1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?

Ще бием чехи, словаци, гърци, че и швейцарци
20 яну 2016 12:00, Екип на Investor.bg
219
1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?
Снимка: Dnes.bg

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага билетчето за градския транспорт в София да поскъпне до 1,50 лв.

Решението предстои да вземе Столичният общински съвет в следващите месеци, като се очаква това да стане до април.

Промяна в цените цените не се предвижда за електронния билет и картите за градския транспорт.

Пълна промяна на таксуването в градския транспорт на София може да има от 2017 г. с въвеждането на електронна "тикет система". Тогава ще се плаща спрямо времето, за което ползваме градския транспорт. Така, който се вози повече ще плаща повече, а не както е в момента - лев и за една спирка, а и за десет.

Според анализаторите от Инфограф Явор Алексиев и Веселин Божков предложената цена има за цел постигнето на компромисен вариант - някъде между сегашната цена от 1 лв. и предложеният ръст от 50 ст.

Предложението на ЦГМ им дава повод да сравнят цените на градския транспорт в София и тези в други европейски столици.

Ето какво казват данните:

Едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС. Докато в София за тази сума можете да отидете до центъра и да се върнете, в Лондон няма да можете да си позволите дори едно единствено пътуване. И все пак: в номинално изражение билетът е най-евтин именно в София (0,51 евро).

За да сравним "стойността" на едно пътуване в София с това в други европейски столици, използвахме последните данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС.

ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана "Стандарт на покупателната способност" (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.

Например: Минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. В номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Обаче, ако вземем предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и приложим ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти.

Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да купи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.

Към момента единствената столица, в която цената на един билет за градския транспорт е по-ниска от тази в София, е Братислава. Малко по-скъп (както в номинално изражение, така и в СПС) е транспортът в Букурещ.

Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ.

Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална, смятат  Явор Алексиев и Веселин Божков.

Още графики можете да разгледате в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


219
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
100
4
 
7
 
! Отговори
ГРЪБ преди 8 години
И кръвното да ви вдигна! Пак мен ще иберете!ГАРАНЦИЯ!!!
99
3
 
4
 
! Отговори
селянина с колелото преди 8 години
да ,бе София скъп град...Тук в прованса сигурно тока,водата,,GSM ,интернет,,храната,бензина,дървата,дрехи,хапчетата,докторите ,гражданска,авточасти,винетки, стройтелни материали и т.н са на символични цени.Единственото по скъпо са наемите и жилищата в СФ и транспорта в града!Отиди в някое забутано село и влез в хранителен магазин и виж за какви цени става въпрос!
98
2
 
13
 
! Отговори
нели преди 8 години
това е направо невъзможно за българина.В градския транспорт се возят бедни хора богатите не се качват на градски транспорт.Как един човек с 500-600 лева ,защото това са заплатите ще се храни плаща битови услуги ще храни деца че и 1-50 билет - това направо вече е поредната гавра и геноцид.
97
4
 
4
 
! Отговори
Герб преди 8 години
Швейцарците не ги гледайте ! Тук трябва билета да стане поне 2 лв и контролите да се засилят за да кихат всички софиянци ! Пари няма няма и да има ! Колко пъти да ви го обяснявам ?
96
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Градския транспорт е отживелица!Купете си за градско шофиране електрически автомобил и ще се родите! За 3-5 лева минава сто километра и поддръжката е супер евтина. За лятото пък електрически велосипед, е перфектното средство за придвижване в града.
95
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ППС-та, СПС-та, МРЗ-та и ред още абревиатурни дивотии, без грам разяснение точно какво се крие под/зад/в и обхваща от съответната "-метрия". Какво точно обхващат и включват тъй наречените "паритети" и "стандарт"? И доколко са меродавни? Защото Евростат работи с данни от нашата статистика, а тя дали и колко е обективна? Не знам защо се сещам за "стъкмистика"? И вместо заглавието на изследването, са ми дали имената на анализаторите. Вероятно се очаква да си станем пал-чета и да почнем да си чатим!
94
2
 
9
 
! Отговори
Няма логика преди 8 години
Няма как, бензинът поскъпна осезаемо, затова се налага тази промяна.А догодина, когато бензинът от 1.90лв отново скочи до 2.40лв, тогава ще ни очаква пак ново увеличение с 50%, за това, че бензинът е поскъпнал.
93
2
 
