Рибоза може да се формира в кометен лед, установиха учени

Изследвана е подробно изкуствена комета
Обновена: 11 апр 2016 12:05 | 11 апр 2016 11:03, Елка Василева
Рибоза може да се формира в кометен лед, установиха учени
Снимка: архив, Reuters

Учени за пръв път показаха, че монозахаридът рибоза, който е сред строителните елементи в генетичния материал на живите организми, може да се формира в кометен лед, съобщи Сайънс дейли.

Те предлагат първия реалистичен сценарий за формирането на тази ключова съставка, която досега не е откривана в метеорити или кометен лед. Резултатите от изследването им хвърлят светлина върху появата на живота на Земята.

За да получат тези резултати, учени от университета София-Антиполис в Ница изследвали подробно изкуствена комета, създадена от колегите им от Френския център за научни изследвания и университета Париж-Юг.

Генетичният материал на всички живи организми на Земята, както и на вирусите, е създаден от ДНК и РНК. Учените отдавна се опитват да отговорят на въпроси, свързани с произхода им. Някои са на мнение, че Земята е била бомбардирана от комети и астероиди, които съдържат "тухличките", нужни за изграждането на РНК.

Всъщност много аминокиселини и азотни бази бяха открити в метеорити, както и в създадени в лабораторна среда изкуствени комети. Рибоза - друга ключова съставка на РНК, обаче не е откривана в извънземен материал или създадена в "астрофизични условия" в лаборатория. Сега чрез симулиране еволюцията на създаващ комети междузвезден прах френските учени получиха рибоза Това е много важна стъпка към опознаване произхода на РНК и следователно на живота.

Като поставили смес от вода, метанол и амоняк във високовакуумна камера при температура минус 200 градуса Целзий, учените симулирали формиране на покрити с лед зрънца прах - "суровините" на кометите. Материалът бил облъчен с ултравиолетови лъчи, сякаш е в молекулярни облаци, където се формират подобни зрънца прах.

След това пробата била затоплена до стайна температура, сякаш става въпрос за комети, които се доближават до Слънцето. Учените изследвали състава й, оптимизирайки изключително чувствителна и прецизна технология. Така били открити няколки вида захари, включително рибоза. Разнообразието им и голямото им количество навеждат на мисълта, че са формирани от формалдехид - газ, който се среща в космоса.

Все пак остава да се потвърди съществуването на рибоза в истински комети. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сайънс".

Още по темата: кометарибоза

фикифък преди 8 години
До АнонимеНе само идеи...

фикифък преди 8 години
Опростенчески псевдосензации! Това не е наука, а спекулация с работа с резултат, нямащ нищо общо с твърдението за едва ли не епохално откритие. Това е нещо като съобщение, че е открита планета някъде, която имала размерите на Земята и...поради това, моля ви се, можело да е годна на живот, или дори, че можело да е населена от цивилизовани същества...Тя и Венера е близка по размер, но е съвсем друга! Ама нали някой трябва да си изкара хляба?