Научното откритие на годината: Сливането на две неутронни звезди

Феноменът доказа отново принципите на теорията на относителността Айнщайн
22 дек 2017 12:50, Елка Василева
Научното откритие на годината: Сливането на две неутронни звезди
Снимка: Reuters

Проследяването на процеса на сливане на две неутронни звезди, при който за пръв път бяха регистрирани едновременно гравитационни и електромагнитни вълни, беше обявено за научното откритие на 2017, съобщава Франс прес.

Агенцията се позовава на публикация на научното списание "Сайънс".

Явлението беше наблюдавано през месец август. То позволи да бъдат потвърдени няколко модела на астрофизиката и разкри произхода на множество тежки елементи на материята. Феноменът за пореден път доказа принципите на общата теория на относителността, формулирана от Алберт Айнщайн.

Сблъсъкът на двете неутронни звезди се е състоял на разстояние от 130 милиона светлинни години от Земята. Той е генерирал едва забележими трептения във време-пространството, наречени гравитационни вълни. Те бяха уловени от три гигантски инструмента на Земята - два в САЩ и един в Европа.

Тези вълни, предсказани от Айнщайн, бяха регистрирани за пръв път при сливането на две черни дупки през 2015 година и донесоха Нобелова награда за физика за 2017 на своите откриватели.

Гравитационните вълни откриха нови хоризонти за наблюдение на Вселената, тъй като ще могат да бъдат проследявани обекти, които не излъчват светлина.

"Регистрирането на всички катаклизми в космоса обещава да предизвика революция в астрофизиката",изтъква сп. "Сайънс".

Сред другите важни научни открития за 2017-а изданието посочва идентифицирането на нов вид орангутан в Индонезия и новата датировка на череп отпреди 300 хиляди години.Тя връща със 100 хиляди години назад във времето появата на първия Хомо сапиенс.

Оф ама големи сте ми разбирковци тука ще ми цитират Планк и Анщайн ... ми са мааате...

Както Айнщайн е казал, всичко може да бъде доказано по един или друг начин защото всичко е относително. А математиката разполага с всички инструменти за манипулация. Второто май беше на Планк.

Относно Айнщайн, и възприемането му като абсолютен еталон което е малко дразнещо предвид поправките които търпи (отпадането на космологичната константа след поправките от Хабъл), това не е ли квантова механика с която е бил в голям спор (въпреки че се счита и за неин основател). И апропо,нямаше ли вече две детекции на по бързи от фотона-неутрино,които бяха отречени впоследствие (с третото надявам се няма да стане така ;). А нямаше ли един математик около него, който е в абс. затъмнение?

Не знам,може би въпрос на време и в колайдера да бъде повторено..не е моята специалност това,всяка жаба да си знае гьола (ако има такъв ;)

Добре че в някои части на света науката не е на пост и молитва ;)

Уоу !!! Това мисля беше мечтата на Хокинг по математически път да предскажат съществуването на гравитационни вълни. Сега се знае експериментално за тях