Изясниха причините за загадъчната експлозия на звезда

Астрофизици от САЩ предложиха обяснение за необичайната свръхнова SN 2014C
27 яну 2017 20:32, Елка Василева
Изясниха причините за загадъчната експлозия на звезда
Снимка: архив, Reuters

Астрофизици от Северозападния университет в САЩ предложиха обяснение за необичайната свръхнова SN 2014C, която не се вписва в съвременната класификация, съобщи Лента.

Те предполагат, че експлозията е следствие от това, че мъртвата звезда предшественик е била в състава на двойна система.

Към края на живота си звездите по правило изчерпват съдържащия се в тях водород, като го превръщат в хелий и други по-тежки елементи. Ако преди да експлодира, свръхмасивна звезда напълно е изчерпала съдържащия се в нея водород, свръхновата, в която се превръща, е от тип I. В редки случаи водород все пак може да се съдържа в звездата по време на експлозията. Подобна свръхнова е от тип II.

Астрономите, които наблюдавали свръхновата SN 2014C, отдалечена на 36-46 милиона светлинни години от Земята, констатирали, че тя е преминала от единия към другия тип.

Подобна трансформация бе невъзможно да се обясни с помощта на съществуващите модели. Затова учените внимателно изследвали останалия след експлозията облак газ. Оказало се, че стотици години преди експлозията звездата започнала да изхвърля големи количества водород.

Учените са на мнение, че изхвърлянето на водород се дължи на това, че предшественикът на свръхновата е бил част от двойна система, т.е. имал е звезда компаньон. Възможно е обаче и друго обяснение, според което нестабилни ядрени реакции са станали причина за изхвърлянето на водорода.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.

Още по темата: Ученизвездаексплозия

Изгърбич Задвратян преди 1 година
команясите са решили че е много мейнстрийм да взривяват мандри и влакове и са пратили бънди с миг 29 да гръмне една звезда да запишат в месечния отчет.