Най-старите известни фосилизирани растения са на 1,6 млрд. години

Те приличат на червени водорасли
15 мар 2017 13:49, Елка Василева
Най-старите известни фосилизирани растения са на 1,6 млрд. години
Снимка: Reuters

Фосили на 1,6 милиарда години, открити в Индия, може да са най-старите известни растения, предаде Ройтерс. Те приличат на червени водорасли и накараха учените да преосмислят теорията си кога големи родове от дървото на живота са се появили на Земята.

Изследователите описаха малките многоклетъчни фосили като два вида червени водорасли - единият нишковиден, а другият закръглен. Те са живели в плитка морска среда заедно с бактерии.

Досега най-старите познати растения бяха фосили на червени водорасли на 1,2 милиарда години от Канадска Арктика.

Учените казаха, че клетъчните структури, запазени във фосилите, и тяхната цялостна форма е подобна на червените водорасли - примитивен вид растения, които в днешно време се срещат в морска среда, като кораловите рифове, но може също да бъдат открити и в сладководни среди. Вид червено водорасло, познато като нори, е често срещана съставка на сушито.

Земята се образува преди около 4,5 милиарда години. Има доказателство, че животът на нея се появява под формата на морски бактерии преди 3,7 до 4,2 милиарда години. Много по-късно в моретата се появяват растения и впоследствие животни.

"Растенията имат ключова роля за живота на Земята и ние показахме, че те са значително по-стари, отколкото си мислехме. Това влияе на оценката ни кога в еволюционен план са се появили напреднали форми на живот", каза геобиологът Терез Залстед от шведския Природонаучен музей.

Фосилизираните растения бяха открити в богати на фосфати седиментни скали в Централна Индия. Нишковидните фосили съдържат във вътрешността на клетките си структури, които изглежда са част от процеса фотосинтеза. Появата на растенията е помогнала да се натрупа кислород в атмосферата, който е вторичен продукт от процеса.

Още по темата: Индияфосили