оттук нататък тя трябва да се персонализира за шофьора.

На този етап първоначалният замисъл не може да бъде реализиран. При него трябва да се осигури достъп на застрахователните компании до информационните масиви на КАТ. Идеята е според броя и тежестта на транспортните произшествия, виновно предизвикани от водача, да се изчисли индивидуален коефициент на риска и той да се умножи по базовата цена на полицата.

Засега този вариант е неприложим, тъй като статистиката на катастрофите отчита произшествие с автомобил, а не с водач. Трябва допълнителна информация за това кой е седял зад волана, както и чия е вината, което се установява със закъснение във времето след разследване, а често и след съдебни дела.

Прогнозата на застрахователите е новата система да влезе в сила през втората половина на годината, и то след съответни промени в закони и наредби, а не от 1 януари.

Според един от бившите депутати и автор на много промени в Закона за движение по пътищата Настимир Ананиев проблем за въвеждането на системата е, че няма предложен законопроект, от който да се види по какъв начин би действала тя в България.

Той твърди пред "24 часа", че ако тази система се задейства, трябва да се промени изцяло Законът за движение по пътищата, както и философията за налагане на глобите. Аргументът на Ананиев е, че в момента много от санкциите се налагат на автомобила, а при бонус-малус тези санкции трябва изцяло да са върху водача, за да може всеки шофьор да има индивидуална застраховка, обвързана с натрупаните му нарушения на пътя.

"Ако в едно семейство двама или трима шофират една кола, при въвеждането на системата всеки от тях трябва да има отделна собствена застраховка, ако иска да шофира", коментира още Настимир Ананиев.

Целта на драстичния скок в цената на застраховката "Гражданска отговорност" е да се намали черната статистика, която ни извежда на предни позиции в ЕС.

За 11 месеца у нас е имало 5530 тежки катастрофи с над 500 жертви и почти 7000 ранени, показва статистиката на КАТ. Като причини за пътните произшествия най-често се сочат превишената скорост, неправилните маневри, отнемането на предимство и навлизането в насрещното платно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
0
 
26
 
! Отговори
Голям прос преди 6 години
Колкото повече ми говорят, става въпрос за повече пари. Всеки шофьор със застраховка, независимо, че в едно семейство карат една и съща кола. Те ако можеха, щяха да си купят на всеки по кола. А така с една става невъзможно поддържането и. Мародери, не се наядоха! Пак колите ще станат лукс за повечето.
47
4
 
14
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Доста несправедливо ще бъде, ако се въведе това изменение.Сега КАТ санкционира за едно на 200 милиона нарушения, т.е. системата изначално няма данни за нарушенията, които прави даден шофьор, а има данни само за това, което КАТ случайно е засякъл. Знае се, че тези дето правят най-много нарушения, най-рядко ги санкционират - те знаят как да се пазят от КАТ.
46
3
 
8
 
! Отговори
КАТ преди 6 години
Ми карайте като джигити тогава да ви видим, никой няма да ви хване, КАТ ще глобява само примерните шифьори, ама после да не плачете като застраховката в стане 400 лева и останете без книжка за 1 година.
45
3
 
20
 
! Отговори
???? преди 6 години
До Коренак СофиянецТи само в София ли стоиш? На море не ходиш ли? И като ми се наложи да отида до летището, от табелата до там пеш ли да ходя? Като си "кореняк" и то "софиянец" се предполага, че си по-широко скроен. Пък ти проявяваш "провинциална" злоба!
44
3
 
16
 
! Отговори
До 32 гнилото преди 6 години
Най-големите джигити, най-рядко ги глобяват. Обикновено КАТ глобява най-примерните шофьори, като разбира се всеки знае, че след 1989-та КАТ не работи. Хвалиш се с последните 30 години, но я кажи преди 1989-та колко глоби и актове имаш!
43
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Най-после ще спре безумното купуване на книжки на 18 годишните хлапаци, веднага след като завършат средно. Ако не са активни шофьори, няма да могат да си плащат данъка и ще изкарват книжка, чак когато наистина им е необходима и могат да поддържат автомобил.
42
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Най-накрая някои загряха, че застраховката е за колата, а не за шофьора и не може заради нарушения на шофьорът, да се вдига застраховката на колата. Крайно време беше. Много са вариантите какво ще се случи, но едно е сигурно - всяка година цената на застраховката ще се вдига, а ако променят за кого е застраховката, ще има голям скок в цената на застраховката.
41
1
 
