Колко тежи Земята? А колко тежат всички хора?

Как става това? С формула, изчислена от испански физици
9 ное 2018 15:15,
Колко тежи Земята? А колко тежат всички хора?
Снимка: pixabay

Планетата Земя е нашият дом. Изглежда голяма и безкрайна от нашите погледи, но благодарение на науката сме успели да достигнем до почти всяко едно крайче, криещо в себе си някаква уникалност.

Живеем в епоха, в която сме любопитни, питаме, търсим и правим открития с много бързи темпове. Вече сме си отговорили на много въпроси: Колко е голяма планетата ни спрямо другите?; Къде се намираме в Слънчевата система и Галактиката Млечен Път?; От какво е изградена планетата ни? и още много други.

Но колко тежи космическото тяло, върху което стъпваме? Текущата най-добра оценка за масата на Земята е 5.9722 умножено по 1 септилион кг.

За сравнение, цялата маса на човечеството е 287 млн. тона, или 5400 кораба Титаник.

Земната маса е стандартна единица маса в астрономията, която се използва за обозначаване на масите на други планети, включително скалисти земни планети и екзопланети. Една слънчева маса е около 333 000 земни маси.  Масата на Луната е около 1.2% от тази на Земята, така че масата на Земята + тази на Луната е близо до 6.0456 умножено по 1 септилион кг или около 6,000,000,000,000,000,000,000,000 килограма.

По-голямата част от масата се дължи на желязо и кислород (около 32%), магнезий и силиций (приблизително 15%), калций, алуминий и никел (около 1,5% от всеки).

Точното измерване на земната маса е трудно, тъй като е еквивалентно на измерването на гравитационната константа, която е основната физическа константа, известна с най-малка точност, поради относителната слабост на гравитационната сила.

Как става това? - с формула.

Оказва се, че, ако поставите две топки за боулинг една до друга, те ще се привлекат гравитационно. Привличането е изключително леко, но ако вашите инструменти са достатъчно чувствителни, можете да измерите гравитационното привличане. От това измерване можете да определите масата и на двата обекта. Същото важи и за две топки за голф, но привличането е още по-слабо, защото размерът на гравитационната сила зависи от масата на обектите. По подобен начин можем да изчислим и масата на планетата ни.

По-лесно би ни било, обаче, ако изчислим масата на планетата като използваме плътността и. Сегашната общоприета стойност за плътност на планетата ни е 5.52 (с 5.52 пъти по-плътна от водата). Оттук вече става лесно. Трябва само да умножим плътността на Земята по обема ѝ.

По трети, нов и революционен начин можем да изчислим масата на планетата чрез субатомни частици. Група физици от Испания, са използвали нов метод, за да надникнат във вътрешността на Земята – с помощта на субатомните частици - неутрино, които постоянно преминават през нея, съобщава Science Alert.

Частиците неутрино са най-леките във Вселената. Специалистите мислят, че те могат да крият отговори на основни въпроси във физиката. Наричат ги "призрачни", защото почти не притежават маса и са неуловими. Частици неутрино се създават в ядрени реакции като тези в Слънцето. Електрически са неутрални, което означава, че през нас могат да преминават с милиарди всяка секунда.

Откритият от испанските физици метод прилича на рентгена. При изследване с рентген, лъчите преминават през меките тъкани. По-плътните, като костите, ги поглъщат по-бързо и по-малко лъчи преминават от другата страна – така се получава снимка на скелета.

Частиците неутрино могат да бъдат погълнати от атомните ядра на материята, през която преминават. Колкото по-плътен е материалът, толкова по-голямо е поглъщането.

Екипът е определил плътността на различните слоеве на планетата ни, преброявайки преминалите неутрино под различен ъгъл. Така прецизно може да бъде определена и масата на Земята. Частиците неутрино преминават през всичко, дори през вътрешното ядро и затова ще ни дадат много ценна информация.

Ето един интересен факт: Планетата губи повече маса, отколкото трупа. Всеки ден комети, прах и метеори проникват в атмосферата и добавят към теглото на Земята.

Според микробиолога д-р Крис Смит всяка година планетата ни добавя към масата си около 40 000 тона от космически прах, но губи около 95 000 тона водород и 1600 тона хелий.

Всяка година се губят над 50 000 тона маса, но това се равнява на 0.000000000000001% от цялата маса на планетата, така че няма за какво да се притесняваме – би отнело трилиони години да се изчерпа всичкият водород.

