Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: БТА

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
0
 
2
 
! Отговори
Членска карта №7 преди 5 години
до 81Ще падне, клати се... Още в Панчатантра е описано!
76
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Чакащ ЕвроатлантикКрым уже вернулся
75
27
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дали путинистите са днешните фашисти. Плавно преливане на комунистите във фашисти, така е навсякъде и в Сърбия и в Македония и къде ли не другаде. А Путин - новият Хитлер. А мостът - той си е мост, инженерна работа, честито. Проектиран от евреи, построен от евреи, ще го експлоатират евреи. Ако не падне.
74
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Споко, нарочно пишат такива измислени статии, та хората да коментират.Пак ви манипулират;-)))
73
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Следващата цел на Путин е да си върне Аляска и мост Чукотка-Аляска.
72
12
 
6
 
! Отговори
Питам преди 5 години
До Анонимен 37 И какво ни грее нас това че Крим е руски?Ако ще и турски да е все ни е тая.
71
0
 
25
 
! Отговори
Питащ преди 5 години
Мда хората строят! А кога при нас ще прокопаят тунела под Шипка? Ще стане ли близката петилетка или ще остане химера?
70
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кримския мост - супер!
69
2
 
18
 
! Отговори
Членска карта №7 преди 5 години
до 66Има една съществена разлика!!! Немците си взеха Судетиете с благословията на Англия и Франция... Русия си върна своето под воят откъм Ла Манша!
68
25
 
2
 
! Отговори
Патриот преди 5 години
Българите , Президент и Правителство казват :КРИМ НЕ Е РУСКИ!!!!!
67
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А като изгони шорош от Унгария и това ли е махмурлук?
66
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кримските татари и турци опустошават Москва в 1500 г. и изнасят 20 милиона роби от Русия и Украйна в Турция през 1500-1700 г.
65
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Викаш изобщо не си струва да духнеш на запада и окраинските *** под опашкита и да покажеш кой е шефа.За пореден път ме накефи ръководителя на движението.
64
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До :) Най-бедната, с най-много милионери.
63
28
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Така беше и когато немците си прибраха Судетите. И тогава привържениците на Хитлер по цял свят разправяха точно същото, както днешните путинофили.
62
13
 
3
 
! Отговори
До 25 преди 5 години
Разходи се до Радомир и Кремиковци.Виж трафика на Бам и не задавай глупави въпроси.Не се мъчи да ме убедиш че ,,беден и болен " е по добре от,,здрав и богат"Не се мъчи да ме убедиш че канала Панчарево-Павлово е проект на мислещи хора..Ако живота не ти го е показал,значи наистина си дете .А ако не си то такива агитатори и лозунги ги слушахме дълги години,но без реално покритие.И сами се саморазрушихме като не ни даваха повече валутни заеми.
61
2
 
34
 
! Отговори
:) преди 5 години
Първо зееха, че руснаците не могат да го построят. Построиха го. Сега мънкат: Ама защо им е?Ами оставете ги руснаците да си харчат парите и се огледайте. Живеете в най-бедната страна в ЕС, а смятате на рсунаци, китайци и занзибарци парите.
60
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 59 Мечтай си, то не пречи.
59
1
 
25
 
! Отговори
да преди 5 години
ако някой не е съгласен, че Крим е руски нека отиде да го каже на руснаците..ако му стиска...то..и забавното НАТО сипеше вицове как едва ли не ще атакува полуострова с десант, но бързо се успокои..тоест беше успокоено:)))))))
58
1
 
26
 
! Отговори
Въпрос преди 5 години
А тунела под Ламанша ще го затварят ли за нерентабилност след брекзита?