НАСА каца на астероид... почти

Акванавти търсят космически отговори на дъното на Атлантика
Обновена: 20 май 2011 07:06 | 20 май 2011 07:06,
Снимка: НАСА

Кацане на астероид, работа на повърхността на Луната, на гости на Марс... При реализация на тези проекти учени и инженери ще трябва да преодоляват доста трудности, да се сблъскват с нови проблеми и да търсят нови технически решения. Както беше съобщено по-рано, НАСА изпраща група специалисти на дъното на Атлантика, за да облекчи задачата им.

Мястото на действието е Ки Ларго, Флорида, подводният дом Aquarius ("Водолей"). Този "дом" е на шест километра от брега на дълбочина 19 м. Съоръжението лежи върху пясъка на голям коралов риф. Aquarius принадлежи на Националното управление на океанските и атмосферни изследвания (NOAA), а с неговата експлоатация се занимава Университетът на Северна Каролина в Уилмингтън (UNCW).

Aquarius е единствената в света действаща подводна лаборатория, в която група изследователи могат да провеждат продължителни мисии. Учените могат да останат на морското дъно със седмици и да извършват регулярни излизания извън пределите на "обитаемия модул", подобно на астронавтите, които излизат в Открития космос от борда на орбиталната станция.

На Aquarius се провеждат технически, биологични, медицински експерименти, тренировки на учени и студенти от множество университети и институти, както и от водолази на ВМС на САЩ.

Снимка: НАСА
Американската космическа агенция също използва уникалната подводна станция активно. В продължение на много години тук се провеждат експедициите NEEMO (NASA Extreme Environment Mission Operations), пише Membrana.ru.

Последната такава мисия (NEEMO 14) преди година е посветена на изучаването на различни аспекти от работата на астронавтите на повърхността на други светове (Луната или Марс).

За отработване на най-добрия сценарий за взаимодействие на астронавтите при събиране на образци, разузнаване на местността и други подобни задачи НАСА спуска на дъното близо до Aquarius макети на спускаем апарат и планетоход. Специално подбрани тежести в костюмите създават под водата ефект на безтегловност, съответстваща на други светове. Като Червената планета например.

Така дъното на океанската лаборатория временно става повърхност на Марс. Астронавтите имитират различни аспекти на мисията, за да могат да разкажат после на създателите на космическа техника за проблемите и вариантите за техните решения. Те изучават удобството на работата с многоколесни роувъри, сблъскват се с „болест“ на член на екипажа, губят връзка с "центъра за управление на полетите" и т.н.

В същото време вътре в самия Aquarius екипът на НАСА провежда и психологически опити, призвани да отговорят на редица въпроси, свързани с продължителната работа на хора в ограничено затворено пространство (експедицията NEEMO 14 продължава две седмици).

Новата мисия – NEEMO 15 – ще се проведе от 17 до 26 октомври 2011 г., но подготовката за нея вече тече с пълна сила на дъното близо до Ки Ларго. Участниците в тази 10-дневна експедиция ще имитират кацане на астероид.

Такава експедиция по замисъла на американската администрация трябва да се състои през 2025 г. Специалистите вече разглеждат възможните схеми на полет и оценяват техниката, необходима за реализацията й.

Един от нерешените още проблеми по кацането е закрепването на астронавтите върху астероида. Гравитацията на неговата повърхност е близка до нула и всяко невнимателно движение може да изпрати човека на далечен полет.

Сега инженерите се занимават с настройка на оборудването на атлантическото дъно. По информация на Space.com построеният от тях къс от повърхността на астероид с размери 5 х 3,7 метра е изработен от фибростъкло. В "скалата" са направени няколко варианта на закрепване, които ще бъдат тествани от акванавтите през есента.

"Кацащите на астероида" космически покорители ще използват управляемо подводно средство, което ще им замени космическия кораб.

Освен начините на закрепване към астероида изследователите от НАСА ще проверяват и нови системи за връзка и ще изпитват няколко варианта на събиране на образци астероиден грунт.

Снимка: НАСА
В хода на мисията NEEMO 15 акванавтите постоянно ще живеят в Aquarius. Това ще им позволи за няколко дни да изпълнят плътната програма по изпитания на различно оборудване в "безтегловност" без необходимост от серия гмуркания и изплуване на повърхността.

Специалистите, които в средата на май 2011 г. монтират на дъното и тестват техниката за 15-ата експедиция, отбелязват, че много особености на работата под вода приличат на тези, с които ще се сблъскат астронавтите на астероид. И не става дума само за безтегловността.

Да речем временно падащата почти до нула видимост заради издигнатите във водата частици може да изиграе ролята на прах, повдигната от астероида при приближаването на космическия кораб и от работата на повърхността на космическата скала.

Американците твърдят, че кацането на астероид ще изисква от хората навици, които не могат да бъдат просто сбор от опит, получен в условията на безтегловност и слаба гравитация (на МКС и Луната).

И понеже човечеството все още не знае какво е астероид отблизо, трябва да се готви за най-неочакваното развитие на събитията. Експерименти в условия, близки до "бойните", може да се окажат важни във всяка теория. Затова и НАСА строи астероид на дъното на океана.

хахаха преди 12 години
И те са журналисти бе.... ПОЧТИ!На централна гара ли ги пишете тия статии :D :D :D

тогава защо четеш този сайт?

Бай Тошо преди 12 години
ДНЕС.БГ е сериозен сайт....ПОЧТИ!!!Стига с тези жълти заглавия! Наемете журналисти с поне средно образование моля!Ставате смешни

Име преди 12 години
Тази сутрин какво става? Редакторите на Dnes.bg снощи да не са гледали Star Wars? Само новини за космоса, за бъдещето след 100 години... ужас

Дядо 130 преди 12 години
НАСА си е много мощна фирма с много големи проекти, и въобще не е шега работа птуването в космоса

брадваро преди 12 години
чудно някои нямат ли си друга работа?

UFO преди 12 години