Слънчевият вятър е превърнал Марс в суха и студена планета

Преди това тя е имала плътна, подобна на земната атмосфера
31 мар 2017 15:45, Елка Василева
Слънчевият вятър е превърнал Марс в суха и студена планета
Снимка: архив, Reuters

Слънчевият вятър е причината някога плътната, подобна на земната атмосфера на Марс да се превърне в суха, студена и непригодна за живот, според изследване, публикувано в сп. "Сайънс", цитирано от Ройтерс.

Преди около 4 милиарда години, когато се е зародил животът на Земята, Марс също е имала плътна атмосфера, която поддържала планетата топла и влажна.

С течение на времето частици от слънчевия вятър намаляват дебелината на атмосферата на Марс, като оставят тънка и продължаваща да се свива обвивка от газове на планетата. Това показаха измерванията на сондата MAVEN - Mars Atmosphere and Volatiles Evolution (Еволюция на атмосферата и летливите вещества на Марс), един от осемте спътника на Марс.

Условията на Марс позволявали на нея да живеят микроби, но когато плътната атмосфера на планетата изчезнала, тя се превърнала в студената и суха планета, която е днес.

Откритията анализираха защо планета, която в началото е подобна на Земята, накрая се променя толкова и при какви условия планетите извън Слънчевата система могат да станат подходящи за живот.

Учените не са сигурни защо атмосферата на Марс е станала уязвима на слънчевия вятър, но подозират, че това има общо със загубата на магнитно поле на планетата. За разлика от нея Земята има течно метално ядро, което създава предпазен магнитен щит, отклоняващ слънчевия вятър.

Експертите установиха, че в атмосферата на Марс и преди, и сега е преобладавал въглеродният диоксид.

Изследването е спонсорирано от НАСА.

Още по темата: Марс

Въпросчета ;-) преди 7 години
И кога е започнал да духа слънчевия вятър? Защо не е духал, когато Марс е имал атмосфера? Марс на завет ли е бил, че не му е духал вятъра преди това? Как въобще се е образувала атмосферата на Марс при тоя силен слънчев вятър?

До РуменЗаключения всеки може да си вади, номера е да се докажат.

Меня преди 7 години
Ето за това земляни си гледайте планетата, че марсиянците не ценят това което имат. Само няколко от вас ще схванат за какво говоря.

На Марс е имало термоядрена война, която е изпепелила планетата. Скоро и Земята ще заприлича на Марс...

Румен преди 7 години
Тези заключения ги беше направил Айзък Азимов още преди 50 г,без да похарчи за това 100-200000 или повече долари.

А бе въглеродния диоксид не затопляше планетите