Личните данни – петролът на XXI век

15 млрд. комуникационни средства ще разменят информация за нас през 2020 г.
Обновена: 25 яну 2012 15:51 | 25 яну 2012 12:18, Елка Василева
27
Личните данни – петролът на XXI век
Снимка: Reuters

Личните ни данни са златна мина за интернет компаниите, които често ги използват, без ние да подозираме. Застъпниците на личните свободи в Европейския съюз искат да регулират този процес.

"Личните данни са петролът на 21 век", казва Стефан Грос-Селбек, собственикът на Xing - една от най-големите професионални социални мрежи, на DLD конференцията в Мюнхен, на която се събра световният интернет елит. (DLD или Digital - Life - Design означава Цифрови технологии - Живот – Дизайн).

"Властите не можаха да разберат, че личните данни пораждат тревога, защото трябва да бъдат защитавани", посочи Грос-Селбек. Хилядите цифрови следи, които постоянно оставяме след себе си, "са използвани навсякъде, те са двигател на иновациите в Силициевата долина и имат особено висока стойност", обяснява Андрю Кийн, създател и познавач на новите технологии.

Специалисти от сектора прогнозират, че събирането на лични данни ще се разраства.

Отдавна отмина епохата, когато социалните мрежи се задоволяваха да узнаят рождената дата, университета или приятелските връзки на своите членове. Многофункционалните телефони събират планини от данни за местата, посетени от техния собственик, както и за хората, с които общува.

Скоро информацията ще бъде "теглена" направо от телата ни. Nike представи гривна, която измерва показателите на физическата активност и ги архивира на сървъри на компанията, за да дава съвети за физическа подготовка, подходящи за всеки отделен човек.

Компанията Emotiv Lifesciences представи в Мюнхен каска, която следи мозъчната дейност и може да събира данни за мислите ни.

Дори фирми, които не работят в сферата на интернет, се интересуват от личните ни данни. Събирането на такива данни дава възможност да се предлагат услуги, съобразени с отделната личност, казва Кристоф Франц, собственик на германската авиокомпания Луфтханза.

В следващите години компаниите ще се стремят да обобщават личните ни данни, за да ни опознаят и да адресират рекламата си, казва Хайди Месер, собственичка на фирмата Collective[i], специализирана в обработка на лични данни. "Трябва да се откажем от убеждението, че нашите данни са наша лична собственост" и да дадем възможност за създаване на по-персонализирани услуги, смята тя.

Но масираното събиране на данни поражда тревоги. Европейският комисар по  правосъдието и основните права Вивиан Рединг ще направи в близките дни предложения за хармонизиране на защитата на личните данни в Европейския съюз.

Хората се шокират, когато узнаят какво се случва с личните им данни, каза г-жа Рединг пред АФП. Тя иска потребителите на интернет да са наясно какви данни предоставят и защо. Освен това тя настоява и за "правото на забравяне" - потребителите да могат да изтриват някои от оставяните следи. Според Рединг компаниите трябва да гарантират защита на събираните лични данни след серията скандали като пиратските атаки в сървърите на Сони с данни за милиони играчи на PlayStation.

Според Кийн обаче битката на властите е предварително загубена. Той смята, че през 2020 г. 15 милиарда комуникационни средства ще разменят информация за нас.

"Марк Зукърбърг и Шерил Сандбърг, шефовете на Facebook, дърпат конците на танца, а властите в Европа и Съединените щати изостават от Силициевата долина", казва той. "Включваме се доброволно в мрежите – никой не ни е заставял да се разкриваме. Най-голямата опасност сме самите ние - "Малките братя" (Little Brothers), които заедно съставяме "Големия брат" (Big Brother) на 21 век", добавя Кийн.

(БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


27
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
1
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
"Трябва да се откажем от убеждението, че нашите данни са наша лична собственост" и да дадем възможност за създаване на по-персонализирани услуги, смята тя.Пътят към Ада е осеян с добри намерения!