15 години труд: Китайската лунна програма от серията "Чанъе"

Какво представлява апаратът, кацнал на обратната страна на Луната
3 яну 2019 21:20, Елка Василева
15 години труд: Китайската лунна програма от серията "Чанъе"
Снимка: Reuters

Китайският космически апарат "Чанъе-4" кацна днес на обратната страна на Луната. Това е първото подобно постижение в космическите изследвания. Историята на китайската лунна програма обобщи агенция ТАСС.

Китайската програма за изследване на Луната започва през 2003 година.
Първата мисия е космическата сонда "Чанъе-1", изстреляна през октомври 2007 година. Тя работи 16 месеца в окололунна орбита и спомогна за съставянето на триизмерна карта на Луната с висока резолюция.

През октомври 2010 година бе изведена в орбита космическата сонда "Чанъе-2", която откри и фотографира потенциални подходящи райони за кацане.

Китайският космически апарат "Чанъе-3" беше изстрелян през декември 2013 година. Той спусна върху лунната повърхност роувъра "Юйту".

"Чанъе-4" се състои от автоматичен модул за полет с тегло 425 кг, платформа за кацане с тегло 1,2 тона и 140-килограмов роувър. Това е вторият китайски роувър на Луната. Построен е по подобие на "Юйту".

През 2019 година Китай планира да изпрати на Луната "Чанъе-5", който ще вземе и ще достави около 2 кг лунен грунт. След това ще бъдат пуснати два космически апарата за кацане на Северния и Южния полюс на Луната.

Роувърът на "Чанъе-4" е с правоъгълна форма, два сгъваеми слънчеви панела и шест колела. Той има следните размери: дължина - 1,5 м, ширина - 1 м, височина - 1,1 м. Роувърът е оборудван с различни камери - за кацане, за панорамни снимки и за пейзажни снимки. Снабден е с радар за изучаване на повърхностните слоеве на Луната, с лазерен далекомер и с триизмерен скенер. Наред с други инструменти има и дозиметър, детектор на неутрони, инфрачервен спектрометър и малък анализатор на неутрални частици.

"Чанъе-4" беше изстрелян от космодрума Сичан в югозападната китайска провинция Съчуан на 8 декември 2018 година с ракета "Великият поход - 3В". На 12 декември 2018 година успешно навлезе в орбита около Земята.

Сондата "Чанъе-4" ще провежда нискочестотни радиоастрономически изследвания. Ще изучава структурата на лунната повърхност, ще направи топографски изследвания. Предвидени са и биологични експерименти - отглеждане на картофи и размножаване на пеперуди.

Връзката на "Чанъе-4" със Земята се осъществява с помощта на спътника-ретранслатор "Цюецяо". Той беше изстрелян на 25 май 2018 година. На 14 юни 2018 година зае позиция в точката на гравитационното равновесие между Земята и Луната - на 455 хиляди км от Земята и 65 хиляди км от Луната. Освен че предава данните от сондата "Чанъе-4", той служи за наблюдение на космически радиоизлъчвания с ниска честота, които не се улавят от наземните апарати заради земната йоносфера.

малко инфо преди 4 месеца
Луната се върти т.нар. синхронно около Земята, въпреки, че някой мислят "тъмната страна" за тъмна. Въртейки се около Земята, е обърната само с видимата към нас част, като при новолуние е осветена Невидимата от нас част, при пълнолуние видимата, а при другите фази виждаме сърп. В този смисъл лунният "ден" в дадена точка ще е 27-28 наши дни и няма неосветено място на Луната. Тъй като познавам умни българи, явно са заети с нещо в момента и не са тук във форума да твърдят, че Луната не се върти!

ОТНОВО АНИМАЦИИ преди 4 месеца
Някой да видя нещо повече от анимации? ПИТАМ?
Задайте си този въпрос за колкото и "учени" по темата да се смятате!
Разбирасе аз ще имам минуси сега, ще ме нахраните, че съм "плоскоземец" (въпреки, че не съм) и прочее, но казусът остава отворен: Защо не ни показват снимки? Защо ни показват единствено компютърни графики?
Истината: След ВСВ измислят летенето в космоса (невъзможно и до ден днешен) като начин а обединяване на човечеството. Схема за отклоняване на милиарди долари без реални резултати

За твое сведение на МКС има 3 руски отсека и 7 американски. Когато се съберат 3 руски космонавта един от тях спи в американски отсек.

На МКС няма руска лаборатория. Когато руснаците правят научни опити ползват лаборатоирии на другите държави, най-често американски. И затова най-често се занимават да снимат Земята от високо.

Коментарите открито показват нивото на родната образователна система... закривай тази държава брат няма смисъл...

SHEFA преди 4 месеца
И КВО СТАНА?-ДВАМА СЕ КАРАТ-КИТАЙ ПЕЧЕЛИ.

хахахааа.... преди 4 месеца
До расия в изолация

а БГ ?

няма нужда преди 4 месеца
До 63 Анонимен
Няма да проверяват защото знаят , че няма такова тъй като американците никога не са кацали на Луната.

Тъкмо ще проверят китайците дали на Луната има забито развяващо се американско знаме

антиджендар преди 4 месеца
До 54 русофилска подлога
Не се прави на мъж след като е известно , че си сороски джендар

До мъка, мъка преди 4 месеца
Главата ти се върти на тебе. Ден и нощ на луната!?! Уби ме :)

удивен преди 4 месеца
До 57 расия в изолация
Ей ! а ммаалиййййййй ! Ама ти още през ноща си се дрогирал бре ! Сигурно тренираш за 2 февруари ?

"Развит западен свят ли? Ха, ха. Всичко е борба за власт и пари , а хуманността е празна дума. Западния свят запада."

"Ха, ха" това през призмата на решетникофф ли го видя....... дядо Йоцо?

расия в изолация преди 4 месеца
Какво се опитваш да кажеш ? Нищо не ти се разбира ! Дай няканв08881и факти,защото досега виждам само да плюеш и нищо повече ! Пак ти казвам
На който не му иззнася ,да се изнася.Границите са отворени,ама май на никой от вас ,русофилските комундета не му стиска да отиде в Русляма ,защото знаете ,че мизерията там е 2 пъти по-голяма и от тук.

расия в изолация преди 4 месеца
До ТHE Патриот

България е със САЩ ,ЕС и развития свят.Свиквай ! Като не ти изнася си взимаш матръошките и заминаваш при руските недоразвити джуджета ,някъде в Чукотка или Сибир и спокойно можеш да бъдеш в съюз с мега държавите като Куба,Венецуела,Таджикистан,Сирия и тем подобни развалини.Само дето всички много лаете ,ама не ви стиска да отидете в Матушка ,дето времето е спряло ,а за хората извън Москва ,пътищата и електричеството дори са недостижим лукс !

русофилска подлога преди 4 месеца
До ТHE Патриот
За това става въпрос ! Че си елементарна и продажна русофиска пoдлога.Поне си го призна комунде :)

преди 4 месеца
Там сигурно е бъкано от извънземни.

ТHE Патриот преди 4 месеца
Имаме нещо общо аз също 5 пари не давам за Америка :) не сме толкова различни с теб значи!

Американците даже тоалетни не могат да си направят на мкс, та трябваше руснаците да им правят.

Китайците скриха шапката и на Америка и на Русия.