На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
344
0
 
3
 
! Отговори
Бай Пешо преди 5 години
Бих поправил 339 "Бедняк". По твоите изчисления излиза, че средната работна заплата ще бъде 1500 лв., а всъщност тя ще бъде 1755 лв. !?! При такъв резултат излиза, че наистина не сме бедни. Дали???
343
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Селяните да се качват на градския транспорт и да не риват толкоз. ..
342
5
 
4
 
! Отговори
Браво преди 5 години
Супер е предложението, дано го приемат за да се поизчистим от бръкми!
341
1
 
3
 
! Отговори
rebel преди 5 години
До Дамянти пък за богат ли се помисли с мизерни 40 хилки
340
1
 
7
 
! Отговори
Противник преди 5 години
Моята кола е регестрирана в Германия. 20 годишна. Данък 121? . Ако беше дизел щеше да е 220? . Нашите ***, както винаги мислят идиотщини
339
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименТи да не си чистил тоалетни за тея 2000 долара?
338
4
 
7
 
! Отговори
Варненец преди 5 години
Като се има предвид, че ние сме най-бедната страна в евросъюза и огромното число на старите автомобили, от какъв зор и що за глупост е да се вдигат данъците и то с такива суми? Това си е наистина рекет, както казват много от хората. Бих се съгласил всичко да си остане по старому, но новите автомобили да плащат още по малко данъци, това се нарича стимул, защото всеки, който може при първа възможност ще си купи по-нова кола, за да плаща по-малко данъци.
337
3
 
11
 
! Отговори
Против преди 5 години
Аз само не разбирам, как може годините на колата да определят състоянието и, ами тя може да в отлично състояние въпреки годините си, нали затова има прегледи, мерят се емисии и прочие. Според мен местата където колите минават прегледи, са тези, които трябва да бъдат подложени много строг контрол, за да може от там да стане връщането на даден автомобил, който видимо и като показатели не отговаря на изискванията за замърсяване и техническо състояние.
336
3
 
12
 
! Отговори
Ганчо Зубидренката преди 5 години
Старата ми кола...Е на 23 години...Смяната на масло е 15 лв (3 литра)...Карам с гуми 13 цола...Всички филтри струват 30 лв...Няма ABS...Няма хидравлика на волана...Има климатик (работещ)...Данъка е 16 лв...засегаРазхода е 26 литра LPG за 300 км изминати на градско...Бензин харчи само зимата...Частите са на символични цени...С колко повече замърсявам от Евро 5 или 6?Нямат далавера от старите коли,затова опитват да ги унищожат...
335
0
 
10
 
! Отговори
Владислав преди 5 години
"Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа." Лесно и евтино, на Вас там в тоя парламент ви е лесно и евтино. Няма такава държава ! Аз също искам да карам нов автомобил, например Ауди А4 2017 г. , но не мога да си позволя подобно нещо, защото за млади хора с ипотека и дете е невъзможно да си платят редовните сметки - ток, вода и телефон. Вие сте *** !!!
334
1
 
4
 
! Отговори
Асен преди 5 години
Господин Горанов Лиси какъвси бащтати говори първо със него А не със жената дати казва какво да правиш.2 данъка се определя от колата която замръсават повече не чее стара фв си събира новите коли били развалени емисионите не събират старите.3 колко пари ти предложи Рено за да въведете такъв закон по добре даже него помислите осте веднъж защото сте се купуват вече коне не коли тогава сте ми ядете ***.
333
2
 
4
 
! Отговори
Дамян преди 5 години
До АнонименМи аз имам 40 000хил.лв. но не бих плащал и 100лв.данък за нова кола.То ако по-заможните хора харчеха пари на вятъра щяха да бъдат бедно като вас.
332
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По коя точно логика някой ще има 25 000 лева за нова кола, но ще предпочете да си купи такава от 1000 лв, само за да спести по 300 - 400 лв данък на година?!?!?! Вие изкарахте хората, че карат трошки за удоволствие!!! Сега качете данъка, с това накарайте 60 - 70% от населението да престане да използва автомобили и гледайте сеир...
331
2
 
8
 
! Отговори
Бай Митю преди 5 години
Първо пипайте българската металургия,затворихте най-големия износител на стомана "Кремиковци".Съсипахте сумати семейства,които се изхранват от там.Миришело сутрин в центъра на столицата.Пипахте цигарите,вдигнахте акцизите.Пипахте ТЕЦ-овете,внедрите топлинното счетоводство и се махнах от такъв блок.Защо пипате данъците за старите автомобили,при положение че не си вдигам краката на бюрото?Изтръпват ми ръцете от работа за да си плащам семестрите,бюджета вкъщи,за поддръжката на автомобила?Защо?????
330
2
 
10
 
! Отговори
Иван преди 5 години
До ExecТи откачен ли си, какъв си ми обясни?Ще стимулираш хората да си купуват коли, като им бъркаш в джоба ли?Не ти ли звучи доста по-логично, когато хората могат да си позволят нови коли - да си ги купуват. Аз ако мога да си позволя - ще си купя естествено. Като ми бръкнеш в джоба с 300 лева, най-много да емигрирам като масата българи.
329
2
 
13
 
! Отговори
Бедняк преди 5 години
Немците могат да си позволят да карат нови коли, защото взимат 10 пъти повече пари! Един бездомник в Германия получава помощи по-високи от тези на главен касиер в банка в България! Излагате се! Просто не можем да си позволим 300-500 лева на месец да изплащаме някоя нова кола, защото минималната работна заплата е 510! И спрете с тая средна заплата! Депутата взима 3 бона, Киро взима 510 лева следователно и двамата взимат 1500! Минка изневерява на мъжа си, Пенка не следователно и двете са к*рви...
328
31
 
13
 
! Отговори
Митко преди 6 години
Данъците и таксите за старите коли над 5годишни трябва да се вдигнат многократно. Колкото по-стара ти е колата толкова по-висок данък трябва да има. На който му е скъпо да си ползва транспорта ! Облекченията трябва да ги има за новите коли, а не за старите !
327
11
 
9
 
! Отговори
Коки преди 6 години
Откакто не карам кола съм много щастлив... Не търся паркоместа, няма данъци, граждански, масла...Стигам до работа за под 20 минути, в радиус от 300 метра около мен има всичко...
326
6
 
20
 
! Отговори
ognyanz преди 6 години
До Exec: Какви стимули за закупуване на нови коли ще подействат според теб? При средна заплата 1000 лева (според Националният статистически институт) и цена на нова кола от по-масово закупуваните модели от порядъка на 22000 лева. Нямаме избор: Ще си караме старите коли, а който се реши да качва прекомерно данъците има начин да му се покаже, че не е венчан за властта.
325
4
 
14
 
! Отговори
Толо преди 6 години
Това не е вярно! Живея в Испания и данъка зависи от това какъв ще го гласуват местните градски депутати. Така че един нов автомобил в голям град плаща повече от стар в малко село. Само в Бг има значимите мощност и кубици нещо ненормално. Защото старите коли са на бедни а те карат на газ който изхвърля вода. А в Европа коли над 10г. Газ не можеш да поставиш. Защото не изнася на петролната мафия.