24
 
! Отговори
Румен преди 6 години
Да,бе!Ще падне,дедовия!Не съм чул нещо да се прави с цел да стане по-евтино!Стига само да я направят на човек,не на кола и скача двойно!Нито нарушенията ще намалеят ,нито катастрофите!Пак за пари става въпрос и само за пари.
40
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А аз карам кола активно над 30 години и нямам дори глоба за неправилно паркиране!Това че не са те глобили за 30 години , не означава че не правиш нарушения. Показва само колко неефективно и корумпирано е събирането на глоби от КАТ.
39
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това в Западна Европа е въведено и просто трябва да се види как. Проблема , е че при нас е шуробаджанащина и е страшно много заплетено . Те сега не могат да си събират глобите , а какво остава за системен нарушител да плаща висока гражданска отговорност .
38
0
 
9
 
! Отговори
До Няма нищо гнило преди 6 години
Какво правим със служедните коли? Примерно фирма с 10 автомобила и 20 служители които пътуват напред назад. За шофьор или за кола да се прави застраховката. А колите на изплащане? Те се водят собственост на фирмата която отпуска лизинга. Колата или шофьора. Едно семейство с 1 кола и 3-*** с книжки. За всеки от тях или за колата да бъде застраховката. Идеята е добра но трябва да се помисли и да се обхванат всички случай за да няма от храстите - 'ми к'во да прайм с'я'
37
0
 
8
 
! Отговори
ФАКТ преди 6 години
До Анонименнещо като винетките дето щяха да са за година две
36
16
 
7
 
! Отговори
Коренак Софиянец преди 6 години
Защо в провинцията го е много по малка от кола със соф регистрация да не ги пускат в София,наглите провинциалисти а те идват карат цапат живеят нелегално, а що се отнася за г о вземете модела от Англия или Германия топлата вода отдавна е открита
35
1
 
10
 
! Отговори
Питам преди 6 години
Ако при произшествие със щети, ако има застраховки на двата автомобила, плаща застрахователя на виновния. Колкото му се откъсне от сърцето. Контрол няма. Даваш си банковата сметка и чакаш. Аз чакам вече два месеца, без да знам какво ще поуча. Ами ако виновния водач (автомобил) не е застрахован, кой плаща? Би трябвало той да поеми разхода по ремонта. Тогава защо застраховката е задължителна? Имаш застраховка-плаща застрахователя. Нямаш-плащаш ти. Прецени кое ти е по изгодно.
34
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тук и друго става интересно, всеки ли който има книжка, трябва задължително да сключи и застраховка? Има много хора, които имат шофьорски книжки, но не шофират или шофират рядко.Има много такива, изкарали книжки преди 10 години и после не са се качвали да шофират, защото естествено нямат кола или не могат да я поддържат. Ще ги карат ли да плащат данък(ГО) за това че имат документ за управление на МПС без да го ползват?
33
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вероятно са си направили сметката, че в България почти няма човек без нарушение, така че познайте на какви цени ще ви дерат.
32
0
 
13
 
! Отговори
брбрбр преди 6 години
според мен трябва да въведат такова и за гражданите, който нямат шоф. книжки, също рзбира се и за учениците, да се запълни нишата, всеки да плаща!!!
31
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Гражданската отговорност абсолютно умишлено беше завишена до такива нива, само и само да се угоди на алчните застрахователи, с вечното оправдание, че парите били малко. Тя в началото си беше на нива 30-50 лева, и после я увеличиха полека лека до 220 най-масовата.
30
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Реалността е, че сега в България повечето хора имат семейна кола - една кола с няколко шофьора. Ако сега плащат, примерно 180 лева ГО, с въвеждането на предлаганото изменение, те ще плащат примерно за 3-*** шофьори по 180 лева, т.е. 540 лева, а може и 3 по 250 лева да стане. Има едни други с много коли, които сега плащат примерно за 3 коли по 200 лева, а после ще плащат за 1 човек 200 лева.
29
17
 
6
 
! Отговори
Няма нищо гнило преди 6 години
До: номер 13Нищо гнило няма в това много добро предложение!Правилно е след като има регистрирани катастрофи или нарушения да има и увеличена премия на застраховката. И няма значение кой кара колата, защото същия който я е карал най-вероятно пак ще я кара. Ако е така си правиш сметката да не си даваш колата на рисков шофьор. И без това рискуваш да ти я потроши, какво е една повишена застраховка?А аз карам кола активно над 30 години и нямам дори глоба за неправилно паркиране!Значи има такива!