Последното пътуване на Каспийския звяр - от водите до музея

Екранопланът "Лун" е хибрид между кораб и самолет
23 окт 2020 19:40, Нели Христова
33
Последното пътуване на Каспийския звяр - от водите до музея
Снимка: Getty

Той се е отпуснал спокойно край бреговете на Каспийско море. Прилича повече на колосален воден звяр - причудливо творение, което се чувства по-удобно в дълбините, отколкото над вълните. Със сигурност не прилича на нещо, което някога би могло да лети.

Но той е летял - макар и отдавна.

След като повече от три десетилетия Каспийското чудовище лежи в морето, то отново е в движение. Една от най-причудливите летящи машини, създавани някога, е на път да завърши последното си пътешествие.

През юли тази година, след 14 часа в морето, флотилия от три влекача и два ескортни кораба маневрира бавно по бреговете на Каспийско море, за да достави своя обемист товар до местоназначението му - участък от брега близо до най-южната точка на Русия. Именно тук, до древния град Дербент, в руската република Дагестан, 380-тонният Lun-class Ekranoplan намери своя нов и най-вероятно окончателен дом.

Последният от породата си, плаващ във водите на Каспийския басейн, "Лун" е изоставен след разпадането на Съветския съюз през 90-те години на миналия век, осъден да ръждясва във военноморската база Каспийск, на около 100 километра нагоре по брега от Дербент. Но преди да изчезне в пълна забрава, той бива спасен благодарение на плановете да се превърне в туристическа атракция точно в момент, когато тази необичайна концепция за пътуване може би скоро ще се завърне.

Бързина и стелт

Превозните средства, известни още като "екраноплани", са нещо като хибрид между самолет и кораб. Те се движат над водата, без да я докосват. Международната морска организация ги класифицира като кораби, но всъщност те дължат своите уникални високоскоростни възможности на факта, че се движат над повърхността на водата на височина между един и пет метра.

Екранопланите се възползват от аеродинамичен принцип, наречен "ефект на земята". Тази комбинация от скорост и стелт - близостта им до повърхността по време на полет ги прави трудни за откриване от радари - привлече вниманието на съветските военни, които експериментираха с няколко варианта на концепцията по време на Студената война.

Разполагането им върху обширната вътрешна водна маса между Съветския съюз и Иран доведе до наименованието им - "Каспийските чудовища".

Екранопланът "Лун" е един от последните проекти, излезли от съветската програма за наземни превозни средства. По-дълъг от Airjum A380 superjumbo и почти толкова висок, въпреки размера и теглото си обаче той успява да достигне скорост до 550 километра в час благодарение на осем мощни турбовентилатора, разположени на неговите корави крила. Тази страховита машина дори успява да излети и кацне в бурно време, с вълни до два и половина метра. Мисията му е била да извършва мълниеносни морски атаки с шестте противокорабни ракети, които е носил в пускови тръби, поставени в горната част на корпуса.

Звездна атракция

Екранопланът, който бе преместен в Дербент, е единственият класа "Лун", който е завършен и въведен в експлоатация през 1987 г. Втора подобна машина, която бе невъоръжена, а целта й бе да участва само в мисии за спасяване и снабдяване, вече бе остаряла, когато в началото на 90-те цялата програма е отменена и съществуващите "Лун" бяха изтеглена от експлоатация.

След повече от 30 години бездействие, връщането на този морски звяр в движение не беше лесна задача. Тя  изискваше помощта на гумени понтони и внимателно координирана хореография, включваща няколко кораба.

"Лун" ще бъде звездата на планирания от Дербент парк "Патриот" - военен музей и тематичен парк, който ще показва различни видове съветско и руско военно оборудване. Очаква се изграждането му да започне съвсем скоро. Но засега "Лун" ще седи сам на плажа.

Изглежда, че той ще превърне в нов акцент за посетителите на Дербент. Той ще е единственият толкова мащабен екраноплан, изложен в музей. Само във военния музей в Москва има един, но той е значително по-малък. Градът твърди, че е най-старото постоянно населено място на руска територия. Цитаделата му и историческият център са определени от ЮНЕСКО за обекти на световното наследство.

Завръщането на екранопланите

Докато през последните няколко десетилетия екранопланите не бяха в полза на обществото, съвсем наскоро концепцията започна да се възражда. Учени в Сингапур, Съединените щати, Китай и Русия работят по различни проекти, които имат за цел да върнат към живота тези необичайни машини, макар и с доста по-мирни цели.

Машината, която базираната в Сингапур компания Wigetworks разработва, се основава на проектите, направени от германските инженери Хано Фишер и Александър Липиш по време на Студената война. Wigetworks придоби патентите и правата за интелектуалната собственост и се зае с опитите да подобри и актуализира тези ранни дизайни, за да създаде модерно наземно превозно средство носещо името AirFish 8.

Също така в Азия китайският екраноплан Ксианджоу 1 бе тестван първи път през 2017 г., въпреки че малко се знае за този проект.

