1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?

Ще бием чехи, словаци, гърци, че и швейцарци
20 яну 2016 12:00, Екип на Investor.bg
219
1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?
Снимка: Dnes.bg

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага билетчето за градския транспорт в София да поскъпне до 1,50 лв.

Решението предстои да вземе Столичният общински съвет в следващите месеци, като се очаква това да стане до април.

Промяна в цените цените не се предвижда за електронния билет и картите за градския транспорт.

Пълна промяна на таксуването в градския транспорт на София може да има от 2017 г. с въвеждането на електронна "тикет система". Тогава ще се плаща спрямо времето, за което ползваме градския транспорт. Така, който се вози повече ще плаща повече, а не както е в момента - лев и за една спирка, а и за десет.

Според анализаторите от Инфограф Явор Алексиев и Веселин Божков предложената цена има за цел постигнето на компромисен вариант - някъде между сегашната цена от 1 лв. и предложеният ръст от 50 ст.

Предложението на ЦГМ им дава повод да сравнят цените на градския транспорт в София и тези в други европейски столици.

Ето какво казват данните:

Едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС. Докато в София за тази сума можете да отидете до центъра и да се върнете, в Лондон няма да можете да си позволите дори едно единствено пътуване. И все пак: в номинално изражение билетът е най-евтин именно в София (0,51 евро).

За да сравним "стойността" на едно пътуване в София с това в други европейски столици, използвахме последните данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС.

ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана "Стандарт на покупателната способност" (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.

Например: Минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. В номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Обаче, ако вземем предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и приложим ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти.

Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да купи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.

Към момента единствената столица, в която цената на един билет за градския транспорт е по-ниска от тази в София, е Братислава. Малко по-скъп (както в номинално изражение, така и в СПС) е транспортът в Букурещ.

Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ.

Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална, смятат  Явор Алексиев и Веселин Божков.

Още графики можете да разгледате в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


219
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
140
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
е защо ги оставят в автобуса и не ги глобяват? Защото е по-лесно! Да го направят така, че да не може да се качи някой ако е без билет или не си плати. Комунизма свърши!
139
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
а защо няма парно в градския транспорт на София?Посочвам: трамваи 20 и 22 няма парноавтобус 108 няма парнои защо Госпожо Фъндъкова или който там чете вместо Вас
138
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Получаваме най-ниските заплати в Европа.Съотнесено към тях/заплатите/плащаме най-скъпия ток в Европа,най-скъпия бензин,най-скъпото отопление,най-скъпите билети и т.н.Да се чуди човек как още сме живи.Затова вървим към изчезване.А както преди години се беше изразил за нас един английски политик :"Вие сте щастливи,че не знаете колко сте нещастни".
137
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Когато контролите започнат да глобяват *** и мигранти, тогава цената ще падне. Ако не, направете го както в някои по-малки градове - контрольори във всеки автобус или качване от една врата и слизане от втора, като друга няма.
136
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Излиза някаква поръчкова статия и хоп червения *** възмутен . Когато има официално нещо тогава се коментира , защо и как . Иначе всеки ден има всякакви предложения. Например аз предлагам до луната да се ходи със стълба , защото е по евтино .
135
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Кметицата дава ли си сметка,че няма как да ме свали от колата,за да взема градския транспорт при биклет от 1,50 лв.Като сменя три превозни средства в едната посока до местоработата ми ,в двете посоки билета ще ми струва 9 лв.,а с колата-безина-3 лв.Е,кое мислите ще избера?
134
3
 
4
 
! Отговори
Индиобългарин преди 8 години
Какой тва нещу бате да плащъми.Ни ни плщъми нищу нии саму зимами?
133
2
 
17
 
! Отговори
Падат преди 8 години
Когато цените се вдигат - политиците падат! Доказано!
132
2
 
19
 
! Отговори
Дедо Гого преди 8 години
Няма никаква нужда от повишение на билетите. Достатъчно е да си плащат билета защитените създания /т. нар.-индобългари/...
131
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Най-много се кефя на трамвай 11 , когато в него се е качил онзи скандинавец с акордеона и започне да иска пари за дето е свирил. Е за тази екстра в 11ката билетите трябва да са двойка!
130
3
 
6
 
! Отговори
мхмм преди 8 години
До до мхммБлагодаря за пожеланието, но искам да поясня че не живея в "мизерията" :) Още повече че съм имал възможност да сравня положението на много места извън Бг с нашето... Пожелавам Ви да пробвате и Вие...
129
0
 
10
 
! Отговори
Грую преди 8 години
до ГогоГогич,нали се сещаш ,че в една държава като няма реално дайстваща икономика и пройзводство а хазната трябва да се пълни започва дрането на обикновенния безработен и работещ беден с данъци,такси,акцизи и т.н
128
1
 
17
 
! Отговори
Гого преди 8 години
Ох успокоих се че увеличават само със 0.50 ст. Като ги знам какво крадливо племе ни е на власт мислех че 5 лв.ще го направят билетчето! Имам ново предложение за властоимещоте. От 2017 год " данък възух"" данък слъце" данък " кихане" данък " селфи" и още стотици такива белким утре се нагушите , и докато се усетите ще видите гнева на изстрадалият народ ! Тогава ще има 240 бес/|&и пред парламента!
127
3
 
13
 
! Отговори
до мхмм преди 8 години
живей си в мизерията и пак си гласувай за ББ и Финдикова
126
1
 
10
 
! Отговори
Ганчо преди 8 години
ъъъъъ,гласе народен я ни светни по въпроса какъв процент от дневния надник на холандеца е билетчето му от 3,5 евро и този на ***?
125
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
А може ли сметките да се правят като процент от заплатата, не в абсолютна стойност?
124
1
 
7
 
! Отговори
мазен контрольор преди 8 години
до пенсионерЗнаеш ли защо точно на 1,50 лв...а не 1,10 или 1,20 лв???Защото много по лесно се връща ресто като е 1,50лв!
123
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
1.5 e много за тенекиена кутия.
122
5
 
6
 
! Отговори
мхмм преди 8 години
До хаха"да не забравите пак да гласувате за царя Слънце и Финдикова" Ами няма да забравим :) и смятам че си личи по изборните резултати... Нека дойдат и следващите избори и пак ще установите че не сме забравили :)
121
5
 
8
 
! Отговори
Без задръствания преди 8 години
Това е най-добрият да се борим със задръстванията - като вдигнеш цената на билета, хората ще слезнат от колите си и ще започнат да използват градски транспорт.