Между космоса и Марианската паднина – Кати Съливан, жената, посетила и двете

От дъното на океана тя се обажда на космонавтите Боб и Дъг
11 юни 2020 18:50, Нели Христова
Между космоса и Марианската паднина – Кати Съливан, жената, посетила и двете
Снимка: EYOS Expeditions

Само осем човека са стигали до най-дълбоката точка на Марианската паднина - Чалънджър. 550 души пък са летели в космоса. Но само един човек е успял да направи и двете - Кати Съливан.

Миналата неделя бившият астронавт на НАСА и настоящ океанограф се спусна на 10,928 метра дълбочина като част от експедицията Ring of Fire, организирана от приключенската компания EYOS Expeditions и специалистите по подводни технологии Caladan Oceanic. Компанията кани трима безстрашни изследователи, които наричат себе си "експерти по мисиите", Кати Съливан бе първият от тях, който завърши своята близо 10-часова мисия.

"Познавам Марианската паднина като батиметрична характеристика на диаграма, тектонична характеристика и сеизмична характеристика ... но това е всичко. Само данни. Ала да го видите с очите си - това променя света ви. Нито един уважаващ се морски биолог не би отказал такава възможност!", споделя Кати пред CNN.

А да стигнеш до дъното на света не ти трябва сериозна физическа подготовка, каквато ти е нужна за да изкачиш Еверест или да отидеш в космоса. Просто трябва да си много авантюристичен.

Живот пълен с нови открития

Още съвсем млада Кати Съливан е впечатлена от изследователите.

"Винаги следях ранните астронавти, Жак Кусто и ранните акванавти. Те бяха любознателни, умни хора, които знаеха как да накарат нещата да се случат. Тази любознателност, онова чувство за приключения, любопитството, което подтиква изследователите - можех да го почувствам и в себе си докато ги гледах", спомня си Съливан. Тя за първи път научава повече за Марианската паднина в Университета на Калифорния в Санта Крус.

Кати първоначално има намерението да учи руски език, но решава да вземе няколко научни часове "съвсем против волята си", които обаче завинаги променят възприятието й за океана.

"Изведнъж имаше толкова много история, толкова много разкази за изследователи, а след това дойдоха и всички знания за това как океанът работи геологически, теченията и съществата. Всичко това ме очарова", разказва бившият капитан във военоморските сили на САЩ.

И така, удивена от океана, Съливан става доктор по геология и фокусира проучванията си върху северната част на Атлантическия окен.

"Докато работех, осъзнах, колко обичам планирането, дизайна и изпълнението на експедициите. За това, когато чух, че НАСА наемат хора, веднаха отидох и станах оператор на експедиции", разказва тя.

И така, по време на мисията "Чалънджър" през 1984 г., Кати Съливан се превръща в първата жена, разходила се в открития космос. През кариерата си в НАСА тя взима участие и в мисията "Дискавъри" през 1990 г. и "Атлантис" през 1992 г.

От космоса - в дълбините на океана

На 7 юни, преди да се спусне на дъното, Кати се запознава с всички условия в дълбините на океана. След това се приготвя за спускането с подводницата. И докато за Съливан това е първото спускане, за малката машина с форма на квадрат, която носи името Limiting Factor, това далеч не е първата мисия до най-дълбоката точка Чалънджър.

Проектиран от гражданския производител на подводници Triton Submarines, превозното средство разполага с титаниева сфера с дебелина 90 милиметра, която защитава изследователите от 2200-те метрични тона налягане на дъното на океана. По време на всяко гмуркане изследователите събират мостри от морското дъно и помагат в географските изследвания, тъй като за дъното на океана се знае прекалено малко.

"Чувстваш се все едно летиш в икономичната класа на самолет", разказва Съливан за дългото пътешествие. В Limiting Factor има достатъчно място тя и помощникът и да протегнат крака или да правят по малко йога, но седнали. Спускането на дъното отнема около 4 часа, а някъде по средата, в кабината станало малко по-студено, но други физически промени не се наблюдавали.

