Колко тежи Земята? А колко тежат всички хора?

Как става това? С формула, изчислена от испански физици
Колко тежи Земята? А колко тежат всички хора?
Снимка: pixabay

Планетата Земя е нашият дом. Изглежда голяма и безкрайна от нашите погледи, но благодарение на науката сме успели да достигнем до почти всяко едно крайче, криещо в себе си някаква уникалност.

Живеем в епоха, в която сме любопитни, питаме, търсим и правим открития с много бързи темпове. Вече сме си отговорили на много въпроси: Колко е голяма планетата ни спрямо другите?; Къде се намираме в Слънчевата система и Галактиката Млечен Път?; От какво е изградена планетата ни? и още много други.

Но колко тежи космическото тяло, върху което стъпваме? Текущата най-добра оценка за масата на Земята е 5.9722 умножено по 1 септилион кг.

За сравнение, цялата маса на човечеството е 287 млн. тона, или 5400 кораба Титаник.

Земната маса е стандартна единица маса в астрономията, която се използва за обозначаване на масите на други планети, включително скалисти земни планети и екзопланети. Една слънчева маса е около 333 000 земни маси.  Масата на Луната е около 1.2% от тази на Земята, така че масата на Земята + тази на Луната е близо до 6.0456 умножено по 1 септилион кг или около 6,000,000,000,000,000,000,000,000 килограма.

По-голямата част от масата се дължи на желязо и кислород (около 32%), магнезий и силиций (приблизително 15%), калций, алуминий и никел (около 1,5% от всеки).

Точното измерване на земната маса е трудно, тъй като е еквивалентно на измерването на гравитационната константа, която е основната физическа константа, известна с най-малка точност, поради относителната слабост на гравитационната сила.

Как става това? - с формула.

Оказва се, че, ако поставите две топки за боулинг една до друга, те ще се привлекат гравитационно. Привличането е изключително леко, но ако вашите инструменти са достатъчно чувствителни, можете да измерите гравитационното привличане. От това измерване можете да определите масата и на двата обекта. Същото важи и за две топки за голф, но привличането е още по-слабо, защото размерът на гравитационната сила зависи от масата на обектите. По подобен начин можем да изчислим и масата на планетата ни.

По-лесно би ни било, обаче, ако изчислим масата на планетата като използваме плътността и. Сегашната общоприета стойност за плътност на планетата ни е 5.52 (с 5.52 пъти по-плътна от водата). Оттук вече става лесно. Трябва само да умножим плътността на Земята по обема ѝ.

По трети, нов и революционен начин можем да изчислим масата на планетата чрез субатомни частици. Група физици от Испания, са използвали нов метод, за да надникнат във вътрешността на Земята – с помощта на субатомните частици - неутрино, които постоянно преминават през нея, съобщава Science Alert.

Частиците неутрино са най-леките във Вселената. Специалистите мислят, че те могат да крият отговори на основни въпроси във физиката. Наричат ги "призрачни", защото почти не притежават маса и са неуловими. Частици неутрино се създават в ядрени реакции като тези в Слънцето. Електрически са неутрални, което означава, че през нас могат да преминават с милиарди всяка секунда.

Откритият от испанските физици метод прилича на рентгена. При изследване с рентген, лъчите преминават през меките тъкани. По-плътните, като костите, ги поглъщат по-бързо и по-малко лъчи преминават от другата страна – така се получава снимка на скелета.

Частиците неутрино могат да бъдат погълнати от атомните ядра на материята, през която преминават. Колкото по-плътен е материалът, толкова по-голямо е поглъщането.

Екипът е определил плътността на различните слоеве на планетата ни, преброявайки преминалите неутрино под различен ъгъл. Така прецизно може да бъде определена и масата на Земята. Частиците неутрино преминават през всичко, дори през вътрешното ядро и затова ще ни дадат много ценна информация.

Ето един интересен факт: Планетата губи повече маса, отколкото трупа. Всеки ден комети, прах и метеори проникват в атмосферата и добавят към теглото на Земята.

Според микробиолога д-р Крис Смит всяка година планетата ни добавя към масата си около 40 000 тона от космически прах, но губи около 95 000 тона водород и 1600 тона хелий.

Всяка година се губят над 50 000 тона маса, но това се равнява на 0.000000000000001% от цялата маса на планетата, така че няма за какво да се притесняваме – би отнело трилиони години да се изчерпа всичкият водород.

Още по темата: планетатеглоЗемя
Още от Наука
Дикция, чар и загар... компютърно генериран тв водещ

ogin преди 5 дни
Аз тежа 87 кг

Малоумен Джурналист преди 6 дни

Математиков преди 1 седмица
.... с Ким Чен Ун или без него?

