Та за билетчето... Отговорите на кмета Фандъкова

"Не съм обещала цената на билета да не скача"
4 юни 2016 08:03, Екип на Dnes.bg
398
Та за билетчето... Отговорите на кмета Фандъкова
Снимка: архив, Булфото

"Здравейте, г-жо Фъндъкова! Предполагам се досещате за какво Ви пиша – новата цена на билетите за градския транспорт"...

И столичната кметицата се досети... Ден след като читател на Dnes.bg изпрати на Facebook страницата й въпроси, свързани с услугите и цените в столичния градски транспорт, Фандъкова му отговори, а ние ги публикуваме без редакторска намеса.

Здравейте,

С решението на общинския съвет и по мое лично настояване бяха запазени цените на всички видове карти за пътуване в градския транспорт. Именно с картите редовните пътници пътуват на цена под 50 ст. Студенти, ученици и пенсионери ползват преференциални карти, за тях отстъпките са над 50% и с тях пътуването излиза под 20 ст., а децата под 7 г. пътуват безплатно. Всяка година общината доплаща от бюджета си, тоест, от данъците на всички граждани, 90 млн. лв. за преференциалните карти и ще продължим да го правим, като по този начин осигуряваме възможност на хората с ниски или без собствени доходи да пътуват на ниска и достъпна цена. Например, цената на картата за цялата градска мрежа на хората над 68 г. е с цена 8 лв. месечно. От Центъра за градска мобилност разработиха и допълнителен пакет за семейства – при закупуване на карта за цялата градска мрежа от родител, децата получават карта за цялата градска мрежа за 10 лв. Възложила съм да се предложат и други удобни варианти за пътуване в градския транспорт на семействата.

Гражданите, които пътуват по-рядко, могат да използват талона с 10 билета, с който пътуването излиза на цена от 1,20 лв. За хората, които посещават София най-удобни са еднодневните карти за цялата градска мрежа от 4 лв., с които могат да пътуват неограничено или тридневните карти на цена от 10 лв. отново за цялата мрежа на градския транспорт.

Цените на картите не се вдигат и няма да се вдигат, както пишете и каквито твърдения се появяват. Не отговарят на истината и твърденията, че преди изборите през есента на 2015 г. съм обещала цената на билета да не се променя. Преди изборите през 2011 г. гарантирах, че цената на билета в София ще се запази и спазих това обещание, като цената на билета остана непроменена повече от 8 г., от 2008 г.

Сега запазваме цените на всички карти - с едно изключение - цената на годишната карта намалихме с 30%. Сега тя е 365 лв. и с нея може да се пътува срещу 1 лв. на ден, независимо от броя на използваните превозни средства и броя на прекачванията.

Съществуват над 20 вида карти, от които всеки може да избере най-удобната за него, която отговаря на индивидуалните му нужди и маршрути в града. В последните години над 80% от хората използват именно картите, защото с тях се пътува евтино и удобно. Този начин на пътуване е много по-изгоден от пътуването с личен автомобил всекидневно, дори и без да се отчитат всички разходи, които са свързани с поддържането и използването на личен автомобил, които далеч не се изчерпват само със зареждането на бензин или дизел. От своя страна цената на горивата - природен газ, дизел и електроенергия - формират средно 13% от всички финансови средства за транспорт.

Данните от последните дни показват, че интересът към картите се увеличава. За три дни са издадени над 6 хил. карти. За сравнение, за целия май месец миналата година са издадени малко над 5 хил. карти. Това показва, че картите са изгоден начин да се пътува в София и това се разбира. Във връзка със засиления интерес към закупуването на абонаментни карти пунктове на ЦГМ работи с удължено работно време през тази седмица и ще работи и в събота и неделя. Ако се наложи, този режим на работа ще бъде удължен. Центърът за градска мобилност е задължил всички транспортни оператори, които работят на територията на общината, да осигуряват билети в превозните средства и е възложено на водачите да имат монети, с които да връщат ресто, в случай, че пътниците нямат точна сума.

Според договорите между ЦГМ и операторите, ако шофьор или ватман няма билети и не продава, дружеството се санкционира с 50% от цената на направения курс. В последните дни се правят допълнителни проверки на водачите за наличие на еднократни билети. Проверяват се всички сигнали от граждани свързани с продажбата на билети, включително и този от сутринта на 1 юни в автобус 111. Благодарение на сигналите от гражданите ЦГМ успява да коригира своевременно пропуски, също така обсъждаме предложения, които получаваме за подобряване на организацията и услугите на градския транспорт. Гражданите, които са свидетели на нередност, могат да подадат сигнал в контактния център на ЦГМ - на телефон 0700 13 233.

Постоянните проверки на търговските дружества са практика, която наложих в последните години. От 2012 г. досега са извършени проверки на над 70 общински структури. 7 от проверките са изпратени в прокуратурата, 4 - по компетентност на Агенция за държавна финансова инспекция

По отношение на проверките на „Център за градска мобилност“ ЕАД – от началото на април по моя заповед Дирекция „Вътрешен одит“ проверява обществените поръчки, които дружеството е провело в периода 1. 01.2015 – 8.04.2016 г. Също през април съм поискала от Агенция за държавна финансова инспекция проверка на обществени поръчки, провеждани от дружеството в периода 2012 – 2014 г.

На 1 юли Сметната палата започва пълен одит за съответствие при финансовото управление на дружеството за периода от 1 януари 2014 г. до 30 юни 2016 г. Срокът за внасяне на доклада за одита в Народното събрание е до 31 януари 2017 г. Проверката е възложена с решение на Народното събрание и подкрепена от депутатите от всички парламентарни партии.

