Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: БТА

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
97
9
 
4
 
! Отговори
Съвсем скоро преди 5 години
Нещо му липсва на моста...... украинска митница и украински митничари..ха.ха
96
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименИмам колега руснак, махнал се от "раят" на фащисткият карлик.
95
15
 
2
 
! Отговори
Ха,ха,хаа..НАИВНИЦИ преди 5 години
ТО ...НЕ Е САМО ДА ПОСТРОИШ НЕЩО!!!!ТРЕБВА И ДА ГО ПОДЪРЖАШ!А...КАТО ЗНАМ КАК СЕ ПОДЪРЖАТ ПЪТИЩАТА В РУСИЯ ......ТОЯ МОСТ , НЕ ГО ВИЖДАМ СЛЕД 5-6-ГОДИНИ!КАТО СЕ НАСВЕТКАТ , МУЖИЦИТЕ .....ЕЛА И ГЛЕДАЙ СКОКОВЕ ОТ МОСТА, СО СЕ ГРУЗОВИКА!!!!АЙДЕ НА БАС ...ХА,ХА,ХААААААААА
94
7
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименЩе преминават... от никъде за никъде...
93
15
 
2
 
! Отговори
Hafen die Wahrheit преди 5 години
Като му видях наклона... То аз да бях щях да проектирам нещо по-разумно. Един понтонен мост (дето се казва, че е море) щеше да вирши по-добра работа. Я мАрзилками денги бол!
92
12
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И въпреки разликата в мащабите, в "соросоиидистична" и "евргейскка" България има повече работещи и живеещи руснаци, граждани на "путкинсккият рай"отколкото обратното.Коментирайте другаре!
91
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Баба Спящата красавица Меркел се загрижила Не че е красавица наистина, но е толкова по-заспала.
90
1
 
17
 
! Отговори
Стела преди 5 години
Патриот е английска дума и не присъща за нас. Нашата дума е родолюбец! Патриот в БГ се наричат АМтроловете! Докато патриота милее за държавата/мафията/ родолюбеца милее за Родината и земята на дедите си!
89
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ще минат под него ако си плащат иначе ще заобикалят през Одеса
88
0
 
15
 
! Отговори
kukla преди 5 години
Хубави сравниния. Но няма например сравнение с европейската дествителност. Например в България. Изчезващо население, никакъв икономически живот. Но се строят магистрали. По тях движението е много мижаво. Същото е навсякъде в ЕВропа. Или например Берлин, столицата на най-силната европейска икономика. Масова мизерия, никаква работа. И на тоя фон строят грамадно летище. Проектирането му е сбъркано и не може да се използва. Но са налети и продлжават да се наливат милиарди.
87
13
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Жалко, фашистко нищожство и смешната му пропаганда.
86
0
 
11
 
! Отговори
Златен съвет преди 5 години
Не се абете да противоречите на пропагандата, защото тя е винаги по-гръмогласна. Игнорирайте я с презрение.
85
4
 
18
 
! Отговори
Пресиян преди 5 години
Ултраскъпа е Боковата магистрала, не моста на Путин. Седем пъти по скъпа за километър. Ама какво ни дреме. Пари бол у нас.
84
17
 
4
 
! Отговори
Я па я...! преди 5 години
Я какъв хубав мост построиха руснаците на украинците.А говорят че се мразили.
83
4
 
18
 
! Отговори
Мнение преди 5 години
По скоро авторът на статията е бил махмурлия. Ще прави сметка на модта и неговата рентабилност. А цената на независимостта каква е? Така се прави. Може и за 100 души да е, но това са гражданите на собствената им държава...
82
14
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Когато върне Крим украинците само ще му кажат спасиба ;)
81
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Членска карта 7 Еврейският македонец Маленков е членска карта 3 :))
80
0
 
4
 
! Отговори
Членска карта №7 преди 5 години
Не аз! Чакалката си го мислела, като гледала как се клатят на бика топките!!! И чакала да паднат!
79
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Голямо крадене пада пардон копиране от сайта на БТА......хаха
78
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Членска карта 7 Наистина ли мислиш така? То театрото си сака публика!