Анонимен преди 1 седмица
И от тая статия какво... тежим, много сме и пречим на някой ли? Масонска работа.

Земята ВИКА БОКО 2 преди 1 седмица
Бойко,опитах се максимално да се доближа до начина по който говориш и пишеш. Надявам се да си разбрал, така би се изразил по банкянски. Не, че е начин или модел за подражение, въпросът е да разбереш..

Земята ВИКА БОКО преди 1 седмица
Алооооууу Бойко, спри да се тъпчеш,че не мога повече издържа теглото ти. Кажи и на Деян Пеевски да спри да се угоява. Пра*сетата като го видят искат да му подръжават. А измисли нещо и против мръсния въздух в София,че няма остане кислород скоро след като отрежете всички дървета за огрев.

До К от Водозаоблено преди 1 седмица
Формата на Земята е .... цилиндрична. Над нея има капак, наречен небесна твърд(свода небесен от Ботев), над който има вода и за това небето е синьо. Под Земята има също вода, и за да стои тя там трябва да е в определен обем, както и над Земята. И стана тя една, ама професор Пимпирев е на Антарктида дето я няма. Но той тези неща ако ги каже, на другия ден е без работа и стяга багажа за село, вервайте ми!

Анонимен преди 1 седмица
А колко ще тежи, ако Искрето, Каракачанчето и адвокат Марковски слязат от Земята?

k преди 1 седмица
До Водозаоблено !?!?

има 100-ци очевидни диоказателства за това че Земята е плоска и не се върти и нито едно доказателство за това че Земята е сфероид (освен фалшивите филмчета на евреите от НАСА)

купете си добра оптика и ще видите че можете да наблюдавате обекти на повече от 200 км отдалечени от вас
купете си жироскоп от китайците (струват около 120$) и ще се убедите че земята не се върти

всичко което ерейската псевдонаука ви набива в главите е ЛЪЖА !!!

Водозаоблено !?!? преди 1 седмица
Прав ли е Коперник, че Земята е кълбо и на него има толкова много вода, която винаги си остава хоризонтално !!(водо - равно !!) в какъвто и обем !!!!!! да се намира? Не е и няма никога да бъде! Два века по-късно Нютон измисля закона за гравитацията, за да затвърди у хората, че вода може да стои на кълбо !? Но в реалността това не е така и всеки може да го види - да се опита да постави вода върху топка!? и да постави вода в съд!? Ако постави вода на кълбо и тя остане!!! нека се обади!

k преди 1 седмица
"Оказва се, че, ако поставите две топки за боулинг една до друга, те ще се привлекат гравитационно."

това са пълни ГЛУПОСТИ !!!
ЛЪЖИ НА ЕВРЕИСКАТА официална наука !

така наречения експеримент на Кавендиш е доказана лъжа !

помислете сами - ако масата създава гравитация то тогава едно и също тяло трябва да тежи повече на Еверест и по-малко над Марианскатат падина - такова нещо не се наблюдава !

До Нютон
Има едни кариолисови сили им викат.
Те си имат съответното противодействие. така, че всяко движение на хората по земята оказва влияние върху въртенето на Земята.

Discovery преди 1 седмица
До Анонимен
Смърттт за мравките значи!!! Те са истинските виновници за нещастията дет ни сполетяват глобално!!! Убийй мраква спаси Земя!!!

Анонимен преди 1 седмица
Пичове, маса и тегло са различни неща, не се излагайте.

До Анонимен
Масата на всички мравки на Земята е хиляди пъти повече от масата на всички хора.
Та не масата определя дали има пренаселеност.

Нютон преди 1 седмица
Не ми се вярва хората да имат някакво влияние върху въртенето и гравитацията на Земята!! Ама знаеш ли!??

Глупости на търкалета.....

Теглото е относително и зависи от положението на обекта във вселената и неговата плътност.

Един и същ обект има различно тегло на различни места. Един лист хартия на Земята тежи 10 грама, на Луната тежи 1.66 грама, на слънцето ще тежи 280 грама(ако не изгаряше) а до някоя черна дупка ще тежи тонове.

Всичко е относително.

Анонимен преди 1 седмица
абе като станеме 16 милиарда, ще видим. човешката маса не е без майтап за планетата...
нещата са различни при 8 милиарда и при 16 милиарда човешки същества.
После да няма това онова.

Анонимен преди 1 седмица
със или без пеевски и борисов ??? има много ГОЛЯМО значение

Джедай Мастър преди 1 седмица
Тежест и маса са съвсем различни понятия. Маса има всяко тяло и се измерва в килограми, докато тежест има само тяло върху което действа гравитация и се измерва в нютони, така че статията ви е манджа с грозде.