Кадър от "Източни пиеси". Снимка: София Филм Фест
|
Момичетата от мола, Полша, 2009, 82’, Реж. Катажина Росланиец
Новото момиче в училище Алиция (Анна Качмарчик) е абсолютен аутсайдер. Тя е незабележима, консервативно облечена тийнейджърка, която става обект на подигравки от групата на готините и преждевременно развити нейни съученички.
Груби, войнствени, наперени и безстрашни, тези 14-годишни момичета превръщат живота на Алиция в истински ад. С течение на времето обаче те решават да я поканят в групата си, но посвещаването никак не е лесно. Алиция скоро разбира защо новите ù приятелки са толкова модерни и стилни – тя висят в различни молове след училище и предлагат орални ласки срещу заплащане на непознати мъже. С парите си купуват модни парцалки и мобилни телефони. Какво ще предпочете Алиция – да стане една от групата, като започне да прави същото, или да върви по собствен път?
Тежка, безкомпромисна и решителна реалистична творба. На места стряскащо агресивен, на други – нежен и романтичен, филмът на Катажина Росланиец прави непоколебима дисекция на съвременното полско общество. Режисьорката демонстрира заблудите на дълбоко обърканото и най-вероятно повредено поколение, което е израсло изцяло в демократична Полша след падането на комунизма. Очевидно е, че Росланиец добре познава темата си и във филма ù няма нито една фалшива нотка.
Катажина Росланиец е родена през 1980 г. Завършила е икономика в Университета на Гданск, кинорежисура във Варшавското киноучилище и курс по игрално кино във Филмовото училище на Анджей Вайда. “Момичетата от мола” е дебютът ù като режисьор в игралното кино и се основава на късометражния ù филм със същото заглавие.
Днес, 13.30 ч.
Дом на киното
Източни пиеси, България - Швеция, 2009, 89’, Реж. Камен Калев
Двама братя, изгубили връзка помежду си, внезапно са изправени един срещу друг в конфликт с расови противоречия. Георги, отскоро член на неонацистка групировка, участва в сблъсък, докато Ицо е страничен наблюдател и успява да спаси едно турско семейство. От Георги се очаква активно участие в по-големи акции и той поставя под съмнение ангажираността си в групировката, докато Ицо си задава въпроса дали красивото турско момиче, спасено от него, не би моглo да го спаси от тъжния му живот в София. Единственият начин двамата братя да разберат какво всъщност искат от живота си е да открият отново път към себе си и към другия.
Тихото отчаяние на душите, останали без посока, може да се превърне в тягостен сюжет в ръцете на по-неталантлив новак, но “Източни пиеси” е честно и умело заснето размишление за търсенето на вътрешни и външни опори. Режисьорът и сценарист има добър усет за диалога и насища с лишена от сантименталност топлота тази лична история, като в резултат прави забележителен дебют, завършващ с изненадваща нотка на надежда. И двамата братя са нагазили дълбоко в екзистенциалната самота, но Ицо излъчва много по-силно, че е изгубен и объркан. Може би това се дължи на факта, че животът на дебютанта непрофесионален актьор Христов е в основата на сценария и много от детайлите са реално случили му се неща. Но филмът не може да бъде сбъркан с документален благодарение на чувствителността на Калев, комбинирана с достоверен и естествен диалог.
Камен Калев е роден в Бургас, България, през 1975 г. Завършва киноучилището “Фемис” в Париж през 2002 г. Късометражните му филми “Орфей” и “Maltonius Olbren” са представени и отличени на световни фестивали, сред които тези в Берлин, Клермон Феран, Ню Йорк, Локарно, Стокхолм. Късометражният му филм “Върнете заека” (със сърежисьор Д. Митовски) е в състезателната програма на Кан през 2005 г. Две години по-късно последният му засега късометражен филм “Лошият заек” (със сърежисьор Д. Митовски) е селектиран за Международната седмица на критиката в Кан. Камен Калев е режисирал и над 60 реклами, както и музикални видеоклипове.
Днес, 16.00 ч. Дом на киното
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase