1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?

Ще бием чехи, словаци, гърци, че и швейцарци
20 яну 2016 12:00, Екип на Investor.bg
219
1,50 лв. билетчето в София. Откога? Как е в Европа?
Снимка: Dnes.bg

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага билетчето за градския транспорт в София да поскъпне до 1,50 лв.

Решението предстои да вземе Столичният общински съвет в следващите месеци, като се очаква това да стане до април.

Промяна в цените цените не се предвижда за електронния билет и картите за градския транспорт.

Пълна промяна на таксуването в градския транспорт на София може да има от 2017 г. с въвеждането на електронна "тикет система". Тогава ще се плаща спрямо времето, за което ползваме градския транспорт. Така, който се вози повече ще плаща повече, а не както е в момента - лев и за една спирка, а и за десет.

Според анализаторите от Инфограф Явор Алексиев и Веселин Божков предложената цена има за цел постигнето на компромисен вариант - някъде между сегашната цена от 1 лв. и предложеният ръст от 50 ст.

Предложението на ЦГМ им дава повод да сравнят цените на градския транспорт в София и тези в други европейски столици.

Ето какво казват данните:

Едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС. Докато в София за тази сума можете да отидете до центъра и да се върнете, в Лондон няма да можете да си позволите дори едно единствено пътуване. И все пак: в номинално изражение билетът е най-евтин именно в София (0,51 евро).

За да сравним "стойността" на едно пътуване в София с това в други европейски столици, използвахме последните данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС.

ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана "Стандарт на покупателната способност" (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.

Например: Минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. В номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Обаче, ако вземем предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и приложим ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти.

Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да купи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.

Към момента единствената столица, в която цената на един билет за градския транспорт е по-ниска от тази в София, е Братислава. Малко по-скъп (както в номинално изражение, така и в СПС) е транспортът в Букурещ.

Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ.

Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална, смятат  Явор Алексиев и Веселин Божков.

Още графики можете да разгледате в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


219
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
2
 
38
 
! Отговори
Millau преди 8 години
Цена на билет в град Мийо, Франция -0,50?, паркинг на час 0,20?. Минимална заплата за час 9,72?. Дизел-0,801. Максимални разходи на месец:За храна, вода, ток, цигари, кафе, вечеря два пъти на месец в ресторант, телефони и интернет и др. Общо: 600?, спестява се около 600? на месец. Къде са тръгнали да ми сравняват България, при положение, че град мийо е с население на стара Загора .Питат политиците: защо младите избягаха? - Ами щото сравнявате европейските разходи, но се правите на маймунки и мълчите за приходите им
19
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
че на мен ми излиза по - оферта да си карам бензиновата кола на бенз (не на га) отколкото с градския, блек дик за майката на този, който е дал тази гениална идея
18
1
 
18
 
! Отговори
Meн преди 8 години
Във Валенсия ако го купиш от шофьора е 1,50. С карта за 10 пътувания ти излиза на 0,75 и имаш един час да сменяш автобуси. За безработни е 13 Евро на година.
17
2
 
44
 
! Отговори
Турим ви га майци.. преди 8 години
Добре бе петрола падна до 27$ за барел... Та въпроса е как при 120$ нямаше увиличение а сега на 27$ вдигаме с 1.50лв... Май требе да има строшени глави... Агент Ходжа Боко Тикван Ал-Банкяни....
16
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Нито 1 лев плащам нито 1,5 ще плащам.ДГД кметицата.
15
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
i sega kakvo - starite hora da hodiat pesha, a raboteshtite da se voziat po 1 - 2 spirki i posle pesha za da plashtat po-malko che da ostane i za malko hrana? Daite na POLITIZITE po 194 evro i gi ostavete pak da smiatat.
14
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Цюрих не е европейска столица
13
3
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
билетче 1.50=боко изгърме в софия
12
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Абе какво си играете още с тези левове,направете го 1.5? и да се приключва въпроса;)
11
3
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Време е вече ГЕРБ да хапне дръвцето !
10
4
 
4
 
! Отговори
мда преди 8 години
Моя личен опит показва нещо друго за Швейцария...цена за едно кратно пътуване от ЦЕРН до централна гара на Женева е 7лв. Никой никъде по света не предпочита еднократните билети. Във Вашингтон съм ползвал тази система ,за която говорят тук още преди повече от 15 години. Време е да се въведе и тук.
9
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
В лондон заплатата е 2000 паунда месечно на обикновенния шофьор, а в БГ е 850 лева, в Лондон никои не работи за под 1000 паунда месечно, но в СФ има хопа дето работят и за 500.В цял свят качеството на услугата е много по високо, но тук може спокойно да се повозим и в течащ и 40 годишен автобус.Единствено метрото е няколко класи, но то е построено с пари от ЕС, който пък се връщат след като МФ плати вноската от нашите данъци- ДДС и акциз.Аиде да гласуваме забрана на служебни автомобили на ОБС
8
21
 
4
 
! Отговори
Чекист преди 8 години
Голяма работа. Софиянци са широко сроени хора. Нека покажат, че не само ПЪЧОВЕТЕ им големи, но и възможностите.
7
2
 
25
 
! Отговори
Прага преди 8 години
В Прага билетчетата за градския транспорт са за време, а не за спирки. 1,18 евро струва за 90 минути.Цената на картата за цяла година за цялата градска мрежа струва само 135 евро!
6
4
 
51
 
! Отговори
Бай Иван преди 8 години
АЛЧНИ КО**ТА.Цената на бензина падна с 70%, те билета ще ми вдигат.
5
2
 
20
 
! Отговори
аз преди 8 години
ей така по този начин се преборва трафика....
4
2
 
49
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ТЕРМИНАЛ 2!!
3
3
 
28
 
! Отговори
Bratislava преди 8 години
Цената на билета в Братислава е 0.70 евро.
2
40
 
7
 
! Отговори
ГРЪБ преди 8 години
Стига ревахте! Всички се возите гратис и без това!
1
16
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Малко ви е!