Учени откриха голяма "мъртва зона" в Оманския залив

Територията е по-голяма от тази на Шотландия
28 апр 2018 15:28, Елка Василева
Учени откриха голяма "мъртва зона" в Оманския залив
Снимка: архив, Reuters

Учени откриха в Оманския залив "мъртва зона" по-голяма от Шотландия, предаде Франс прес. Малкото съдържание на кислород в тази зона пречи на морския живот. Става въпрос за бедствие, което е по-голямо от предсказаното от климатичните модели.

"Арабско море, част от което е Оманският залив, е най-голямата мъртва зона в света, но досега никой не знаеше до каква степен ситуацията е лоша, защото пиратството и конфликтите там пречеха да се съберат данни - заяви един от авторите на изследването Бастиен Куест от университета на Източна Англия. - Проучванията ни показват, че ситуацията е по-лоша, отколкото се предполагаше, и че мъртвата зона е голяма и продължава да се уголемява."

Мъртвите зони са райони в океана, в които съдържанието на кислород е съвсем малко. Това предизвиква задушаване на морската флора и фауна.

Мъртви зони възникват естествено в някои райони на планетата на дълбочина между 200 и 800 метра, но ситуацията се влошава в резултат на затоплянето на океаните, тъй като по-топлата вода съдържа по-малко кислород, както и вследствие на изхвърляните в тях торове и замърсени отпадъчни води.

За да преценят ситуацията в Оманския залив, учени от университета на Източна Англия и университета "Султан Кабус" в Оман извършили 8-месечни изследвания, като използвали подводни роботи с човешки ръст, които могат да се гмурнат на дълбочина до 1000 метра. "Роботите откриха мъртва зона по-голяма от Шотландия. В тази зона почти няма кислород", отбелязаха учените.

Резултатите от изследването са публикувани в Geophysical Research Letters.

Аз откривам една още по-мъртва зона - включва всички арабски държави с ислямистко управление - в тях няма човешки права и няма култура а жените носят на главите си боядисани чаршафи.

Гост преди 5 години
Няма по-глупаво създание от хората. Да си унищожаваш собствената планета. Агресия, злоба, лицемерие, безпричинна жестокост и т.н. Единственото създание което се самоунищожава. Избивате се помежду си и убивате собствената планета на която съществувате. И после човека бил най-интелигентното създание на тази планета...

Дарт Вейдър преди 5 години
А бе:еколози,-да си профукам ли парите ? Тогаз

Ами да сложим големи машинки, като на рибките в аквариума и воала - готооовооо !

Anonimen преди 5 години
Do: менпреди 5 часа 28 12където стъпи ислям няма животTebe gaz li te sarbi.

Преди 50 години,като ученик съм учил че в Черно море, под 200м дълбочина няма живот.Ако е вярно,мислите ли че тогава е имало такова силно замърсяване на планетата?Можеби е естествено.

мен преди 5 години
където стъпи ислям няма живот.

Щерю преди 5 години
Големите акули изсекли водораслите отдолу...

MaйMyнaтa преди 5 години
До 3Прав си. И време за ситното сито, за да се спаси светот!!

в този регион преди 5 години
защо им е кислород,нали имат петрол небостъргачи,Дубайленд...камили, принцове на кило,златни тоалетни и кранчета на чешми...

Хората са вирусът на планетата Земя - алчни същества, които изпитват удоволствие да се унищожават взаимно, но майката-природа си знае работата.

Нормално ! В Оманския залив са минали американците, а където и да минат краварите - оставят само мъртви зони !

АЛов преди 5 години
БЕз кислород само медузи и талибани отгоре, не ни е светло бъдещето хора !!!!