Близка среща с Енцелад

"Касини" изпрати нови снимки на сатурновата луна
Обновена: 5 окт 2011 06:34 | 4 окт 2011 15:51,

Изображение: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Автоматичната междупланетна станция на НАСА "Касини" получи нови данни за състава на повърхността на Енцелад –  шестия по големина спътник на планетата-гигант Сатурн, предадоха световните агенции.
Космическият апарат успешно прелетя само на 100 километра  над небесното тяло, като направи снимки и анализира съдържанието на гейзерите, изригващи от повърхността на Енцелад в региона на дълбоките разломи, известни като тигрови черти.

За новите  данни, получени от "Касини", съобщи Лабораторията за реактивни  двигатели на НАСА в Пасадена, щата Калифорния, осъществяваща  експедицията, която е съвместен проект на Европейската  космическа агенция и на космическите ведомства на САЩ и Италия.

Бордовите прибори на междупланетната станция са успели да  анализират с голяма точност строежа на застиналата кора на  Енцелад в района на южния му полюс. Данните са били получени  чрез спектрометър, който работи във видимия и в инфрачервения  диапазон на светлинните вълни. Били са измерени параметрите на  потоците плазма (протони и електрони).

3 окт 2011 17:03
Инфрачервеният режим позволява да се определи с голяма  точност границата между повърхността на спътника и сенките на  неравностите по неговия релеф. Учените от НАСА можаха да сравнят новите данни с по-стари, за да установят дали съществува  зависимост между изхвърлените от гейзерите кристалчета лед и водни пари и състава на повърхността на спътника.

Следващата среща на "Касини" със спътника на Сатурн ще се  състои на 19 октомври. Тогава станцията ще се приближи до него  на разстояние от 1231 километра. Сондата беше изстреляна в  космоса през 1997 година и достигна Сатурн през 2004 г.  Първоначално се предполагаше, че станцията ще завърши мисията си през 2008 година. Но сроковете на експедицията бяха  удължавани два пъти. Отначало с 27 месеца, а след това до 2017  година, допълва БТА.

Още по темата: сатурнЕнцеладКасини

Но това е планираното, а не реалното. Заради раздутия бюджет не е сигурно дали изобщо няма да закрият мисията. Тъй че още бая време ще трябва да разчитаме на Хъбъл...

kir преди 12 години
Относно космическият телескоп Джеймс Уеб. Планираното извеждане на апарата в космоса на хелиоцентрична орбита от около 1 500 000 км от Земята, е не по-рано от юни, 2013 г. Ще бъде изстрелян от Гвианския космически център в Куру, Френска Гвиана с ракета Ариана 5.

Alex преди 12 години
направо тръпки ме побиват---прелетяла е на 100 км само над повърхността на този непредставимо далечен свят! --това става с наука, ама сериозна наука, която може да се прави само в една голяма страна! Тези, които чакат края на САЩ да се приготвят за дъъъъълго чакане- няма да е в други ден...

HCC преди 12 години
до 9Странен начин на изразяване... дали се сещам? Не се сещам, защото такъв извод ми е чужд. Решението се взима от хора, не от телескопа, така че отговорността за статуса на Плутон си е на астрономите.В същност последните открити планети (новините от последните дни, за планети с вода) не са намерени от Хабъл, а именно с неговия наследник.... който до сега му сменяха 3 пъти името и вече не знам как се казва.

az преди 12 години
до 5"Не е лошо вече, да покажат и някоя снимка от новия наследник на Хабъл. Толкова време отлагаха пускането му, сега като работи, пълна тишина, нищо. Странно.. "А сещаш ли се че на практика точно заради Хъбъл, лишиха Плутон от статуса на планета!!!Щото точно с Хъбъл американците взеха да откриват планета след планета. Останалите седят с пръст в уста защото просто нямат подобна техника. Трябваше или да признаят че американците са открили доста планети (включително и Плутон) а никой друг про

Брей колко много сняг :)

Dobre che sa rusna...kakto i da e...

Saturn Moon преди 12 години
Липсва само информация за строежа и какво са открили спектрометрите. Това е като да кажете полицията задържа някой.

НСС преди 12 години

Тая сонда, че върши работа върши, както всички предни сонди на НАСА.

Яко

Изключително надежна техника, работеща много години при супер неблагоприятни условия. Браво !

Супер! Значи до 2017 година ще има все нови снимки и още много нова информация за Сатурн и спътниците му. Тая сонда свърши огромна работа.