15 години труд: Китайската лунна програма от серията "Чанъе"

Какво представлява апаратът, кацнал на обратната страна на Луната
3 яну 2019 21:20, Елка Василева
15 години труд: Китайската лунна програма от серията "Чанъе"
Снимка: Reuters

Китайският космически апарат "Чанъе-4" кацна днес на обратната страна на Луната. Това е първото подобно постижение в космическите изследвания. Историята на китайската лунна програма обобщи агенция ТАСС.

Китайската програма за изследване на Луната започва през 2003 година.
Първата мисия е космическата сонда "Чанъе-1", изстреляна през октомври 2007 година. Тя работи 16 месеца в окололунна орбита и спомогна за съставянето на триизмерна карта на Луната с висока резолюция.

През октомври 2010 година бе изведена в орбита космическата сонда "Чанъе-2", която откри и фотографира потенциални подходящи райони за кацане.

Китайският космически апарат "Чанъе-3" беше изстрелян през декември 2013 година. Той спусна върху лунната повърхност роувъра "Юйту".

"Чанъе-4" се състои от автоматичен модул за полет с тегло 425 кг, платформа за кацане с тегло 1,2 тона и 140-килограмов роувър. Това е вторият китайски роувър на Луната. Построен е по подобие на "Юйту".

През 2019 година Китай планира да изпрати на Луната "Чанъе-5", който ще вземе и ще достави около 2 кг лунен грунт. След това ще бъдат пуснати два космически апарата за кацане на Северния и Южния полюс на Луната.

Роувърът на "Чанъе-4" е с правоъгълна форма, два сгъваеми слънчеви панела и шест колела. Той има следните размери: дължина - 1,5 м, ширина - 1 м, височина - 1,1 м. Роувърът е оборудван с различни камери - за кацане, за панорамни снимки и за пейзажни снимки. Снабден е с радар за изучаване на повърхностните слоеве на Луната, с лазерен далекомер и с триизмерен скенер. Наред с други инструменти има и дозиметър, детектор на неутрони, инфрачервен спектрометър и малък анализатор на неутрални частици.

"Чанъе-4" беше изстрелян от космодрума Сичан в югозападната китайска провинция Съчуан на 8 декември 2018 година с ракета "Великият поход - 3В". На 12 декември 2018 година успешно навлезе в орбита около Земята.

Сондата "Чанъе-4" ще провежда нискочестотни радиоастрономически изследвания. Ще изучава структурата на лунната повърхност, ще направи топографски изследвания. Предвидени са и биологични експерименти - отглеждане на картофи и размножаване на пеперуди.

Връзката на "Чанъе-4" със Земята се осъществява с помощта на спътника-ретранслатор "Цюецяо". Той беше изстрелян на 25 май 2018 година. На 14 юни 2018 година зае позиция в точката на гравитационното равновесие между Земята и Луната - на 455 хиляди км от Земята и 65 хиляди км от Луната. Освен че предава данните от сондата "Чанъе-4", той служи за наблюдение на космически радиоизлъчвания с ниска честота, които не се улавят от наземните апарати заради земната йоносфера.

Браво на китайците. 2018 беше добра за космонавтиката но 2019 ще бъде още по-добра.

Това в тубата, че американците не са ходили на луната са евтини трикове с които се търсят повече гледания. Не може да се излъже за такова нещо, прекалено хора са замесени и все някой ще пропее.

Казвате 140-килограмов роувър. Китайците го наричат луноход и са му дали име - Нефритовият Заяк.

bolbov преди 5 години
Червен Китай ще поведе света по нов път,пътя на разбирателство и справедливост между народите.Да живее Червен Китай Другари!Да живее световната революция към ново бъдище, на комунизъм!

ТHE Патриот преди 5 години
Не съм казвал подобно нещо,да не мешаме нещата:)

мхммммм преди 5 години
Някои приключиха с експериментите на Луната, изследват Марс, пратиха сонди до Слънцето, Венера, Юпитер.Техни апарати направиха снимки и сканираха Сатурн, Уран, Нептун. Апаратите им напуснаха Слънчевата система. Технологиите им картографираха Вселената, видяха и заснеха най-старите и най-отдалечени галактики; откриха други светове около други слънца, вече търсят светове годни за живот. А тук едни кацнали вчера на луната, а едни други и толкова не могат - само си показват ракетите за Нова година

До ТHE ПатриотИ земята е плоска.

men преди 5 години
на зелен екран бие. мъск номер 2 са китатоците.

ТHE Патриот преди 5 години
Забавно е да видиш хора в 21 век в ерата на интернет да вярват още ,че краварите са ходили до луната,просто умилително :)Из цялата туба има дисекции какъв фарс и менте е е американската космическа програма направо е комично,кацнали на луната преди 50 години а 2019 ходат с руски ракети до международната станция!Да не говорим как космонавти и Обамна дори призна че за сега може да се стига максимум до ниска земна орбита,това е максимума до който можем да стигнем!

Абе, еййй... преди 5 години
ЗАЩО МИ СЕ СТРУВА, ЧЕ КИТАЙ ШЕ ГО ЗАБОДЕ НА ДЖУДЖИ, В НАЙ-РЕШИТЕЛНИЯ МОМЕНТ!??? САЩ, МАЙ ШЕ ПУСНАТ ТАЙВАН НА КИТАЙ И ШЕ ИМ СТАНАТ ДРУЖКИ.

Роб на влаЗта преди 5 години
Дано не се блъснат у забитото от американците знаме ....

V преди 5 години
Нищо кой знай кво .Китайски луноход .Дано поне да е еФтинуу :)))

облъчен преди 5 години
Бе нали е на тъмно,кви слънчави панели има тази талига.Ще го осветят извънматочните

Който владее близкия Космос, владее Земята.На този етап се оформят 2 сили Русия и Китай.Русия?

Който има минало има и бъдеще. Следователно САЩ нямат бъдеще.

Кой е по,по,най? преди 5 години
Който владее близкия Космос, владее Земята.На този етап се оформят 2 сили Русия и Китай(той 'похода" си е в основата руски).Другата сила се е насочила за 'абонамент" на F-16 за блюдолизците-това са големите технологии, 35 пъти по скъпи от тия на рашките.Та по същество-Китай ще плаши оня от психодиспансера не само със това, че ще бацне 2 негови самолетоносача, а и с това че може да изведе в орбита US чешачки.А те луняните са чайноразположени!Я ги питайте USA, как се изнесоха от Луната...

Американци и технология са несъвместими неща.

Американците ползват НАСА само за отклоняване на пари. Нямат нищо реално и всичките им измислени мисии и сонди са пълен фалш. Всичко са монтажи и снимки из пустините и чукарите. Преди няколко месеца дори едни канадци разпознаха района където са снимани кадрите. Оказа се че там имало цял лагер на НАСА и си снимали все едно са холивуд. Добре че са китайците та да видиме истински снимки на Луната а не фалшиви из разни холивудски студия.

До Логично! преди 5 години
Докато САЩ изследваха целия космос и благодарение на тях знаеш 90% от нещата за космоса ,руските джуджета ,все още немогат да излезнат по-далеч от 200км. от Земята !

Логично! преди 5 години
Докато американците пращат безмислено коли из космоса, китайците ще направят оранжерии на Луната!