За пръв път: Учени наблюдаваха разпадане на Хигс бозон

Опитите бяха осъществени в Големия адронен колайдер
29 авг 2018 10:37, Елка Василева
За пръв път: Учени наблюдаваха разпадане на Хигс бозон
Снимка: архив, Reuters

Учени от ЦЕРН за пръв път наблюдаваха разпадане на Хигс бозон на дънни кварки, предадоха Франс прес и ТАСС.

Шест години след откриването на Божията частица най-после специалистите от екипите "Атлас" и "Си ем ес" можаха да наблюдават нейното разпадане на елементарни частици, известни под наименованието дънни кварки.

Опитите бяха осъществени в Големия адронен колайдер и потвърдиха хипотезата, че всепроникващото квантово поле, обусловено от Хигс бозона, дава маса и на дънния кварк, пише БТА.

Пресслужбата на ЦЕРН припомни, че съгласно Стандартния модел на физиката на частиците разпадането на Хигс бозона на двойка дънни кварки е най-честото явление /при 60 процента от случаите/.

Проверката на това предположение бе от изключително значение за потвърждаването на Стандартния модел. Дълго време учените не успяваха да уловят сигнали от разпада на Хигс бозона на дънни кварки и от наличието на "шумове", които съпровождат този процес. По-рано бе констатиран един друг разпад на "Божията частица" - на двойка фотони.

;-) преди 5 години
''Атом'' в превод от гръцки означава ''неразделим''. Обаче го разцепиха. Сега казвате, че фотонът е неразделим. Ами... Докога ли ще е така?

Ха-ха-ха! преди 5 години
Това не го разбирам. Каквото не разбирам, не го коментирам. Гледам обаче тука - доста ядрени физици.

до номер 44 преди 5 години
Как ме разсмя това момче...................ама как му е хрумнало да пише в сайт за физика, тя физиката не е за всеки!!!

Абе защо в тази държава, всички дават акъл и имитират всеобхващащи познания, а на накрая на месеца не могат да си платят тока и ходят да плачат пред народното събрание???!!!

Ку-Ку преди 5 години
До АнонименДругият вид разпад на Хигс бозонът("Божията частица" жълт сензационалистки термин, използуван за наименование на Хигс бозон) поражда двойка фотони. Аз не виждам някъде да пише, че фотоните се разпадат, а ти?

До АнонименФотонът е елементарна частица / вълна, а кулонът е единица от системата СИ и с него се означава електрически заряд. Не съм чувал за мерна единица, която да се "разпада".....

До No commentБългария нищо не е изсипала в този проект. А не знам защо нещастните хорица от България ходят да се лекуват и да работят в държавите, налели милиарди в проекта, където незнайно как и ги лекуват, и им плащат повече, отколкото у нас.И да напомня, че световното по футбол беше с награден фонд от над милиард, ама не мрънкате как алчните отбори са взели всичко, вместо да спасят бедните и болни хора....

Фотонът е елементарна частица-квант на електромагнитното поле.Фотонът е бозон,т.е.подчинява се на статистиката на Бозе-Айнщайн.Кулонът е единица мярка за електричен заряд.Двете неща нямат нищо общо.

Фотона не беше ли нещо като кулона,а за кулона не се е чуло да се разпада.

No comment преди 5 години
И колко милиарда се изсипаха за това невероятно наблюдение?Колко нещастни хорица щяха да се спасят,ако ги бяха дали за лечението им?

физик преди 5 години
Енергията и ентропията управляват света............на макроскопично ниво.В теорията за елементарните частици все още има много неизвестни (в т.нар.стандартен модел).Гравитацията остава извън стандартния модел, защото не сме открили гравитона (кванта на гравитационното поле).

Искаш да кажеш - в тайните на Вселената.Защото с тайните на живота се занимава не физиката, ами една друга наука - биологията!

Учените от ЦЕРН трябва да са наясно, че Бог няма да им даде да "бръкнат" в тайната на Живота.

физик преди 5 години
До Анонимен 34Kомпютърните дънни платки нямат нищо общо с елементарната частица дънен кварк, не много правилно име, казва се bottom quark - с маса близо 4,18 GeV/c2, заряд -1/3, спин 1/2.

физик преди 5 години
Тая статия е пълна с грешки, това е ясно за специалистите-физици!!

физик преди 5 години
Хикс - бозонът не може да се разпадне на два дънни кварка, защото това противоречи на закона за запазване на енергията!!Вижте масите на частиците и ще разберете защо!!!

физик преди 5 години
Квантовото поле не е обусловено от Хикс-бозона, казвам ви го като специалист по квантова механика!

физик преди 5 години
Хикс-бозонът не е "Божия частица".Кой *** измисли тая глупост??Хикс-бозонът е само една от частиците в стандартния модел.Това, че има много голяма маса (125 GeV/c2) не го прави "Божия частица".Между другото - един от кварките (top quark) има още по-голяма маса (173 GeV/c2).

А ДЪННИТЕ ПЛАТКИ ПАК ПОСКЪПВАТ