8
 
! Отговори
@мхмм преди 8 години
С манипулирани протоколи се получава. Аз лично за Фъндъкова никога не съм гласувала, както и най-близкото ми обкръжение.От познатите ми изобщо за тиквите гласуват мисля, че 2ма. Всички останали гласуват за други партии. Особено на последните избори, манипулирането на протоколите беше брутално и документирано и публикувано. Обаче нито една от другите партии не поиска касиране. Защо, не знам. Явно такава ни е политическата класа в момента, жалка и нагаждаческа. На народа пък не му пука.
92
2
 
8
 
! Отговори
- преди 8 години
Пари ще се съберат много повече от градския транспорт, ако във всеки автобус/трамвай/тролей има кондуктор с билети. Така и тези 15% от софиянци, които не са ***, но пътуват всеки ден гратис и те ще си плащат най-после. Така щи има работа и за безработни жени поне 100-200 които ще си изкарват парите с почтен труд. Само че както разбирам не това е целта - целта е да се крадат пари на едро.
91
13
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ама искаме да се возим в нови рейсове, нови влакчета в метрото и нови трамвай и тролейбуси нали? Ама то било с пари возенето ... еми време е българина да се научи, че всяка услуга се заплаща.
90
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
СТАВА ! СТАВА СОФИЯНЦИ ! НО САМО КОГАТО ВЗЕМЕ ЗАПЛАТА КОЛКОТО НА МУТРАТА И НА МУТРЕСАТА, ТОГАВА ! ТОГАВА ВЕЧЕ МОЖЕ И 1.50 ЛВ. ДА Е БИЛЕТЧЕТО !
89
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До до 73 от рускиняЕдва ли някой не е наясно че подмяна на автопарка на град с големината на София може да стане изведнъж особено с бюджета с който разполага града. Смятам че поетапната подмяна ще достигне и до линията която ползвате и Вие. За жалост все още не са стигнали до там, но промените по града се усещат. От лични наблюдения мога да Ви кажа че дори в Столицата на най-богата провинция на Германия подмяната на градския транспорт е поетапна...
88
1
 
10
 
! Отговори
Милен преди 8 години
Е прекаляват вече!!!!!! На какво отгоре ще вдигат цената? Качеството е много по-ниско от европейското, както доходите ни са също много по-ниски от европейските, така че е нелепо да се търси равенство с европейската цена. Това е поредната подобна гавра!!!!!!!!!
87
13
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ако не искаме да пътуваме с кофчези на колела, неминуемо ще е да поскъпнат целините. Проблема е, че в България булшинството от простолюдието не пази, цаа и чупи, яде и си хвърля *** в градския транспорт, та като резултат даже и новите автобуси и влакчета са кочини.
86
1
 
7
 
! Отговори
Наблюдаващ преди 8 години
До ГРЪБДа, той градският транспорт само с IT специалисти е пълен, нали? И за какво качество говориш?! Хайде по-сериозно.
85
0
 
10
 
! Отговори
мхмм преди 8 години
Чета коментарите и болшинството от тях са негативни... може ли някой от негативно пишещите (колкото и да са на брой) да ми разясни нещо елементарно. Как се получава процентния дисбаланс на негативните мнения за управата на София и напълно обратнопорпорционалните резултати на самите избори за кмет и общински съвет?
84
9
 
4
 
! Отговори
ГРЪБ преди 8 години
София е скъп град, който не му изнася да си седи на село!
83
1
 
18
 
! Отговори
до 73 от рускиня преди 8 години
До мда. В понеделник чаках трамвай 6 - 25 минути. През всички студени дни в трамвая отопление няма, пътувам половин час с детето. Сега задавам въпрос - за каква точно услуга трябва да плащам повече пари? За студ ? Или за закъснения с най-студените дни? не всички като вас облагодетелствани с метрото - това означава ли ,че плебса трябва да измира?
82
1
 
16
 
! Отговори
me преди 8 години
Мда, и ако пътуваш по работа от люлин до младост, с билетче от 2лв (защото се съмнявам от люлин до летището да е под 2.50 с новата система), това ще прави по 4 лв на ден само за транспорт, т.е.към 88лв за транспорт на месец при сегашни 35. Та питам, дали това значи, че ще ни увеличат заплатите с тия 50лв само за транспорт през 2017. Защото ако в Швейцария 25евро отгоре са нищо, за заплата от 500лв, 50лв увеличение са 10% намаление на заплатата от раз.
81
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Тези трябва да са луди при намаление на петрола на 26$ и при 420лв минимална заплата да увиличат билетчето.БОГАТИТЕ НЕ ГИ ЗАСЯГА ЗАЩОТО ТЕ СИ ПАТУВАТ С МОДЕРНИ КОЛИ .А АЗ лично от младост до надежда вместо 4лв за автобус бих си патувал с колата и бих изгорял 4л газ. За 3,30