Още по темата: планетатеглоземя

ogin преди 5 години
Аз тежа 87 кг

Малоумен Джурналист преди 5 години

Математиков преди 5 години
.... с Ким Чен Ун или без него?

И от тая статия какво... тежим, много сме и пречим на някой ли? Масонска работа.

Земята ВИКА БОКО 2 преди 5 години
Бойко,опитах се максимално да се доближа до начина по който говориш и пишеш. Надявам се да си разбрал, така би се изразил по банкянски. Не, че е начин или модел за подражение, въпросът е да разбереш..

Земята ВИКА БОКО преди 5 години
Алооооууу Бойко, спри да се тъпчеш,че не мога повече издържа теглото ти. Кажи и на Деян Пеевски да спри да се угоява. Пра*сетата като го видят искат да му подръжават. А измисли нещо и против мръсния въздух в София,че няма остане кислород скоро след като отрежете всички дървета за огрев.

До К от Водозаоблено преди 5 години
Формата на Земята е .... цилиндрична. Над нея има капак, наречен небесна твърд(свода небесен от Ботев), над който има вода и за това небето е синьо. Под Земята има също вода, и за да стои тя там трябва да е в определен обем, както и над Земята. И стана тя една, ама професор Пимпирев е на Антарктида дето я няма. Но той тези неща ако ги каже, на другия ден е без работа и стяга багажа за село, вервайте ми!

А колко ще тежи, ако Искрето, Каракачанчето и адвокат Марковски слязат от Земята?

k преди 5 години
До Водозаоблено !?!?има 100-ци очевидни диоказателства за това че Земята е плоска и не се върти и нито едно доказателство за това че Земята е сфероид (освен фалшивите филмчета на евреите от НАСА)купете си добра оптика и ще видите че можете да наблюдавате обекти на повече от 200 км отдалечени от васкупете си жироскоп от китайците (струват около 120$) и ще се убедите че земята не се върти всичко което ерейската псевдонаука ви набива в главите е ЛЪЖА !!!

Водозаоблено !?!? преди 5 години
Прав ли е Коперник, че Земята е кълбо и на него има толкова много вода, която винаги си остава хоризонтално !!(водо - равно !!) в какъвто и обем !!!!!! да се намира? Не е и няма никога да бъде! Два века по-късно Нютон измисля закона за гравитацията, за да затвърди у хората, че вода може да стои на кълбо !? Но в реалността това не е така и всеки може да го види - да се опита да постави вода върху топка!? и да постави вода в съд!? Ако постави вода на кълбо и тя остане!!! нека се обади!

k преди 5 години
"Оказва се, че, ако поставите две топки за боулинг една до друга, те ще се привлекат гравитационно."това са пълни ГЛУПОСТИ !!! ЛЪЖИ НА ЕВРЕИСКАТА официална наука !така наречения експеримент на Кавендиш е доказана лъжа !помислете сами - ако масата създава гравитация то тогава едно и също тяло трябва да тежи повече на Еверест и по-малко над Марианскатат падина - такова нещо не се наблюдава !

До НютонИма едни кариолисови сили им викат.Те си имат съответното противодействие. така, че всяко движение на хората по земята оказва влияние върху въртенето на Земята.

Discovery преди 5 години
До АнонименСмърттт за мравките значи!!! Те са истинските виновници за нещастията дет ни сполетяват глобално!!! Убийй мраква спаси Земя!!!

Пичове, маса и тегло са различни неща, не се излагайте.

До АнонименМасата на всички мравки на Земята е хиляди пъти повече от масата на всички хора.Та не масата определя дали има пренаселеност.

Нютон преди 5 години
Не ми се вярва хората да имат някакво влияние върху въртенето и гравитацията на Земята!! Ама знаеш ли!??

Глупости на търкалета.....Теглото е относително и зависи от положението на обекта във вселената и неговата плътност.Един и същ обект има различно тегло на различни места. Един лист хартия на Земята тежи 10 грама, на Луната тежи 1.66 грама, на слънцето ще тежи 280 грама(ако не изгаряше) а до някоя черна дупка ще тежи тонове.Всичко е относително.

абе като станеме 16 милиарда, ще видим. човешката маса не е без майтап за планетата...нещата са различни при 8 милиарда и при 16 милиарда човешки същества.После да няма това онова.

със или без пеевски и борисов ??? има много ГОЛЯМО значение

Джедай Мастър преди 5 години
Тежест и маса са съвсем различни понятия. Маса има всяко тяло и се измерва в килограми, докато тежест има само тяло върху което действа гравитация и се измерва в нютони, така че статията ви е манджа с грозде.