Катерина Шопова, Лидл България: Сигурността и грижата са ключови при избора на работодател

Спонсорирано съдържание | Обновена: 18 юни 2021 09:00 | 18 юни 2021 08:54, Александър Попов
Катерина Шопова, Лидл България: Сигурността и грижата са ключови при избора на работодател

Наскоро влязохте в ТОП3 на най-желаните работодатели у нас в годишното проучване Employer of Choice. Каква според вас е причината представител на ритейл сектора да се класира в призова позиция до две ИТ компании?

В проучването Employer of Choice 2021 г. са участвали над 13 000 служители от цялата страна, което дава голяма представителност на резултатите. Признанието за Lidl – да бъде в ТОП 3 на най-предпочитаните работодатели и единствената компания от ритейл сектора, приемаме като позитивна външна оценка за нашите практики като работодател. Тя е още по-значима в кризисната година, доминирана от COVID-19, когато над 80% от нашите служители работиха на първа линия.

На въпроса за причината хората да ни оценяват като ТОП работодател, бих посочила устойчивата грижа Лидл България да създава възможно най-добрите условия на работа за служителите си. Което е нашият начин да им показваме, че ги ценим – не само на думи, а на практика. Тук включвам широкия спектър от работодателски политики – от добрите нива на заплащане и ясната перспектива за нарастване на доходите в първите няколко години, през богатия пакет от придобивки, отличните условия за обучение и кариерно развитие, до грижата, подкрепата и стабилността, която им осигурихме дори в условията на пандемия. Тези HR политики имат и конкретни резултати – като пример ще посоча само, че към края на 2020 г. над 70% от мениджърите в нашите магазини са стигнали до тази позиция в резултат на кариерно развитие, а 100% от служителите ни са включени в система за управление на таланта. За Lidl са характерни също лидерството, добрата комуникация и търсенето на обратна връзка – вярвам, че те съществено допринесоха да преминем по-леко през кризата и да се докажем като доверен и отговорен работодател за нашите повече от 3200 служители.

Според мен, хората оценяват положително именно тази устойчивост на работодателските ни практики, правилната посока, в която вървим, и дългосрочния ни ангажимент към нашите служители и към обществото. И им благодарим за доверието, което ни оказват с тази висока оценка.

HR отличията  безспорно са знак за добри  политики, но доколко влияят при  избора на работно място?

Когато говорим за избор на работодател, най-важното е една компания да има силен и достоверен работодателски имидж, а основните ѝ послания навън да съвпадат с опита и разказите на собствените ѝ служители за живота вътре в нея. Затова за нас е много важен фактът, че голямата част от работещите в Lidl са склонни да ни препоръчат на свои приятели и познати – това е силен аргумент за хората, които си търсят работа. Един от най-работещите ни канали за подбор например е атрактивната ни вътрешна програма за препоръки, чрез която назначаваме нови колеги. За тях разказът на техен близък, който вече познава Lidl отвътре, е ключов при избора на нова работа.

Разбира се, ценим високо и отличията, които получаваме, защото те са базирани или на оценката на експерти за различните ни проекти за работодателската марка, или на мнението на хората за нас. Само за последните две години сме получили повече от 12 награди и признания в тази област. Приемаме ги като инструмент да сравним нашите HR практики с тези на най-добрите работодатели не само в България, а и в световен мащаб – както например чрез сертификата ТОП Работодател за България и Европа, който тази година получихме за втори път и който проучва над 1 600 работодателя в 120 държави на 5 континента.

Ако трябва да обобщя – не смятам, че наградите сами по себе си могат да са водещият фактор при избора на работно място, но този тип обективни външни оценки със сигурност допринасят за добрия имидж като работодател и са индикатор, че компанията спазва високи стандарти.

Каква е вашата формула да сте сред най-желаните работодатели, и то в условията на продължаваща криза?

Тази формула включва пълния комплекс от фактори, които устойчиво осигуряваме като работодател. Споменах вече някои от ключовите – отличното заплащане, придобивките, възможностите за развитие и обучения, позитивната работна атмосфера в сърцат екип, лидерството и двупосочната комуникация, добрият работодателски имидж. Много фокусирано работим също и с млади хора чрез различните ни младежки програми, с които надграждаме наученото в училище и университета с практически умения като дуалното обучение, практикантска, стажантска и trainee програми. Положителната обратна връзка от участниците в тях също допринася да бъдем сред най-желаните за работа компании, защото те споделят опита си от първо лице с широк кръг от хора. Но може би най-важното, което ни отличава като работодател, е, че спазваме обещанията си и се стремим да бъдем за служителите си доверен и дългосрочен партньор, на когото могат да разчитат във всяка житейска ситуация. Това, че ги ценим искрено и заставаме до тях и в несигурни времена. А като допълнение – въпреки кризата, екипът ни се увеличи с близо 20% през 2020 г. и продължава да расте, което означава, че повече хора могат да намерят при нас любима работа и перспектива за развитие.

Размести ли пандемията критериите при търсенето на работодател? Какви са вашите наблюдения и очертават ли се по-специфични тенденции на пазара на труда?

Промените естествено ни карат да търсим стабилна опора, сигурност и предвидимост. Затова е логично като предпочитан работодател да се откроят тези компании, които имат устойчиви HR политики и осигуряват на хората нужната грижа и подкрепа. Ние в Lidl много преди кризата работим в тази посока, което ни помогна бързо да адаптираме процесите си, за да отговорим на предизвикателствата. Само за пример – стойността на мерките, които предприехме в отговор на COVID-19, е над 3 млн. лв. Това включва различните мерки за безопасност, материални стимули за служителите от магазините и складовите бази, програма за психологическа подкрепа, осигуряване на имуностимулант, нови онлайн обучения и много други.

Смятам, че занапред все повече хора ще търсят именно тази устойчивост, стабилност и дългосрочна перспектива, когато избират работодател. Защото кризата ясно им показа разликата между обещанията и реалните действия. Смятам също, че на преден план отново ще излязат професии и сфери, които са базови за функционирането на обществото ни, като лекари, учители, както и хора, работещи на първа линия, сред които и заетите в логистиката и продажбите.


Още от

Спонсорирани публикации