Заедно срещу пластмасата: Как опаковката да стане пак... опаковка?

dm с кампания за запазването на ценните ресурси
Спонсорирано съдържание | Обновена: 9 сеп 2021 15:00 | 8 сеп 2021 08:30, Александър Попов
Заедно срещу пластмасата: Как опаковката да стане пак... опаковка?

Проблемът със замърсяването с пластмаса се превърна в глобален. Тя никога не "изчезва", а единствено се разпада до микроскопични частици и по този начин попада в почвата, във въздуха, във водата, в храната. Това от своя страна трайно вреди или дори убива животните, птиците и водните обитатели, а последиците от натрупването на микропластмаса в човешкия организъм не са известни. Но са факт.

В козметичния бранш тя е широко разпространена, можете да я откриете в опаковките на шампоаните за коса, перилните препарати или пък в бебешкото масло.

Когато говорим за опасността от пластмасата, трябва да се каже, че съдържанието на продуктите е не по-малко важно за околната среда от самата опаковка на продукта.

Замислете се какво ще се случи, ако съдържанието на дадения продукт се изхвърля в природата? Щетите със сигурност ще бъдат по-големи за околната среда от самата опаковка. Това обаче е валидно, само когато не се влагат излишни суровини в опаковката и когато тя се рециклира. Те са важни да не се развали продуктът, да не се разлива, да не попадне в детски ръце. Но проблемът с пластмасата остава.

Може ли да бъде намерено решение?

Пластмасата попада в околната среда посредством човека, затова решението е в самите нас. Когато се рециклира, тя се превръща в устойчива суровина в сравнение с други алтернативи.

От години dm работи за решението на този проблем и голяма част от опаковките на продуктите от dm марките вече се произвеждат с висок дял рециклирана пластмаса и са проектирани така, че да могат да се рециклират отново.

От 2009 г. все повече се използват пластмасови рециклати в PET и PE опаковките на dm марките. Тубичките на продуктите на alverde NATURKOSMETIK, Balea и babylove например вече са направени от 50% рециклиран материал (без капачките). Целта е до 2025 г. 90% от опаковките на нехранителните продукти да са от поне 30% рециклирани материали.  

Козметичната индустрия обаче изпитва трудности, защото предлаганият рециклиран материал на пазара е недостатъчен или в повечето случаи нечист, за да бъде одобрен. Той най-често се изгаря или се стига до т.нар. "downcycling" - пластмаси, които са замърсени, се използват за производство на саксии за цветя, градински пейки или елементи за строителство на пътища.

Опаковките стават пак... опаковки

dm започва кампания и иска да събере опаковките от продукти, които са използвани, и да бъдат рециклирани.

"С тази кампания  целим да предизвикаме внимание към проблема с downcycling и заедно с нашите клиенти да направим нещо значимо, намалявайки загубата на висококачествени опаковъчни материали. С инициативата за събиране на празни опаковки в магазините ни искаме да подсигурим висококачествен рециклиран материал при производството на опаковките на продуктите от dm марките. Особено сме щастливи, че България е сред първите държави от dm концерна, в които кампанията за събиране на празни опаковки стартира", казва Цонка Иванова - Терзиева, ръководител на отдел "Маркетинг и снабдяване" на dm България.

Андрей Петров и Цонка Иванова-Терзиева от ръководството на dm България
Андрей Петров и Цонка Иванова-Терзиева от ръководството на dm България

Пилотният проект на dm с послание "Ще остана опаковка и в следващия си живот" за връщане на опаковки цели да намали пилеенето на този материал. Успехът му зависи от всеки един от нас - връщайки празни опаковки обратно в магазините, ще запазим тази ценна суровина, която се влага в продуктите за лична хигиена и домакински препарати.

Проектът е чудесна възможност и хората да станат по-осведомени за проблема с пластмата, както и да се обърне внимание на темата за downcycling-а. А крайният резултат ще бъде в помощ на околната среда - ще се намали изхвърлената пластмаса и в същото време ще се запази висококачественият опаковъчен материал.

Как да станем част от проекта?

Кампанията на dm е дългосрочна и по всяко време във всеки един dm магазин в България ще се събират празни пластмасови опаковки. На 11 септември пред избрани 21 магазина в страната ще има специално обособен събирателен пункт -  тогава всеки, донесъл празните си пластмасови опаковки в този ден, ще получи подарък - чанта за многократна употреба и талон за 10% отстъпка на всички продукти от серията Pro Climate.
 
Важно е да се знае, че опаковките, които се събират, са предимно бели или полупрозрачни и следва да имат един от следните знаци на дъното или на гърба - HDPE (съкращение от High-density polyethylene) / PE (Polyethylen) / PP (Polypropylen) или PET (Polyethylenterephthalat). Допустими са и светли цветни опаковки с тези знаци. Това са най-вече опаковки от душ гел, шампоан, балсам, лосион, козметични продукти, почистващи и перилни препарати.

Цялото събрано количество ще бъде сортирано и извозено от Hamburger Recycling Bulgaria. След това опаковките ще се транспортират до Германия, където ще се извърши и самото им преобразуване във висококачествен рециклат. А след това той ще бъде вложен в производството на нови опаковки на продукти от dm марките.


Още по темата: dmпластмасарециклиране
Още от

Спонсорирани публикации