Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: БТА

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
297
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хммммммм а ние какво направихме сасвет ?????????????????
296
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Направили го, защото им е нужен, затова!
295
0
 
19
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 5 години
До skatelite Правя паралел между европейската ,натовската ,американската позиция за Косово и за Крим.И не използувайте ирелевантни методи в коментарите
294
3
 
33
 
! Отговори
qw преди 5 години
Могат и си взеха Крим. Без пушка ***. Техен си е от векове. Задокеанските умници, решиха че след като превзеха Украйна, сега ще изритат и черноморския флот на Русия. В човешката природа е, при неочакван успех да се главозамаеш. Установяването на хунтата в Киев си беше дори за американо неочакван успех.Могат и строят и такива мостове руснаците.Ние лепим стиропор на панелки и леем трето качество асфалт. И при нас няма корупция. И не ни управлява н-ти мандат крал слънце.
293
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Представям си,ако мостът беше правен от фирмата,спечелила обществена поръчка за плочките пред ндк?!
292
5
 
31
 
! Отговори
Пълна пародия преди 5 години
Абе хората мост направили през морето ние 3-4 моста до Румъния, една магистрала в Северна България и една към Сърбия не можем да направим. А че ж.п. транспорта е по зле отпреди век в БГ пълно мълчание. Важното е че си показахме бутафорната техника като важен член на НАТО направо всички се тресат ама от смях.
291
4
 
22
 
! Отговори
цец преди 5 години
Кофти статия. Има мисли на антируския автор, изказвани като твърдения. И това не е журнализъм, а политика и навярно платена публикация.
290
14
 
12
 
! Отговори
Евстати преди 5 години
Дpeме ми за моста на джyджетo
289
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
еееееееее, чудя се защо Путин не иска акъл от бай ***, тук толкова много хора знаят и правят повече!!!!!!пука им на руснаците от санкции, от заплахи , от нас , от ония на Запад....както каза американеца-лоши са, непокорни са, непослушни са !!(цитирах!!)
288
14
 
4
 
! Отговори
skatelite преди 5 години
До FallschirmspringerПоследно вие приемате ли Косово или не? Защото всички комунисти бяхте яростно против отделянето на Косово, щот било на братска Сърбия и по негов модел щели да се отделят Родопите... земете най сетне решение каква ви е позицията ..
287
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Когато лисицата не стигнала гроздето казала, че е кисело. ***, потупаха ли те по рамото за антируската статия?
286
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Абе през близките 6 години мандат на Путин няма ли да може и един мост до Бургас или Слънчев Бряг?
285
6
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Руснаците могат да се гордеят с този мост. Такъв мегапроект е по силите само на много силна държава. Но все пак китайците държат рекордите с техните мостове- четири с над 100км дължина и най-дългият е 165км. И сега ще откриват най-новия 50км между Хонг Конг и Макао.
284
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 329Май си зле с четенето: указаната цена е ЗА 1 КМ ОТ МОСТА, А НЕ НА ЦЕЛИЯ МОСТ!Има разлика, нали?
283
2
 
29
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 5 години
До Ти да видиш...Да се чуди или да се смее човек.Само няколко заглавия ,които могат да предизвикат огромен смях и спонтанен кикот:"САЩ осъдиха построяването на моста към Крим",пак смях:"НАТО също заклейми моста между Русия и Крим" и пак"ЕС осъди построяването на моста от Русия до Крим".САЩ подават тон за песен и всички реват в същия тон,а Русия се залива от смях.Болката не е Крим,а за това,че не можаха да лишат Черноморския флот от огромната му база.А по какво за различава от случая с Косово
282
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не виждам някакъв проблем всичко е логично - ако искаш някаква територия трябва да я интегрираш инфраструктурно с останалата част от държавата не като нашия северозапад. Да си водят бележки нашите ***.
281
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ценовикКаунь забравил си три нули от цената на моста :)Не е 1 101 000 долара , а е 1 101 000 000 долараИма разлика, нали ?
280
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо даваха пари? Да бяха пуснали танковете ,хем по-евтино и по-бързо.
279
5
 
19
 
! Отговори
ценовик преди 5 години
цена на 1 км от този мост - 1 101 000 доларацена на 1 км БГ магистрали - 3 400 000 евро /и била най-евтината в света/???сметката да си я прави всеки!
278
26
 
6
 
! Отговори
Ти да видиш... преди 5 години
Има много хубава поговорка: Бос ходи , ама по търговски стъпва.Защо му трябваше на Путин да строи такъв скъп мост подарък за Украинците?