В Съединените щати The Flying Ship Company, стартираща компания, подкрепена от частни инвеститори, работи върху безпилотен наземен автомобил за преместване на товари с висока скорост. Той е подобен на безпилотен самолет, но движещ се над вода. Проектът е в начален етап, въпреки че основателят и главен изпълнителен директор Бил Питърсън казва пред CNN, че екипът му планира да го осъществи този в рамките на следващите седем години.

Русия, първият дом на екраноплана, също не се е отказала от концепцията. Няколко проекта бяха рекламирани през последните няколко години, въпреки че нито един от тях не е преминал в етап на строеж.

Бериев, производител на реактивни самолети-амфибии, излезе с концепцията Be-2500, а в последно време руските медии съобщават, че се обмисля ново поколение военен екраноплан, условно наречен "Орлан". Друг проект, се появи в Нижни Новгород, индустриален град на брега на река Волга, тясно свързан с произхода на технологията на екраноплана. RDC Aqualines, който също има офиси в Сингапур, разработва собствена линия от търговски екраноплани, способни да превозват трима, осем и 12 пътници, като евентуално може да се разшири и до повече.

Нейните проекти са привлякли вниманието на група предприемачи, която имат за цел да създадат бърза връзка през Финландския залив, свързваща Хелзинки с естонската столица Талин, за около 30 минути.

Всъщност, много е възможно е скоро да не ви се наложи да посещавате музей, за да видите впечатляващия екраноплан.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 24"Тая никога неизползвана руска глупаст да я изложат до никога не стрелялата Цар Пушка, никога не звънялата Цар Камбана и никога неизползвания по предназначение Буран.'То такъв музей има - нарича се Русия.
30
4
 
7
 
! Отговори
Хахаха преди 3 години
Пореден ръждясал, непотребен, сделан с теслата руски-съветски ***.Един тостер не могат да направят.С яд.ените двигатели си избиха маса учени, с подводници задраха Световния океан ...
29
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Безмислено е да се спори с турски мeкepeтa.
28
7
 
10
 
! Отговори
Стратега Пенев преди 3 години
Ема, американците ги разтуриха, практически, без пушка *** - с хибридна война. Икономическа, медийна, идеологическа, дипломатическа, подривна...
27
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Не знам от къде идва тази романтизирана идея че разбираш ли всичко руско е нещо невероятно :))
26
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 30Защо да е кисело бе това е просто една от многото руски военни пародии които освен в хангара реално не са били ползвани за това за което са били строени.Факта си е факт :)
25
4
 
3
 
! Отговори
до.14 преди 3 години
Кисело ли е гроздето...
24
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ееее, да те турските екраноплани са най-добри и безопасни, защото се задвижват от 200 турски мамуна и стрелят с прашка, капиш?
23
5
 
10
 
! Отговори
Мразяцървули преди 3 години
да живеем като скотове .. защо "катове".Реално живееш като добиток.
22
15
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За какви глупости ни изсмукваха кръвчицата и ни принуждамаха да живеем като скотове тия шaнтави руснаци.
21
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименТва тенеке колко кубика дърва гори на час?Проблема е че трябва много бърз дървосекач който изключително чевръсто да цепи дървата за да захранва парния котел. Те това спъна развитието на този модел военна техника.
20
15
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тая никога неизползвана руска глупаст да я изложат до никога не стрелялата Цар Пушка, никога не звънялата Цар Камбана и никога неизползвания по предназначение Буран.
19
13
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тва тенеке колко кубика дърва гори на час?
18
18
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 17,баргузин, маргузин, сармат и прочее са си тенекии в днешно време, защо да чакаме сто години за да разкрием истината. Самозалъгването е руски патент, няма да влизам в детайли, че ще ми трябват дни за да изчерпя темата.
17
17
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да благодарим на руснаците, че ни спасиха от извънземните. Историята гласи, че са кацнали в каспийско море, видяли са туй нящо и са констатирали, че на Земята няма интелигентен живот.
16
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Кво е airjum 380 superjumbo? Някой не е ходил на училище и не знае как да си прави проверка на правописа.
15
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Основната причина поради която концепцията е изоставена е фактът ,че това нещо много трудно завива освен това иска спокойно море...
14
11
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
18, грозотия способна да стартира от Новоросийск, за един час да прекоси Черно море по дължина и да излезе при Камчия без нито един отановски радар да го засече. Каракочанов няма и да разбере каво му се е случило.
13
7
 
29
 
! Отговори
Някой си преди 3 години
Много е лесно погледнато през призмата на времето да видиш това което са съградили други хора и да кажеш простичко- грозно е, калпава технология, не става и тн...Сега имате технологии има интернет всичко може да се намери и види едва ли не с няколко клика... А представете си колко работа е трябвало да свършат проектанти, конструктори, инж., за да стигне това нещо до работеща единица. Вие способни ли сте поне къщичка за птички да сглобите(както казваше един наш футбплен президент)?
12
29
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Поредната безсмислена съветска грозотия, тенекия.