Еволюцията експериментира: Откриха динозавър с криле на прилеп

Чудовището съществувало сравнително кратко
9 май 2019 22:25, Павел Гълъбов
Еволюцията експериментира: Откриха динозавър с криле на прилеп
Снимка: Reuters

Учени разтълкуваха останките на динозавър, открити в Североизточен Китай през 2017 година, като интригуващ, но краткотраен период от еволюцията на летенето, предаде Ройтерс.

Откритие! Дино пил вода от... Трънска река

Динозавърът е наречен Ambopteryx longibrachium (Амбоптерикс лонгибрахиум). Той бил не по-голям от съвременна сойка и имал крила на прилеп. Амбоптериксът е предшественик на птиците. Живял е през юрския период - преди 163 милиона години. Крилете му са с мембрана, поддържана от дълги кости на предните крайници. Тежал е около 306 грама и със сигурност се е носел плавно из въздуха, но не е ясно дали е можел да ускорява. Бил е всеяден, живял е по дърветата, предава БТА.

Много същества са правели опит за летене преди появата на птиците - преди около 150 милиона години. Крилата на Амбоптерикс лонгибрахиум не били като птичите, а наподобявали повече тези на птерозавъра - летящо влечуго отпреди 230 милиона години и на прилепа, който се появява преди 50 милиона години.

Вкаменелостите са открити през 2017 година от местен земеделец в провинция Ляонин. Те показват, че амбоптериксът нямал пера. Той е вторият познат досега динозавър с мембранни крила.

"Откритието на амбоптерикс променя нашето виждане за произхода на птичия полет," каза палеонтологът Ми Ван от Китайската академия на науките.

"Дълго време мислехме, че крилата с пера са единственият способ за летене в еволюцията на птиците. Находките ясно показват, че крилата с мембрана също се появяват при някои динозаври, тясно свързани с птиците. Разнообразието и опитите за летене в прехода от динозаври към птици са по-многобройни, отколкото си представяхме. А вероятно виждаме само върха на айсберга." Изследването на Ван е публикувано в сп. Nature.

Още от Наука
Шест астероида доближават Земята до 2029 година

Анонимен преди 1 седмица
До изригналия вулкан по-надолу.

Еволюцията противоречи на закона за ентропията.

Роко преди 1 седмица
Викаш 306 грамово чудовище ;)

Дарвин преписвача преди 1 седмица
И за човека така ще каже вида след нас :
Чудовището е съществувало кратко ,но унищожило милиони видове и почти-всички еко системи"

Роб на влаЗта преди 1 седмица
Брей ....от утре ще хвърлям една риба във въздуха ...и....така докато си промени гена и им пораснат крила и отлети .Пък това ще го покажа на маймуните които са станали на хора ....

Анонимен преди 1 седмица
В древни времена е имало по един такъв във всеки македонски двор да тегли ралото.

Събудете ме след 200 милиона години.

Попокатепетъл преди 1 седмица
Къде са шантавите аминчета да ни обяснят как еволюция не е имало? Гушкат се със сестрите от енорията. Или с братята, то при тях си е норма. Изтрещяли поклонници на Ицака Пироня.

Анонимен преди 1 седмица
Да ве знайм го тоя. Навремето Лили Иванова нали разправяше, как и избягал един такъв от клетката. Като била млада на средна възеаст.

Веган преди 1 седмица

Динозаврите са изчезнали защото са пърдяли много мощно СО2 , което е предизвикало глобално затопляне, което пък е предизвикало Ледниковия Период.

Анонимен преди 1 седмица
Изтрепали са ги климатичните промени , защото тогава са си нямали Окасио Кортес и шведската ученичка Грета, които знаят как се оправят климатични промени

Анонимен преди 1 седмица
А птеродактила с какви криле е?

А защо е чудовище ?