Българин откри нова екзопланета, нарече я Gliese

Тя е от изключителна важност за науката
5 мар 2021 21:00,
Българин откри нова екзопланета, нарече я Gliese
Снимка: БНТ

Българин откри нова близка екзопланета със скалиста повърхност и я нарече Gliese 486b. Тя е от изключителна важност за науката, тъй като е достатъчно масивна и има точните физически орбитални параметри, които могат да позволят да надникнем в нейната атмосфера.

Това обясни пред БНТ откривателят ѝ д-р Трифон Трифонов - астроном от Института по астрофизика "Макс Планк" в Хайделберг и възпитаник на Физическия факултет на СУ "Климент Охридски". Откритието бе публикувано на 4 март в 21.00 ч. в престижно издание в света.

"Това е крайният продукт от многогодишна работа в тази насока. Наблюдаваме много звезди около Слънцето, т.нар. червени джуджета и търсим планети около тях, но това съвсем не е лека задача. Изисква се много време да се построят инструментите и да се инсталират телескопите, после да се наблюдават звездите и в един момент стигаме до деня като днешния, в който вече гордо можем да покажем на света какво сме открили. Това няма да е нито първата, нито последната планета, която откриваме", сподели д-р Трифон Трифонов.

ПроСоТо преди 3 години
До Анонимен..сигурно е така....Аз обаче така и не мога да схвана ЧИЙ и ЗАЩО го търсим в Дълбокия Космос,като НИКОГА,НИКОГА,никога,дори и да открием ДОКАЗАНА екзопланета като Земята,НЯМА да можем да идем до нея?!.."Само да задоволим любопитството си"?!..Това поне на мен НЕ ми харесва!!!!..При толкова тежки проблеми на нашия Дом-Земята,да се хвърлят толкова пари и човешки интелект САМО за да задоволим някакво си "любопитство",за мен няма смисъл!..Съжалявам,такова е мнението ми.Човеч

До ПроСоТоПо-вълнуващо ще стане, когато телескопът Джеймс Уеб литне в края на годината, както и някои други телескопи, насрочени за това десетилетие. Тези телескопи ще позволят да се изследват атмосферите на "извънземни" планети. Ще стане интересно като/ако почнат да откриват кислород, водна пара...

До ПроСоТоИма различни методи за намиране на планети, които позволяват да се откриват такива, които не минават пред звездата. Телескопите стават все по прецизни и скоро ще може да намираме и сателити, даже вече има няколко кандидата.Едно време намираха основно газови гиганти, а сега и подобни на Земята. Всъщност вече има 20тина планети, за които се смята, че може би са по-близки до Земята като условия, отколкото е Марс.

ПроСоТо преди 3 години
впрочем,куриоза е,че ние не знаем почти нищо за нашата планета,за дълбините й,за това какво става в океаните,..и друго,но..сме тръгнали да търсим други планети.Това е вроденото у човека любопитство,но...то обикновено е ..доста глупаво...Гъделичка самочувствието ни,но....така сме устроени..."Какво ще стане,ако си завра езика в контакта?..Много ми е интересно!"....."Какво ще стане,ако взривим няколко десетки атомни бомби?..Вие не искате ли да разберете?"..

ПроСоТо преди 3 години
ако орбитата на планетата лежи в равнина,ПЕРПЕНДИКУЛЯРНА спрямо наблюдателя?..Ще следят "люлеенето" на звездата?Е,каква трябва да е "екзопланетата",която орбитира около..Бетелгойзе,примерно,за да "смути " движението й?..С две думи:-Търсим "себеподобни",но намираме и ЩЕ НАМИРАМЕ съвсем различни .Е,по инерция,ще ги .."Антропоморфизираме"..Неточен израз,но ПОДСКАЗВАЩ,че по инерция ще "виждаме" в тях "признаците" на "планета от земен тип"..../като с "извънземните"../..впрочем,ние

Munchen_DE преди 3 години
До АнонименБлагодаря за разяснението! Точно така е.

ПроСоТо преди 3 години
не искам да бъда погрешно разбран,но според мен тоя начин,по който търсят и "откриват" "екзопланети" е..смехотворен!..-За да се регистрира някаква промяна в светимостта на звездата,причинена от "обикалящата я планета е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО орбитата на планета да е в една равнина с наблюдаващия инсктрумент!!!!Та търсачите на "екзопланети" са ПОСТАВИЛИ ТОВА УСЛОВИЕ на бъдещите "откривани" планети.Вие сметнете:-Каква е вероятността орбитата на планетата да е в една плоскост с инструмента?

Развълнуван Глобтард преди 3 години
Кога е първия курс на Мъск до тази нова планета!? Искам да си закупя билет и да се разходя! Няма само Армстронг да се разхожда и да кара буги по Луната, я!

До Munchen_DEИма много звезди на име Глизе и сигурно говориш за Глизе 581, защото идват от каталог на близки звезди, създаден от въпросния Глизе. Gliese 486b означава първата открита планета от звезда 486 от каталога на Глизе.Всички звезди ги кръщават по подобни дървени начини, обикновено на телескопите, с които ги откриват, или на каталози. Много малко звезди имат нормални имена, предимно поради исторически причини - Вега, Сириус и тн.

ПроСоТо преди 3 години
а снимката на нашето Слънце си е "точно на мястото"..

ПроСоТо преди 3 години
като оставим на страна това,което е написал "Мюнхен_де" и което първо ми мина и на мен през ум,да се оставим на информацията и да си речем:..-"Ей,досрамяло го е господина да използва некое българско название.."..Колко жалко..Сакън колегите му да не кажат:-"Абе,ама тоя бил българин?!"..

До АнонименГосподин селски патриот, тия неща не работят така, както си ги представяте. Не може да кръсти планетата ***, както ви се иска на вас. Планетата носи името на звездата, в която е открита, а буквичката b, значи, че е първата открита планета около тази звезда. Втората ще е Gliese 486c и тн.

Munchen_DE преди 3 години
Доколкото си спомням, това Глийзе е открито от преди около 10 години, имаше и предавания за тази звезда по някои от телевизиите, която е на 20 LY (светлинни години) и има няколко планети в обитаемата зона - където не е нито твърде топло, нито твърде студено.Който иска да потърси в Гугъл и да види датите на публикациите!

Браво, знаете ли колко е голяма Вселената и колко трудно е да откриеш една мъничка планета отдалечена на милиони светлинни тодини, ами не е лесно.

Имаше и статия на Space, озаглавена Newfound exoplanet could be 'Rosetta Stone' for studies of alien atmospheresДруг прочут българин в тази област е Димитър Съселов, който има и онлайн курс по въпроса - Super-Earths and Life