1,5 г. по-късно: работата по Северната тангента започна

Отсечката ще е готова до края на годината
Обновена: 18 фев 2015 15:51 | 18 фев 2015 15:49, Миглена Иванова
22
1,5 г. по-късно: работата по Северната тангента започна
Снимка: БТА

С около година и половина закъснение днес започна строителството на Северната скоростна тангента на София. На специална церемония беше направена първа копка на обекта в присъствието на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров, кмета на София Йорданка Фандъкова, районни кметове на населените места по протежение на съоръжението и други.

Лиляна Павлова връчи на Лазар Лазаров разрешителното за строеж на обекта.

Северната скоростна тангента ще осъществява връзка между пътя от Калотина до София, магистрала „Хемус“ и магистрала „Тракия“. Дължината на съоръжението е 16,5 км, а проектът се финансира със средства от оперативната програма „Регионално развитие“ (2007-2013 г.).

Северната скоростна тангента минава покрай столичните квартали Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. Трасето е с проектна скорост 120 км/ч и с 6 ленти за движение, по 3 във всяка посока. По протежение на трасето ще бъдат изградени 19 големи съоръжения и 5 пътни възела – при бул. „Рожен“, при бул. „Илиянци“, бул. „Чепинско шосе“, „Източна тангента“ и Софийски околовръстен път – магистрала „Хемус“.

Срокът за завършването на обекта изтича в края на 2015 г. Изпълнител е консорциумът „ХПВС-ССТ“, в който влизат „Хидрострой“, „Пътни строежи Велико Търново“, „Пътинженерингстрой“, „Пътстрой Бургас“ и „Водстрой“.

Проектирането и строителството на пътя струва 180 млн. лева. Отделно малко над 880 хил. лева струва надзорът на обекта.

Припомняме, че Северната скоростна тангента беше одобрена за финансиране от програмата „Регионално развитие“, за да се спасят от загуба средства от програмата. Проектът обаче беше поставен под риск заради обжалването на отчужденията на имоти.

Пътната агенция се споразумя с част от собствениците, след като увеличи 100 пъти цената на обезщетението за кв. м – от 0,2 лева до 20 лева. Върховният административен съд обаче все още не се е произнесъл по останалите заведени дела от собственици.

Въпреки съдебните дела строителството на обекта няма да бъде спирано, тъй като пътят се води обект от национално значение. Преди няколко месеца бяха приети законови поправки, които позволяват строителството на инфраструктура с национално значение да стартира дори в случай на обжалване на отчуждения.

Министър Павлова коментира, че до края на годината ще бъде направено всичко възможно да се построи максимално дълъг участък от отсечката. Ако сроковете обаче не бъдат спазени, неусвоеното финансиране ще бъде изгубено, а отсечката ще трябва да се завърши с пари от бюджета.

По-рано днес премиерът Бойко Борисов коментира, че тангентата трябва да е готова „най-късно до 8 декември” тази година, “за студентския празник да пътуват по нея“.

Що се отнася до въвеждането на тол таксите, регионалният министър посочи пред журналисти, че Световната банка ще направи цялостен анализ на трафика и на видовете системи за таксуване, приложими у нас, включително конкретен модел и предложение за такава система. Анализът ще покаже как да се осъществи преходът от винетната система към тол таксите.

Павлова допълни, че трябва да се разграничи вида на заплащането. Ако се изгради магистрала или друго пътно съоръжение на принципа на публичното-частно партньорство, то инвеститорът ще събира такси, за да си изплати инвестицията. Ако обаче се въведе система за цялата републиканска пътна мрежа – магистралите и първокласните пътища, цената ще бъде значително по-ниска.

Идеята е тежкотоварният трафик да заплаща повече, защото ползва и руши повече пътната мрежа. Леките автомобили е възможно да плащат и т. нар. „електронна винетка“, но решението за това как ще се заплащат пътните такси ще зависи от резултатите от анализа на Световната банка. Внедряването на нова система обаче ще се случи не по-рано от 2018 г.

