39 км релси, влакчета, 34 станции... метрото на София

Подземната ни железница е най-евтината в Европа
19 ное 2015 14:56,
23
39 км релси, влакчета, 34 станции... метрото на София
Снимка: архив, Булфото

39 километра железен път, 34 метростанции и десетки влакчета, кръстосващи през няколко минути подземната транспортна мрежа на София. За последните няколко години столичния метрополитен иззема голяма част от градския транспорт. Новата част от метрото е реализирано по ОП "Транспорт" за периода 2007-2013 година.

"В процеса на строителството, поради това, че проектът вървеше добре и имаше възможност да се включат и следващите етапи се включи и етапът от Обеля до надлез Надежда и трасето от Младост 1 до Цариградско шосе – това е втори етап от обекта и разширение на метрото с доставка на 18 метровлака и трети етап, който започна 2013 година ОПТ 2007 -2013 – това е участъкът от Цариградско шосе до Летището и от Младост 1 до Бизнес парка през жк. Младост, и трите етапа включват 21км. метро с 20 метростанции. Първият етап, казах, 7, вторият е шест метростанции, третият е шест метростанции", обясни пред национална телевизия Bulgaria ON AIR директорът на столичния "Метрополитен" Стоян Братоев.

Втори метродиаметър в участъка от надлез "Надежда" до НДК се прокопава с двупътна тунелопробивна машина -къртица, производство на германско дружество, с външен диаметър на тунела 9,45 km.

Съоръжението е с тегло над 1600 тона и дължина 85 m, а в процеса са ангажирани 35 души. Машината е превозена по река Дунав до Белене, а до София – на платформи, където е сглобена и започва прокопаването на 6 април 2010 г.

"Там, където имаше възможност ние строихме подземно, където нямаше такава възможност се строеше по открит способ. За втория метродиаметър на Сердика, там където сега се прави реставрацията и консервирането на старините, старините се разкриха и запазиха на място – благодарение, че сменихме метода на самата станция – изградихме я тунелно по един модифициран вариант на Австрийски способ", поясни Братоев.

Средната скорост на софийското метро е 38,84 km/h. За сравнение автобусите в София се движат с 19,4, а трамваите – с 12,7 km/h. Днес метрото вози около 350 хиляди пътника дневно, което спестява средно по 95 хиляди трудово-ползотворни часа. Това намалява сериозно вредните емисии и освобождава улиците от тежък трафик.

Софийското метро е най-евтиното до момента в Европа. Стойността на 1 km възлиза на 30-38 млн. евро. Цената за това са скъсените перони на метростанциите, плитко и наземно изгражданите участъци от тунелите. Цената на еднократен билет остава непроменена на стойност от 1 лев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


23
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
3
 
3
 
! Отговори
Сп???нс преди 8 години
доколкото усещам подземницата се строи без перспектива и след 10 години ще я престрояват или ще сме като в Япония с тъпкачи на по-натоварените спирки ..... преди време на входа на един испански град направиха "триунфална арка " над магистралата и 5 години по късно я събориха ,защото се наложи да добавят още едно платно , та спокойно не е само в БГ
18
3
 
5
 
! Отговори
vlady преди 8 години
Станциите с островни перони са твърде скъпи и са оправдани само където има пресичане на два диаметъра или разклонения. Станцията в Младост 1 беше добре да е такава, за останалите новопостроени по МД1 и 2 не е оправдано.
17
2
 
7
 
! Отговори
vlady преди 8 години
До ИстинатаНаземните участъци са обособени на естакади и не затрудняват никого. Извън центъра на София където няма толкова плътно застрояване и има повече свободно място са добро решение.
16
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Леле, списвачите, имате ли поне бегла представа какво е диаметър? А сега си представете колко са 9,45км... Каква е таз машина, която прокопава тунел с подобен диаметър? С какво сте се нашмъркали днес?
15
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ако може читави и осветени даже не само около метрото, че за половин София си трябва фенерче. А вчера в Люлин... боядисваха стълбовете, щото точно това е най-необходимото.
14
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ako moje, sega I chitavi osveteni ulici okolo metroto, shte sme super blagodarni
13
4
 
5
 
! Отговори
Koko преди 8 години
Има има мой човек, аргументи колкото щеш. Първо наричайки селяни всички тези които плащат да се возиш на влакчето е несериозно ( освен софето в БГ има доста други градове при това истински) после всеки които не споделя твоите интереси трябва да бъде оплют?Усили сърбалака и затвори вратата на панелката че ти се вижда голия г.з
12
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Подземната ни железница е супер.Всеки ден ползвам метрото и ми е кеф.Само злобните селяни, които не са стъпвали в София през живота си плюят.Нямат никакви аргументи, но пак плюят.
11
6
 
10
 
! Отговори
серенгети преди 8 години
Не ме разбирайте погрешно, има много хубави неща в софийското метро. Но стига с тая евтиния - това не е за хвалене. Хубаво беше да се поставят малко по-високи цели- практически и естетически. Надземните и наземни участъци са ужасно нещо. Същото важи и за станциите със странични перони - тези с островни са много по-хубави, но винаги се правят странични. Скъсяването на пероните също е ужасно. Оформянето на станциите без конкурси също е много лоша практика.
10
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Вижте изградените станции по татово (НДК например) и сравнете с направените сега.
9
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
И си му личи!
8
7
 
2
 
! Отговори
Sindi Katurkov преди 8 години
Ai sia i eftini turisti si dokaraite, da si pasvat s eftinite bg zaplati, eftinia tok, eftinia benzin, eftinite telefoni, eftinite vodi, eftinite koncesii, eftinite dupki v nadzemnia transport, eftinite ministri, eftinite sadii i eftinite prezidenti.
7
15
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Всъщност софийското метро е може би най-скъпото метро за пътуване, но погледаното като цена и километри пътувания, които предлага метрото. Примерно метрото в Париж с цена на билета от 1.70 евро, но с 211.3 километра релси е почти два пъти по-евтино пресметнато на километър релси.В София само за 39 км релси, 1 лева е адски много.
6
16
 
14
 
! Отговори
Истината преди 8 години
" Стойността на 1 km възлиза на 30-38 млн. евро. Цената за това са скъсените перони на метростанциите, плитко и наземно изгражданите участъци от тунелите. "Скъсени перони - означава, че след няколко години ще трябва да ги удължаваме и в крайна сметка ще ни излезе по-скъпо, отколкото ако си бяха направени нормално още в началотоНаземни участъци - означават, че силно се затруднява движението на пешеходци и коли и тези участъци все някой ден трябва да се направят както трябва под земята.
5
7
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Както с винетки, лилетки така и с билетите за метрото ще поскъпнат , като доводът ще е че не може с 1 левче цел ден да се возиш.
4
5
 
22
 
! Отговори
Мен преди 8 години
Седя и си мисля.. - Каква ще е тая машина тип "къртица" с дължина 85м и диаметър 9.45км?По едно време се усещам, че само си седя..
3
13
 
22
 
! Отговори
булшит преди 8 години
Докога ще го мелите това че метрото ни било най-евтиното? То се видя защо е най-евтиното, на сума ти места течове, улиците отгоре пропадат, вътре тясно и претъпкано. Видими резултати няма що
2
5
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
И заплатите са ни най-евтините в Европа.
1
5
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Опаааааа........ опипване на почвата за по-високи цени.