Учени потвърдиха "предсказанието" на Айнщайн

Откритието бележи появата на съвсем нова област в астрофизиката
11 фев 2016 20:30,
Учени потвърдиха "предсказанието" на Айнщайн
Снимка: архив, Reuters

Американски учени потвърдиха съществуването на гравитационни вълни, предсказано преди близо един век от Общата теория на относителността на Алберт Айнщайн, предадоха световните информационни агенции, цитирани от БТА.

Това бе оповестено на пресконференция на американската Национална фондация за наука.

Гравитационни вълни са регистрирани от учени от американската лазерна обсерватория за гравитационни вълни ЛИГО (Laser Interforce Gravitational Wave Observatory), които работят над откриването им от около 15 години.

Гравитационните вълни сами по себе си представляват колебания в тъканта на пространство-времето, които се разпръскват от масивни обекти, движещи се променливо ускорение.

"Откритието бележи появата на съвсем нова област в астрофизиката, сравнима с мига, когато Галилей насочил телескопа си към небето през 17-и век", заяви директорката на фондацията Франс Кордова.

Въпросните гравитационни вълни са били регистрирани в САЩ на 14 септември м.г. от два инструмента на обсерваторията ЛИГО.

"Този нов поглед към небосвода ще позволи да задълбочим познанията си за космоса и ще доведе до неочаквани открития", допълни Кордова.

Гравитационните вълни са генерирани от леки смущения в тъканта на пространство-времето под въздействие на преместването на обект с голяма маса, като например черни дупки или неутронни звезди. Разпространяват се със скоростта на светлината.

Тази теория на Айнщайн би могла да се отъждестви с кръговете във водата, образувани след хвърляне на камъче, или с мрежа, в която е поставена тежест, като мрежата е модел на пространство-времето.

Въз основа на получените резултати се предполага, че гравитационните вълни са се появили в резултат на сблъсъка между черни дупки, чиито маси са 29 пъти и 36 пъти по-големи от слънчевата.

Феноменът е станал преди 1,3 милиарда години. Тогава маса, която е 3 пъти по-голяма от слънчевата, се преобразувала в гравитационни вълни, които по-късно достигнали до Земята и били регистрирани от учените.

Hiram преди 8 години
ти не си в час

dn13 преди 8 години
До До dn13Ами пише само с главни букви, сигурно много разбира :).

dn13 преди 8 години
До някойВиж сега за някой с мозък с размерите като твоя това е наистина необяснимо. Предполагам, че щом не може да се яде -- не те интересува.

dn13 преди 8 години
До Анонимен 62Я кажи какво знаеш за вибрацията?

До Цикълът 2160Всякакви *** изпулзяха

Всяко поле което не изменя интензитета си може да се разглежда като вълна с честота равна на нула и период равен на безкрайност.Както добре знаеш параметрите на интерференцията и рефракцията силно зависят от честотата на вълната.Приеми,че синусоидата на гравитационната вълна,ако условно приемем,че е синусоидна,все още не е достигнала върха на първия си полупериод понеже вселената все още се разширява.Можеш натам и сам да продължиш с размишленията..:)))виждам по въпроса ти,че поназнайваш нещочко

ТЕЗИ САМО СА ПОТВЪРДИЛИ ОЧЕВИДНОТО !!! ВИБРАЦИЯТА Я ЗНАЕМ ВСИЧКИ И ЩЕ ИМА ВЪЛНИ ОТ ВИБРАЦИЯТА!!!ТОЛКОВА МНОГО ГОДИНИ НЯКОЙ Е ПЛАЩАЛ НА ТЕЗИ ТЪРТЕЙ ЗА НИЩО :DDDDDDDDDD ЕЙ ТАКА СЕ ПРЪСКАТ ПАРИТЕ В САЩ ЗА НАСА И ГРАВИТАЦИОННИ ВЪРНИ :DDDDDDDDDD

някой преди 8 години
Не мога да повярвам, че в днешно време някой е финансирал лазерна обсерватория, която 15 години да търси гравитационни вълни. А си мислех, че у нас има хора дето взимат заплата без нищо да вършат.

Окото на дявола преди 8 години
До Анонимен 56Да бе. Сигурен съм, че фараоните са дефинирали ОТО :)) Както и са доказали гравитационните вълни.---фараоните са били малки момченца и нищо не са разбирали. Жреците са били носители на знанията, които са получили от ... ще спра до тук...

Като прочетох всички коментари стигнах до извода, че колкото по-ограничен и неграмотен е пишештия, толкова е по-претенциозен и арогантен. Не разбирам на какво основание се правят обобщения и критики на теорията и личността на Айнщайн. Жа.лка работа.

До Анонимен 58Объркал си новината под която да се оплакваш. Тука става въпрос за неща доста по-важни от това да се наплюскаш.

Joe преди 8 години
Потресен съм от простащината и ниската обща култура на коментиращите в тоя сайт! Бих искал да им препоръчам да коментират статии за Николета, Ким, Азис и подобни. Там са доста по компетентни!

Абе хората нямат хляб да се нахранят, те с някакви гравитационни вълни се захванали! Цъфнали сме и сме вързали в България, сиромашия до шия, сега с това ли ше ни занимавате?

Окото на дявола преди 8 години
До Анонимен 56---Заблудена мишка си! Тези "открития" са отдавна известни (от древен Египет още) на "посветените", сега просто ги "откриват" за пред мишките като теб. Как мислиш са строени пирамидити и другите уникални древни строежи? Вярвай, че робите с крикове са местили хилядотонните каменни блокове, че на всичко отгоре са ги подредили с такава точност, че бръснарско ножче не можеш да прокараш между два блока!

Хр. Стоичков преди 8 години
Айнщайн, Цвайщайн, Драйщан, Дрън.

дедо Ташунко преди 8 години
Госпожо ***, това откритие е направено от ГЕРМАНСКИ и паралелно на тях и от американски учени. Не се чудя защо и американски. САЩ извършват гигантски политически и икономически шпионаж в Германия. Крадят се патенти, фирмени тайни, научни изследвания от десетки години, които са стрували милиарди евро на окупираната до ден днешен от Америка държава Германия. Това е положението!

До Футуролог"Както и невярвам в това че Големият взрив е създал Гравитационни вълни"Ами доколкото разбрах тея учени са използвали лазер да засекат вълните и след като са засекли колебанието в лазера и са го трансформирали в звук. Преди време група учени са насочили към космоса уред за долавяне на звукови смущения, но имало едно постоянно бучене долавяно от уреда. След многократни проверки на изправността му, те стигнали до заключението, че това е шумът от Големият взрив.

Окото на дявола преди 8 години
До До 35Приемам, че по принцип си прав, ако се слезе на микро ниво... но на макро ниво - нещата може и да изглеждат "неподвижни". :)))

До АнонименНовини за ядене ли предпочиташ? Ако днес нямаш, значи вчера не си се борил достатъчно.

При разширяването на Вселената, етапа в който сме сега след Големия взрив гравитацията е много слаба. Когато започне свиването на Вселената (процесът е като пулсирането на сърцето - Божественото дихание) Времето ще тръгне обратно. Гравитацията ще е много по-силна: силите ще са центростремителни, а не центробежни.