Още новини от "Икономика и политика" четете в Investor.bg

 


22
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Залагам си главата, че няма да я завършват в срок.
15
2
 
0
 
! Отговори
Ghero преди 6 години
До АнонименТам е разликата между мене и тебе. За мене и двамата са крадци. Докато за тебе единия е добрия крадец, а другия лошия.
14
6
 
16
 
! Отговори
Дядо Петър преди 6 години
А какво стана с южната дъга бе, алчни и некадърни общинари?Докарахте я до Бизнес парка, а от там до Цариградското се влачиш в една лента половин час.И то ако имаш късмет.Сигурно нещо са ви пресъхнали комисионните, та търсите нови.
13
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Хемус остава за следващите избори
12
6
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Съд за Орешарски и Сидеров, които забавиха обекта!
11
1
 
31
 
! Отговори
dominici преди 6 години
#10 - Какъв туризъм, бе, бате? Кой ти идва на туризъм в София? На мен един път ми се наложи да ходя от АМ Хемус до АМ Люлин и ми се отели вола докато мина през целия трафик. С подобна тангента тировете няма да минават през града, а ще минават директно - по-малко замърсяване и по-малко трафик.
10
11
 
16
 
! Отговори
Дъ Бест преди 6 години
Хайде още 100млн. в *** , разтоварване на ситуацията в София не става с пътища , просто трябва да бъдат изнесени голяма част от търговските и производствени "мощности" в нови промишлени зони, така правят по света, а централната част за туризъм..
9
2
 
26
 
! Отговори
Инженер преди 6 години
За непросветените : Първоначално търга беше спечелен от Италианска фирма, която с помоща на сегашния Изпълнител беше отстранена от играта по решение на ВАС - прогнилата съдебна система на България - т.нар. гнили ябълки по думите на един посланик. Какъв Бойко какво чудо - Съдебната система е прогнила от всякъде не го ли разбрахте , тя е поставила този изпълнител, за които има съмнение , че е на Пеевски да прави обекта, но ..... не бързайте само гледайте докъде ще я докарат, може и да няма парииии
8
16
 
19
 
! Отговори
Ощетеният преди 6 години
"Пътната агенция се споразумя с част от собствениците, след като увеличи 100 пъти цената на обезщетението за кв. м от 0,2 лева до 20 лева. Върховният административен съд обаче все още не се е произнесъл по останалите заведени дела от собственици"- Парцели на 6 км от ЦЕНТЪРА на СОФИЯ /от ЦУМ и Народното събрание/, платени на 10 евро, пълен ГРАБЕЖ!!!
7
29
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ще ни нахранят с асфалт, както се казва.
6
10
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Айде тролове почвайте.
5
25
 
20
 
! Отговори
Ghero преди 6 години
"Проектирането и строителството на пътя струва 180 млн. лева. Отделно малко над 880 хил. лева струва надзорът на обекта."От тия 180 милиона комисионната за Бат Бойко ще е 50%, в знак на благодарност от шефа на фирмата, която по случайност печели всички обществени поръчки за строежи на пътища в България. Пари които естествено няма да бъдат декларирани и ще отидат в секретните им сметки в Швейцария, Кипър, Монако и т.н.
4
24
 
20
 
! Отговори
Ghero преди 6 години
"Проектирането и строителството на пътя струва 180 млн. лева. Отделно малко над 880 хил. лева струва надзорът на обекта."От тия 180 милиона комисионната за Бат Бойко ще е 50%, в знак на благодарност от шефа на фирмата, която по случайност печели всички обществени поръчки за строежи на пътища в България. Пари които естествено няма да бъдат декларирани и ще отидат секретните им сметки в Швейцария, Кипър, Монако и т.н.
3
13
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Хидрострой и"Водстрой" са фирим на ДПС и бойко рабоит сТях!
2
10
 
46
 
! Отговори
браво! преди 6 години
Браво на софийската община. Само така Фандъкова!
1
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Няма заем, няма тангента! Трейс и ГБС ще останат без хляб !