Сондата "Нови хоризонти" разкри метанови дюни на Плутон

Дюни има на Марс и Венера, но не са от метан
1 юни 2018 13:40, Елка Василева
Сондата "Нови хоризонти" разкри метанови дюни на Плутон
Снимка: архив, Reuters

Учени откриха дюни от зрънца вледенен метан с примеси от азот на Плутон, анализирайки снимки, направени от сондата "Нови хоризонти", съобщи Асошиейтед прес.

Откритието показва, че планетата-джудже е по-динамична, отколкото мислеха специалистите досега.

Дюните са образувани сравнително неотдавна. Те са в района с форма на сърце в основата на планини, високи колкото Алпите. Образували са се от гигантски блокове лед със заскрежени метанови шапки. Тези равнини в лявата половина на сърцето на Плутон са наречени Спутник планиция.

Наличието на дюни на Плутон изненада специалистите заради разредената атмосфера. Те предполагат, че азотният лед от повърхността на Спутник планиция се е преобразувал в газ, който е повдигнал метановите частици във въздуха. Леките ветрове на планетата-джудже след това са отнесли и струпали зрънцата.

Известно е, че дюни има на Марс, Венера, сатурновата луна Титан, дори на кометата 67Р Чурюмов/Герасименко. Само тези на Плутон обаче, са от метан.

"Никъде другаде от известните ни обекти, не е достатъчно студено" - обясни ръководителят на екипа Мат Телфър от университета в Плимут.

Учените оприличиха дюните на Плутон с тези в Белите пясъци в Ню Мексико и в калифорнийската Долина на смъртта.

"Плътността е малко по-малка от тази, с която сме свикнали за дюните на Земята - каза Джани Раденбау от университета "Бригам Йънг". - Усещането в ръката би било по-леко, но пак ще има зрънца, които де се изсипват от нея, а под краката дюните биха скърцали ".

Екипът още не е определил височината на дюните. Предположенията са, че тя е десетки метри. Още е неизвестно кога дюните са най-активни и дали се променят.

Учените са работили с данни от прелитането на сондата "Нови хоризонти" край Плутон през 2015 г., когато тя се доближи до планетата-джудже на 12 500 км. Сега космическият апарат лети към Койперовия пояс и се очаква на 1 януари догодина да премине край обекта Ултима туле, чиято орбита е на 1,6 милиарда км зад Плутон.

Следващата седмица наземният контрол на мисията в университета "Джонс Хопкинс" ще събуди "Нови хоризонти" след петмесечна електронна хибернация.

Още по темата: метанПлутондюни

Не ясновидство. Снимка + спектрален анализ. И не само.

Аллоу, нали Плутон го разжалваха като планета???

ПроСоТо преди 5 години
"Учени откриха дюни от зрънца вледенен метан с примеси от азот на Плутон, анализирайки снимки,.."..И как се "установяват" .."зрънца вледенен метан с примеси от азот" ПО ЕДНА СНИМКА?!?!..ЯСНОВИДСТВО?!....

Метан има само в трътките на лъжливите астрофизици. За да се пусне едно такова твърдение трябва някой да провери на място, ама няма как да стане естествено!

Нещо много осветена от слънцето тая планета? Как става тая работа като е толкова далече?

Коце кмета преди 5 години
Аха, значи оттук ще дойде метана за газовия хъб на тиквата!

Македонските ни метанови дюни, юнеско да ги закриля

Az преди 5 години
До 1Докато хората правят сложни открития, ти произвеждаш метан. По-добре не се обаждай.

Открили са замръзнал турски поток

Опа, ся да не ги навестят бомбардировачите за раздаване на демокрация.

дюни!?

майтап да става преди 5 години
айде на ефтиния метаан! Някой астронафти доста боб са яли изглежда. Чак находище да се сформира :D

Папатака преди 5 години
Най-голямата измама на планетата е това с космоса събираш екип от хора които ги бива много във видео обработката и снимковата такава и крадеш милиарди от данъкоплатеца като му представяш от време на време някакви глупости примесени със CGI ефекти яко напомпани ! Колко трябва да си *** ,че неможе да вденеш ,че няма кацане на Луната а КУБРИК отнесе тайната в гроба си заедно с Дисни и неговите студиа които са помогнали за измамите ! Целият свят прави тия измами за да краде пред очите ви парите ви

Ако не са "британските учени", невярвам!

Всяка крава произвежда метан. Също може да се намери в Черно море. Ей, чакай бе, аз току що произведох метан.