Докъде стигна колонизирането на Космоса? Ще имамe ли нов дом?

Ще имаме ли нов дом съвсем скоро?
30 дек 2018 16:00, Нели Христова
Докъде стигна колонизирането на Космоса? Ще имамe ли нов дом?
Снимка: НАСА

“Земята до майор Том,
Земята до майор Том,
изпий си протеиновите хапчета
и шлема си сложи“

- Space Oddity, Дейвид Боуи

По-близо ли сме до живот в Космоса? През 2018 година човечеството направи няколко огромни крачки към колонизирането на резервни планети в случай, че нещо се случи на единствения ни, за сега, дом.

Напът сме да докоснем Слънцето, прескочихме ръба на Слънчевата система, открихме вода върху астероид. А още много път ни чака, докато си отговорим на всички въпроси за Космоса.

Първа стъпка – Луната

Макар Китай да стои зад най-амбициозната мисия, отправена към спътника ни, за НАСА 2018 г. бе белязана от много обещания.

Азиатската сонда Chang'e 4 вече е в орбита около Луната. Очаква се съвсем скоро да кацне там, където никой, никога не е бил – нейната тъмна страна. Данните, които новака в космическите програми, Китай, получи, ще се използват за осъществяване на по-смели цели – база на Луната.

Но НАСА даде подобно обещание след дългогодишна пауза, която включваше пращане на сонди и апарати къде ли не, но не и до най-близкия обект до нас. Космическата агенция се закани, че съвсем скоро отново ще прати американски граждани на Луната и ще построи временна база за своите астронавти. Работата по тази мисия бе поверена на няколко частни компании, които ще се състезават за своя момент на слава. Тя ще служи не само за изследвания, но и като място за почивка по врече на по-дългото пътуване   - Червената планета.

Втора стъпка – Марс

Колкото и странно да звучи, за тази малко по-далечна планета знаем повече, отколкото за нашия спътник. Тя е обект на най-смелите човешки мечти. Очите на всички учени са вперени в нея. Кой първи ще успее да я покори? Желаещите са много. Най-вече филантропът Илон Мъск.

В началото на годината той изстреля своята ракета Falcon Heavy, заедно с червената си Тесла към орбитата на Марс. E, изчисленията му не бяха много точни и чучелото в купето на колата навярно се е паникьосало, когато ракетата му е подминала Червената планета и е продължила да се носи напред, но Мъск беше спокоен. Първата крачка – направена.

Сега филантропът крои още по-големи планове. Той от дълго време се заканва, че възможно най-скоро ще прати хора на Марс. Всъщност, неговата цел е в близките 50 до 100 години, там да бъде построен град за близо 1 милион души.

А около Коледа, Мъск пусна и първата снимка от строежа на неговата "мини" ракета, която не е толоква мини. Новото й име е Starship, а на борда й ще бъдат превозвани новите жители както на Луната, така и на Марс. Тя е значително по-голяма от Saturn V, която успешно изпрати астронавтите от мисията Аполо на спътника ни.
Но за да колонизираме Марс, трябва да го опознаем напълно. НАСА не си поставят толкова краткосрочни цели за изпращане на хора на Червената планета, но пък правят всичко по силите си да я проучат напълно.

Близо две години космическата агенция не знае дали ще успее да прати InSight на Марс. През 2016 г. изстрелването му се отлага, защото сеизмомерът на апарата отказва да работи. Поправката му е толкова скъпа, че агенцията не знае дали си заслужава да продължи с опита. Но машината все пак кацна на Червената планета и в следващите две години ще изпраща на Земята данни, които да ни помогнат да разгадаем тайните на евентуалния ни нов дом.

Марс е неприветлив. Би било трудно да го тераформираме, за да го превърнем в спасителната планета на човечеството. Въпреки това, всички усилия са насочени на там. Какви процеси протичат под повърхността й? Каква е почвата й? Има ли земетресения? Човечеството е една крачка по-близо до отговора на всички тези въпроси.

А отново около Коледа се появи и нова снимка на повърхността на Марс и кратер, пълен с... лед.

Новата база на Луната няма да се използва за пътувания само до Червената планета, но и за отпътуване към по-далечни дестинации.

Трета стъпка – отвъд

Астрономията тази година може да се похвали с много значими постижения. Voyager-2 напусна Слънчевата система и ще търси подходящи планети за живот, а може би и нови приятели на човечеството в далечни галактики.

Osiris-REX пък откри вода по повърхността на астероида Бену, който може да ни даде отговор как е започнал живота на Земята. А може би дори – и как ще приключи.

НАСА изстреля The Parker Solar Probe – сонда, която ще "докосне" Слънцето и ще даде отговор на други вечни въпроси – защо короната на звездата е по-гореща, от нейното тяло и колко още живот й остава.

А през родната ни Слънчева планета премина Онунама, първият обект, дошъл от друга, далечна галактика.

Учените се опитаха да го проследят и да разберат от къде е, на къде се е запътил. Появиха се дори предположения, че той е или доста добре сглобен космически кораб или такъв, който се е повредил. Онунама още дълго ще остане мистерия.

Близо ли сме до колонизирането на Космоса?

Чакат ни още дълъг път и много усилия преди да изпратим поне един човек да поживее на някое друго място във Вселената. А битката става още по-интересна, защото милиардерите, с интерес към звездното небе, също ще се намесят в битката за Космоса.

Така, Ричард Брансън успя да изпълни четвъртия си опит и да изпрати астронавти до ръба на Космоса с ракета на своята компания Virgin Galactic. Всъщност, SpaceShipTwo, достигна отвъд ръба и успя да се върне, което бе огромно постижение за Брансън. С този успех, той изпреварва Мъск и Джеф Безос и неговата Blue Origin в битката за изпращане на първия кораб с туристи в Космоса.

Навярно на някое свръхинтелигентно извънземно, като тези, за които по-рано тази година се заговори, че вече са посетили Земята, стои и гледа всички тези малки крачки за човека, но огромни за човечеството и се смее. Но с всеки изминал ден сме по-близо до това, да го срещнем.

"Има звезден мъж, който чака в небето.
Той иска да дойде и да се запознае с нас.“

- Starman, Дейвид Боуи