Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: БТА

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
337
4
 
4
 
! Отговори
юбералес преди 5 години
До БобиЗнам Боби че е задължително да има мост Керч-Крим. Първия такъв мост немците го построиха когато Крим беше в границите на Райха (1941-44). По него Вермахта навлезе и се изтегли от Кавказ. При отстъплението си естествено го разрушиха.
336
13
 
5
 
! Отговори
Жиб. преди 5 години
Мостът му е нужен,за да покаже на Европа и Украйна мускули и чувство за ненаказуемост а на Щатите да им покаже какво трябва да направят между Аляска и Чукотка,когато освободят чукчите и якутите от непосилното руско робство.
335
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
СПОКО, скоро и мост до Аляска!
334
5
 
11
 
! Отговори
Боби преди 5 години
До Мостът е нужен!377Ано стратеже само на централната военна авиобаза на Крим до Семферопол са базирани повече самолети от колкото има изправни Украйна и то не са 30 годишни старци са съвсем модерни машини За защита от към север в Крим има 150 танка Т-72Б3Преди в ПВО поделенията в Крим бяха с Украински С-300ПТ(Подвижен Тягач)(Подвижен на влекачи) от 1980-85 година сега са заменени с 2 полка С-400 или мин 432 основни ракети в готовност да поразят общо 192 цели едновременно + Панцир С1 за защита
333
18
 
10
 
! Отговори
Мостът е нужен! преди 5 години
По него окупаторите ще бягат от откраднатия Крим!
332
9
 
4
 
! Отговори
Боби преди 5 години
До Анонимен 375Пак ОПОРНО ТОЧКОВ ЛОЗУНГОВЧовеко *** в Русия и строй пътища и магистрали АКО МОЖЕШ И АКО ИЗМИСЛИШ НЕЩО ОРИГИНАЛНО - За година ще станеш ЛЕГАЛЕН МИЛИАРДЕР и ще те титуловат ЦАР НА ПЪТИЩАТА.е от 1990 година до сега как пък една компания от ЦЕЛИЯ СВЯТ НЕ СЕ НАЕ ДА СТРОИ МАГИСТРАЛИ В ТОРФОВИТЕ БЛАТА В РУСИЯ?
331
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 373Една АМ от Петербург до Москва вече 15 години не могат да я направят, та ....
330
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Уж нямаше да има мост, мостът вече е построен. Обаче пък бил много скъп. Само че кой го плати? Ами другите, включително и ние, защото цената на петрола оттогава се вдигна двойно.
329
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да не гледаме какви мащабни проекти правят руснаците във време на санкции а да видим Герб с помощта на великия евросъюз за колко време ще направи хумус и т.н
328
0
 
11
 
! Отговори
Боби преди 5 години
До юбералесПо-вероятно е да са 60 рубли за долар и тогава са около 3.5 милиарда $ това няма значениеАко тръгнеш с автомобил от Керч до Крим и обиколиш Азовско море това са 15 часа път с автомобил - Моста ги прави (при 90км/ч) 15 мин.Голяма част от продуктите в КРИМ се внасят ако особено зимно време Ферибота не работи ... 10 дена(буря/щорм)... Нали се сещате ще има проблеми със снабдяванетоПри такъв случай машините(ТИР) и с 20км/ч да се движат по моста за един час ще са се прехвърлили отатък
327
18
 
5
 
! Отговори
юбералес преди 5 години
До Помня комунизмаМостът струва 228 млрд. рубли - дотук. При среден курс на рублата от 50 р/долар за периода 2014-2018г, прави около 5 млрд долара. Това е половината мост. Следва още толкова - успореден жп мост. Доколкото си спомням Кремъл твърдеше че за 5 млрд дол. САЩ взели цяла Украйна. Къде е ''Киро на кирия''
326
13
 
28
 
! Отговори
Помня комунизма преди 5 години
Ех мили русофоби, докато вие се кланяте на ЕвроГейовете, и загърбвахте Русия, какво стана? Уж бедна русия, която е под икономическа блокада от цяла Европа, какво направи? За много кратко време, реализира един мащабен проект, който богата Европа десетилетия неможе да реализира. Да не говориме за това че уж бедна Русия живеят в пъти по-добре от нас. А какво стана с Украйна, като избраха да стават Европейци, за кратко време обедняха и вече ни бият по беднотия. Та се питам къде ли е по-добре?
325
5
 
7
 
! Отговори
Боби преди 5 години
До Не смееТи си казалСледващите два супер проекта са Мост до Сахалин и тунел под Севастополския залив - преди казах че тунел не може да се построи - но на входа на Севастополската Морска база може оказва се че точно там локално е твърда скала. Такъв тунел ще намали задръстването в градаС Китай ще има супер проект - скоростен влак - новия път на коприната...Ти проекти само поискай
324
5
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Без да се прецени икономическата ефективност".Каква икономическа ефективност, става въпрос за свободното движение на хора. Западното корпоративно мислене все икономическа изгода гледа.
323
4
 
38
 
! Отговори
ох преди 5 години
За какво му е на Путин тоя мост?Ами мисли човека за държава и народ.Ние какво направихме за 30г.?задавахме си въпроси,ама с друг резултат.За какво са ни заводи? и хоп,нямаме промишленост.За какво ни е селско стопанство? и хоп,нямаме такова/остана само зърнопроизводство/.Сега след толкова години чудене за какво ни е Белене решиха,че май ще се строи.И каквъв е крайния резултат-децата избягаха в чужбина,щото тук няма работа.2 милиона ги няма и няма да се върнат.
322
2
 
31
 
! Отговори
Сериозно преди 5 години
Тая кака що не вземе да направи "икономическа обосновка" за родната си "европейска" България - как така участък от 9 км. от АМ Хемус от Ябланица до Боаза се предвижда да се строи повече от 3 г. и с какво толкова е "по-сложен" този участък от двойно по-голям, като разстояние мост над морето.... Ще бъде интересно да го направи, но не и стиска!
321
2
 
29
 
! Отговори
Енгелс преди 5 години
До ХахаПлановото стопанство значително превъзхожда империалистичния начин на производство, затова по бай Тошово време се състезавахме с най-развитите индустриални страни, а сега се мерим със Судан и Уганда..
320
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Европейска България е светлинни години назад от назаднала Русия - факт!Южен Поток и Белене, за сметка на глупавите немци със Северен Поток и ядрена ел. централа за глупавите турци, от която ще купуваме.Българите са умен и горд народ. Но за какво й е енергия на нация, която изчезва с темпове на всеобщ, 30-годишен геноцид.Да ви е честито еврочленството... поне има изход на Терминала!
319
3
 
26
 
! Отговори
Енгелс преди 5 години
Важното е, че моста е готов и може да се минава по него. Западно-капиталистическата пропаганда все икономическа обосновка иска да има...
318
3
 
29
 
! Отговори
Хаха преди 5 години
Докато "умниците" в "европейска" България се назландисват от близо 30 г. дали да бъде мост или тунел 15 км. над Кресненското дефиле и да ни убеждават колко "невъзможен" е строежа, в "бедна" Русия за малко над 2 г. направиха 18 тунел на морето! А преди има/няма 5 г. прецедента направи "първа" копка за тунел под Шипка и.... до там! А по времето на бай Тошо с ударни темпове и то предимно с кирки и лопати се строяха 3-7 км. тунели в подбалканската котловина без никой да мрънка колко е трудно.