Телескопът "Гая" би могъл да открие до 21 000 планети

Открития ще покажат броя, типа и разпределението на планетите в нашата галактика
10 ное 2014 13:04,
Телескопът "Гая" би могъл да открие до 21 000 планети
Снимка: Архив Reuters

Телескопът "Гая" на Европейската космическа агенция може да открие десетки хиляди нови светове по време на 5-годишната си мисия, съобщава сайтът Спейс.

Според специалисти от Принстънския университет в САЩ и университета на Лунд, Швеция, "Гая" е в състояние да открие за пет години до 21 000 планети извън Слънчевата система. Ако мисията на телескопа бъде удължена на 10 години, броят на откритите екзопланети може да достигне до 70 000.

Потенциалните открития ще помогнат на изследователите да научат повече за броя, типа и разпределението на планетите в нашата галактика.

Космическият телескоп "Гая" беше изстрелян на 19 декември миналата година. Основната му задача е да състави безпрецедентен триизмерен каталог на около 1 милиард обекта, основно звезди, в Млечния път, определяйки положението, движението и разстоянието им от Земята.

Откриването на планети ще бъде "вторичен продукт" от мисията на "Гая". В предполагаемите находки за учените ще бъде по-важен не броят, а типът на планетите. Много от тях, например тези с дългогодишни орбити, преминаващи директно пред звездите, около които обикалят, понастоящем са трудни за откриване.

Инструментите на "Гая" могат да засекат обекти, смятани за редки в Млечния път, например планети с размерите на Юпитер, орбитиращи около бледи звезди с малка маса, известни като червени джуджета. Подобни открития ще вдъхновят години на изследвания.