Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: Reuters

Виж други галерии »

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
357
1
 
2
 
! Отговори
Armagedon преди 5 години
И Баце е карал джип по новия асфалт.*** за него не пишете като за Президента Путин. Що ли?
356
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Жалко за нашитете вашите се изтровиха с лосион и никой не ги жали
355
3
 
4
 
! Отговори
Патентовал е кирката преди 5 години
Росен от Плевнята е регистрирал къ се копа у морето дупка напрао у водъдтъ без да се използват кофи, бурета и шишета за бързо отсраняване на водъдтъ от дупкътъ дорде се отлее бетоно! МайнЪ!
354
3
 
3
 
! Отговори
Жалко за нашите преди 5 години
ако имаше търг за проучването, проектирането, финансирането и строителството на моста със сигорност Цурето с неговите СРСета щеше да проучи вся и всьо, аркитеко на Софето да го проектирЪ, Цвъци Банков да го финансирЪ а Плювнълналивуев тогедЪ с Лила Половата да го построят така че ако Деси предскаже от дека за дека по колко дека втъро задуЪ да се мосто ненавеждъ. Отделно Лила е ошлЪ да каръ КУРсовете по полагане, отливане и закърпване на асвалтени ва*гини
353
4
 
2
 
! Отговори
трябва му преди 5 години
за да питат джендърите от ЕС
352
2
 
10
 
! Отговори
иван гешев преди 5 години
ами тя лисицата като не може дадостигне гроэдето,каэва че е кисело.....
351
3
 
14
 
! Отговори
A babun преди 5 години
Защото го може, и иска! Пръснете се по шевовете тъпигьости!
350
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До кубанская столицаИ след това НАТО ще ви разоре Южна ***, смота няк...
349
6
 
14
 
! Отговори
кубанская столица преди 5 години
Защо българи така се загрижат, че мост е "ултраскъп"? Следваща стъпка от Россия ще бъде да присоединява републики ДНР и ЛНР, Донецк и Луганск и още следваща ще бъда Новороссия: Харьков, Одесса и т.п. Ала България остава, остава и остава от т.н. европа: Германия и Голландия. Пък Испания и Гърция.
348
0
 
1
 
! Отговори
пущиняк преди 5 години
Украинската- грешката е парвописна, а не нарочна!
347
3
 
10
 
! Отговори
пущиняк преди 5 години
До Fallschirmspringer,Грешиш- като се има в предвид колко условни бяха границите между отделните републики на СССР и особено между руската, казахската,усрайнската и белоруската такива, то не е трудно да осмислиш, че реално Крим е част от Украйна(независима) само за около 22години(1992-2014)!Пък на тези, дето се чудят закакво е този мост, да ги питам- моста между Дания и Швеция закакво е или пък "Рио-Антирио" в Гърция закакво са?
346
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Махмурлук ли- Путин е пияница?! Е стига де. Токова проблеми си имаме. Оставете Русия! Хайде да сваляме Тръмп в полза на ЕС
345
7
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като прочета няколко статии тук си казвам "Пикла!" трябвало е да се пише , когато се обсъжда проекта, а не след откриването.Важното е да се обвини в нещо Путин от жалки български "информатори" сигурно от "Америка за България " им плащат... Това нява да свали свободата на печата под 100 Жалки отстъпници от българските интереси!
344
9
 
5
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 5 години
"Российская Федерация построила мост через Керченский пролив к Крымскому полуострову без согласия Украины. Это является еще одним нарушением Россией суверенитета и территориальной целостности Украины. Строительство моста направлено на дальнейшую вынужденную интеграцию незаконно аннексированного полуострова с Россией и его изоляцию от Украины, частью которой он является.В российском посольстве в США сообщили, что Москва не будет спрашивать ни у кого разрешения на строительство транспортной инфра
343
9
 
23
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 5 години
Населението на АРК е почти 2 милиона души, от които 68% руснаци, 20 % украинци, 10% кримски татари. Столицата е Симферопол, други важни градове са Керч, Евпатория и Балаклава, Ялта. Е, как територия ,на която 2/3 от населението е руско да не е към Русия.Нали този беше съкрушаващия аргумент ,когато "демократичния" свят отцепваше историческата област Косово от Сърбия
342
11
 
20
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 5 години
Крим през 1783 г. е присъединен от Екатерина Велика към Руската империя, от 1921 г. е в състава на СССР,а под давление на Н.С.Хрушчов,през 1954 година е присъединен към Украйна.Само през периода 1954-2014, Крим не е към Русия,та за това е мъката еврогейска и неолиберална.Като се има предвид настроенията в самата Украйна,тя също ще се присъедини към Русия.
341
1
 
6
 
! Отговори
юбералес преди 5 години
До БобиБоби аз историята не я уча, аз я помня. Мостът беше построен след въжената линия и по него се изтегли Вермахта, нещо повече - по него след няколко месеца Сталин мина с влак за ялтенската конференция.
340
9
 
26
 
! Отговори
et.galen1 преди 5 години
Руснаците не са глупави,те мислят за народа си ,по-евтино ли ще им излезе сто хунтата в Киев им прави непрекъснато блокади и какъв туризъм ще правят с фериботи.Вие мислете и гледайте какво става у нас.
339
4
 
6
 
! Отговори
Боби преди 5 години
До юбералес 381Я се върни и си НАУЧИ ИСТОРИЯТАНемците не са правили МОСТ - НАПРАВИЛИ СА ВЪЖЕНА ЛИНИЯ която е могла да пренася до 1000 тона товари на денТоест иска ли са да направят мост даже са складирали материали които са завладени от СССР 1944 и са ползвани за строежа на техния мост който зимата 1945 е разрушен от ледохода в керченския провлак - ползвали са авиация, артилерия и дори сапьори да взривяват ледените късове но напразно моста е разрушен
338
2
 
4
 
! Отговори
Боби преди 5 години
До Жиб. 380Лел колко сме УЧЕНИКримския мост ще се сблъсква с ЛЕДОХОД всяка година но дебелината на леда е максимум 50-70см - Ледохода в Беринговия провлак е от АЙСБЕРГИКакъв мост те гони да слагаш там?