"Има две неща, по които изстрелването в космоса и спускането на дъното на окена се различават. Първото е много енергично. Все едно си на бомба, когато се качиш на ракета, която се изстрелва от земята. Много е енергично, шумно, има много ускорение. Но когато се спускаш в океана е все едно си в един магически асансьор. Много е спокойно. Не си в тромав костюм, можеш да си с дрехите си за вкъщи, ако решиш. Спускаш се бавно и плавно", казва Кати. Тя наблюдава как светлината постепенно намалява, докато хапва сандвич с риба тон и ябълков пай.

"Вечеря на 31 фута под морското равнище... Не го ли прави всеки?", пита Кати шеговито.

Когато стига на дъното на Марианската паднина, тя има има 15 минути да се свърже с главния кораб, да се ориентира, да провери системите и след това... да се наслаждава на момента. Океанското дъно й напомня на сцена от космоса. Тя се чувства като астронавт на Марс, който взима първите проби, които ще допринесат за увеличаването на знанията за непознатата планета.

След 1,5 часа Съливан започва да се изкачва обратно към повърхността. През това време прави едно необичайно обаждане - тя успява да се свърже с астронавтите Боб и Дъг, които полетяха към Международната космическа станция с капсулата на SpaceX. Откривателите си разменят данни за своите мисии, които си приличат по много неща - и двете са финансирани от частни компании и спомагат за научния и инжинерен напредък.

До Анонимен 12Аз не ща да ставам космонавт.Ако може да не е задължително.

До Анонимен 10Въобще не ми пука за тебе дали оставяш нямкого.Тръгвай си с твоята си глупост. Ти си тоя с проблемите.

Тази няма ли нещо полезно със какво да се занимава ?

Ей пуста и демокрация не ви позволи да станете космонавти всичките...

До KromТолкова малко ли ти се вижда един на хиляда?

До 8Викаш да ви оставя да си тънете в собствената глупост :) няма проблеми.

Веднага да се свали преди 3 години
всичко за въпросната дама.Тя е расово политически некоректна.Реклама на бялото превъзходство.Необходимо е на нейно място да сепромотира дебела устата черна,въпреки че това ще е обида за жълто и червенокожите,които са дискриминирани-навсякъде пише,че животът на черните имазначение.А животът на жълтите и червените няма,така ли?Ами мулатометисои другите ***?Време е и чукчите да се осъзнаят расово,а те са носители наголяма култура(толкова вицове има за тях ).Така че НПО-та,действайте,ха-ха.

До Анонимен 6И кой те кара да ги четеш?Щом не ти е по вкуса сайта и форума - чао.Няма да липсваш на никого.

Балканския селянин си мисли, че това като да вземеш междуселския автобус...

Коментарите както винаги балканска трагедия.

До 4Нямаш нужната квалификация. Всички тези хора са с докторски степени някой дори по повече от една сфера.

На готово с доказани технологии всеки може, но за тези работи трябва да си човек на човекът или да *** салама на няколко човечета. Аз искам да съм пъвия човек и българин стъпил на Луната, ако ще животът да си дам, но никой не ме бръсне в калабалъка...

Krom преди 3 години
До Анонимен 1 - не плямпай глупости бе! Вероятно един на хиляда е годен да излети в космоса по здравни съображения. Най малко, когато трябва да издържи претоварването при старта. Трябват и "топки" за да яхнеш няколко хиляди галона високооктаново гориво и да полетиш отвъд атмосферата. Както и да понесеш мисълта какво ще се случи с батискафа ако нещо се прецака. А на такива като теб само устата им е голяма.

Krom преди 3 години
Яко. Да е жива и здрава! Може да се каже, че благородно и завиждам.

Йей, чудо голямо. ВОЗИЛИ са я до Космоса(тя е седяла като куфар). СПУСНАЛИ са я до Марианската Падина(тя е седяла като куфар). Велико постижение. Тя е имала важна задача - да диша и да мига. Справила се е успешно. Да живей фиминизмътъ! Хахахаха.