Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: БТА

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
277
28
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Факта че всеки ден ни залива пропаганда че Крим е руски, означава че те самите не вярват че е руски. Всяка информация от Кремль е дезинформация.
276
3
 
22
 
! Отговори
А бе Елке! преди 5 години
Какво се лепите все у Путин! Ръг-бъзък - Путин! Защо му е туй, защо му е онуй - и си пишете глупости! Ами питайте го бе, ***! Пиши му едно писмо и питай - Я кажи бе Владо, ти какво си се махмурлясал с тоя мост и т.н....
275
3
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Винаги може да се напише най-общо за един проект, че е скъп и неефективен. И дори ,че е по-скъп от други подобни, въпреки, че подобни на Кримския мост няма в Цяла Европа и всъщност никой не знае колко точно трябва да струва за де не е"скъп".Нали точно така пишеха и говориха и за нашите проекти: АЕЦ Белене, Южен поток и др. И постигнаха целта си - загубихме тези проекти, планирани и задействани от нашите бащи за да има добро бъдеще за децата им.Но Русия не е поробена като нас, тя сама решава
274
12
 
43
 
! Отговори
DOKA60 преди 5 години
Кучето си лае -керванът си върни.Колкото и да роптаят на запъд Русия върви смело тапред.
273
12
 
65
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За две години беше построено това уникално по родът си съоръжение.Медиите в Киев през цялото време говореха,как това няма да стане,как е невъзможно и колко проблеми има по строежа.Е стана.След като фашистката хунта в Киев подложи на геноцид руснаците в Крим спирайки електричеството и хранителните доставки Путин реши да построи мост.Това е,драги еврогейци,кравари и хохли.
272
10
 
50
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Ултраскъпият мост" си го направиха сами и струва колкото експорта на газ и нефт за 2 дни. А от поскъпването на нефта от 2016 досега сигурно още три моста могат да построят.
271
6
 
43
 
! Отговори
дядомраз преди 5 години
......... как ли не се мятала,скачала,зъбила и скимтяла и като не могла да направи нищо лисицата си казала,че гроздето е кисело.
270
5
 
53
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 5 години
Когато човек строи в къщи ,винаги се стреми да е качествено ,бързо,надеждно , а цената остава на второ място.Могли да си го позволят -построили го.Ами нашия прословут "Дунав мост 2",въпреки ,че го строи испанска фирма крайната цена е почти два пъти по-висока от първоначално обявената, а качеството беше такова , че още през първата зима се наложиха спешни ремонти.По дължина е една десета от кримския , а го строиха дълго и протяжно
269
50
 
10
 
! Отговори
Крим не е руски преди 5 години
Путин ако вярваше че Крим е руски нямаше са плаща на прости и цинични *** да ни убеждават. Крим не е руски и окупатори не могат да участват в избори и референдуми. Населението което е кримско не са руснаците и цял свят го знае.
268
5
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хрушчов даде нещо на Украйна, което е руска собственост-Крим и правилно рус-наците си го взеха.Като плюят срещу Русия за крим с нищо няма да проме-нят нещата, големите подаръци се връщат, така е в правото, референдума вКрим показа,че хората искат да са в Русия.
267
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мислиш ли, че на "Вовата" ще му се наложи да работи или да мисли за каквото и да е след мандата му? ;))))) Той направи толкова за Русия, че вероятно и в магазина няма да ходи да пазари, а продаваките на крака ще му носят стоката... За кой български премиер можеш да кажеш същото нещо? За кой от поскледните 30 години? Поне един дай! Рапонгеле ;))) Не знаете какво говорите защото сте необразовани и не четете ;)))
266
9
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Руснаците, приятелю, ходят където си искат. Средния българин има пари да се попече на терасата, ако има такава. А българския пенсионер и на терасата го е страх да се пече, че ако хване рак на кожата няма пари за терапия... Толкова за мечтите на руснаците и българите.
265
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Руснаците мечтаеха......... о как мечтаеха да отидат на "плажовете" в Крим............ и решиха да идат в България, Турция и Гърция.
264
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Вовата, няма да има проблем след мандата си. ....... Може да стане "превозвач" , или казано на български - шофьор. Честито вОва.
263
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Очевадно е какви ще са последствията за този, който саботира моста. Без значение дали са официални или не. Руснаците са готови за война и то сега. Никой друг не е готов за това. Повечето от останалите са готови за тролене, но не и за война. И няма да бъдат скоро готови за нещо повече. между другото, сирийците на Асад са хванали 60 френски командоси и са ги пуснали ;))) Толкова за френската ракетна атака срещу Сирия ;)))
262
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кримският мост има не само икономическо и социално значение. За руснаците той е каквото беше събарянето на Берлинската Стена за германците. А че ще окаже огромно развитие вършу икон омиката на региона е безспорно. Гарантирано много от руснаците ще предпочетат да отидат в Крим, отколкото в България или Румъния. Някой каза, че нашите туроператори обявили 10% по - малко заявки. Няма да коментирам. И по - евтино ще им дойде на руснаците, и по сигурно. И няма да има русофоби и ще подкрепят своите.
261
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Вова, запали ли дЖуганЯ?Питам за един приятел, който си търси такъв.
260
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Слава УкранПоне един Хамерикански вестник съветва украинците да взривят моста.Това е подобна ситуация като тази в селската кръчма - "Нимойш да гръмнеш горскио!"После "горския" гръмва пияния нахъсан ***, а всички имат какво да клюкарят и коментират.
259
0
 
13
 
! Отговори
юбералес преди 5 години
Сега остава да се направи и водопровод от Русия до Крим, защото все още 80% от населението на Крим пие вода предоставена от Украйна.
258
8
 
4
 
! Отговори
мазепа преди 5 години
До АнонименСамо ако по пътя няма летища, че там много се бавят ''ребятата''. Превземането на летището на Донецк им отне две години, а Киев има цели две летища. УжасТ.