"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?

Тарифите за затраховката ще се изчисляват по нова методика
28 дек 2017 09:15,
116
"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?
Снимка: архив, Булфото

Гражданската отговорност ще се изчислява по нова методика от тази година, но не от 1 януари, какъвто бе първоначалният план.

Той предвиждаше още от началото на годината цената на задължителната полица да се определя по системата бонус-малус, което означава системните нарушители на пътя да плащат по-скъпа, а изрядните шофьори - по-евтина застраховка.

Прогнозата на зам.-шефката на застрахователния надзор Ралица Агайн предвиждаше тя да струва около 50 лв. за шофьорите без нарушения и до 200 лв. за тези, които системно нарушават правилата. Шефката на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова пък очаква още по-драстични разлики - от 80 до 500 лв.

Застрахователи обаче предупредиха, че до момента няма яснота нито за принципите, по които ще се поощряват шофьорите, нито за наказанията, които ще им струват по-скъпа полица.

Тепърва се обсъжда дали системата да отчита не само нарушения на пътя, и то такива, за които КАТ е съставил акт или са довели до пътно произшествие, или да се отчитат и възрастта на шофьора, неговият пол, колко често сяда зад волана, в какво населено място най-често кара.

Основният проблем, който посочват застрахователи, е, че премията до момента се е отнасяла за колата, а оттук нататък тя трябва да се персонализира за шофьора.

На този етап първоначалният замисъл не може да бъде реализиран. При него трябва да се осигури достъп на застрахователните компании до информационните масиви на КАТ. Идеята е според броя и тежестта на транспортните произшествия, виновно предизвикани от водача, да се изчисли индивидуален коефициент на риска и той да се умножи по базовата цена на полицата.

Засега този вариант е неприложим, тъй като статистиката на катастрофите отчита произшествие с автомобил, а не с водач. Трябва допълнителна информация за това кой е седял зад волана, както и чия е вината, което се установява със закъснение във времето след разследване, а често и след съдебни дела.

Прогнозата на застрахователите е новата система да влезе в сила през втората половина на годината, и то след съответни промени в закони и наредби, а не от 1 януари.

Според един от бившите депутати и автор на много промени в Закона за движение по пътищата Настимир Ананиев проблем за въвеждането на системата е, че няма предложен законопроект, от който да се види по какъв начин би действала тя в България.

Той твърди пред "24 часа", че ако тази система се задейства, трябва да се промени изцяло Законът за движение по пътищата, както и философията за налагане на глобите. Аргументът на Ананиев е, че в момента много от санкциите се налагат на автомобила, а при бонус-малус тези санкции трябва изцяло да са върху водача, за да може всеки шофьор да има индивидуална застраховка, обвързана с натрупаните му нарушения на пътя.

"Ако в едно семейство двама или трима шофират една кола, при въвеждането на системата всеки от тях трябва да има отделна собствена застраховка, ако иска да шофира", коментира още Настимир Ананиев.

Целта на драстичния скок в цената на застраховката "Гражданска отговорност" е да се намали черната статистика, която ни извежда на предни позиции в ЕС.

За 11 месеца у нас е имало 5530 тежки катастрофи с над 500 жертви и почти 7000 ранени, показва статистиката на КАТ. Като причини за пътните произшествия най-често се сочат превишената скорост, неправилните маневри, отнемането на предимство и навлизането в насрещното платно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Целта е българите да бъдат прецакани - как точно да го направят, в момента се уточнява...
7
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Хахаха Те първо да цифровизират КАТ, защото за всичко трябва да чакаш едни опашки и много пъти въобще не знаеш трябвя ли да чакаш и до кога ще чакаш. В Испания от няколко години без предварителен час не приемат никъде( личен лекар,КАТ, НОИ, различните министерства..)- вадиш си час и знаеш че на този ден и час ще те обслужат,културна работа.
6
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Az so misleh da e po-spravedlivo, a te celialida opraviat niakakva statistika.... basi darjavata
5
0
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Застраховката в България всъщност е някакъв данък - застрахователите само прибират пари, рядко и трудно някакви пари могат да излязат от тях.
4
0
 
22
 
! Отговори
:):) преди 6 години
айде почна усукването сега, нещо не им изнася ,50-80 кинта като сметнаха статистиката с нарушители и изрядни водачи.
3
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А кога ще се въведе "селска отговорност"???
2
0
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Каквато и застраховка да платите, когато трябва да получите нещо от застрахователите ще срещнете всички възможни пречки. Проблема е че българския застраховател не плаща, което кара хората за бягат от застраховки. В нормалните страни здравните системи прибират парите за пострадалите от катастрофи от застрахователите, само че в България това не се случва, т. е. държавата косвено финансира застрахователните дружества, поемайки техни разходи. И никой не се и опитва да сложи ред в застраховането.
1
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ха-ха - как така хем пада, хем скаче.Хайде малко по-сериозно.