За периода 2011 – 2012 г. проверки на дружеството са извършвани от Дирекция „Вътрешен одит“ и от Сметната палата. Адекватната институционална реакция са постоянните проверки, в които са ясни всички факти и това, кой носи отговорност и за какво. В момента тече конкурс за избор на Съвет на директорите на ЦГМ. По мое искане преди месец целият борд подаде оставка и новият му състав е намален на трима души.

По отношение на автоматите за продажба на билети, които се намират в тролеите и трамваите, на всички са залепени стикери с информация, че не връщат ресто. Устройствата, монтирани през 2008 г., не са поддържали функцията и нямат технологичната възможност да връщат ресто. Машините, които са разположени на станциите на метрото, могат да връщат ресто и го правят. Служителите са предупредени да следят за зареждане с необходимия брой монети.

До месеци предстои старта на процедурата за избор на изпълнител за изграждане на електронната система за таксуване. С нея ще може да се даде възможност за заплащане на пътуването според изминато разстояние или време, което е по-справедливо. Като част от нея ще бъдат поставени и апарати на спирки на градския транспорт, които ще могат да продават билети, да зареждат карти и да имат всички нужни функционалности, така че да са удобни на гражданите.

Данните към момента не сочат да има завишен брой пътувания гратис.

Контрольорите в градския транспорт са същият брой като преди повишаването на цената на еднократния билет. Няма назначени нови служители, нито завишен брой проверки. Единственото, което е възложено на Центъра за градска мобилност с решение на общинският съвет, е да организират контрола върху т.нар. “рискови линии”, това са линии със завишен гратис. Служители на полицията се включват в проверки в случаи, в които пътник с нередовни превозни документи отказва да предостави личен документ на проверяващите и това е практика от повече от десетилетие в София.

За мен лично голямата задача е да продължим модернизацията на градския транспорт. До момента успяхме да модернизираме част от градския транспорт - 220 нови тролея, автобуса и трамвая. Тази модернизация трябва да продължи.

През септември предстои доставката на още 110 нови автобуса, с тях ще заменим автобуси от 70-те, 80-те и 90-те години. Миналата година успяхме да спрем всички автобуси Икарус, които от десетилетия се движеха по улиците. Обявяваме и поръчка за още 30 автобуса до края на годината със средства, които сме спестили. Програмата, по която работим, е за закупуване на общо 300 нови автобуса до 2019 г. и поне 18 нови трамвая.

Успяхме за 6 г. да построим 21 км метро, новата станция “Витоша”, която се намира на ул. „Сребърна“, ще е готова след по-малко от два месеца. Със завършването й пускаме още един нов участък от 1 км. В началото на годината започнахме строителството на третата линия на метрото и през 2019 г. ще имаме поне още 12 км метромрежа. За този огромен проект осигуряваме и съфинансиране от бюджета ни - за първа и втора линия това са над 320 млн. лв., а да третата - 180 млн. лв. Това е огромна инвестиция, с която променяме не само транспорта, но и града ни и ефектът върху кварталите, в които вече сме изградили и предстои изграждане на метрото, се вижда.

Модернизацията на градския транспорт няма алтернатива и тя се очаква от гражданите. С проекта за модернизация на автобусния парк планираме да спрем от движение всички автобуси, които са произведени преди 2002 г., някои от тях са автобуси, които отговарят на екологичен стандарт Евро 0, Евро 1, Евро 2. Всички нови автобуси, които купуваме задължително отговарят на най-високият екологичен стандарт ЕВРО 6 и това е задължително условие за участие в конкурсите, които обявяваме.

До края на годината ще завършим и системата за управление на трафика, в която се включват 160 от ключовите кръстовища. Тази система освен, че дава предимство на градския транспорт при преминаване на кръстовище, с което го прави по-бърз и удобен, намалява времето за придвижване в града с 30% и вредните емисии - с 25%.

Метрото, освен най-големият транспортен проект, е и един от най-големите екологични проекти. Със строителството на първа и втора линия до момента спестяваме 75 хил. т. вредни емисии годишно. Вече започнахме строителството на третата линия, като с нея очакваме да спестяваме 90 хил. т. вредни емисии годишно.

Последователната ми цел в последните години е да прилагаме зелените политики във всички проекти, които реализираме, включително и в транспорта - със строителството на метрото и новите превозни средства. Това са мерки, които дават измерим ефект. Целта ми е да продължим всички проекти, които гарантират, че в кратък срок от 3-4 години София ще има над 50 км, метромрежа, над 45% от пътуванията в градския транспорт ще са в системата на “Метрополитен”, поне половин милион души ще използват метро всеки ден, автобусите да са със средна възраст 7 г., достъпни за хора със затруднено придвижване, майки с колички и климатизирани, с изградена система за електронно таксуване, която дава възможност за гъвкави тарифи, съобразени с реалното пътуване и система за видеонаблюдение в автобусите, трамваите и тролеите. Това са ангажиментите в областта на транспорта, които съм поела и за които осигуряваме необходимите инвестиции.

Поздрави!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


398
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
250
2
 
6
 
! Отговори
биба преди 7 години
До Един българин г-не паралела който правите между валутния борд и цената на билетчето е БЕЗУМНО освен това не за дребни стотинки А НАПЪЛНО БЕЗПЛАТНО В ЛЪСКАВИ МЕРЦЕДЕСИ СЕ ВОЗЯТ тези който ни обясняват че няма пари БЮДЖЕТА НА ОБЩИНАТА Е 1 МИЛИАРД и 300 милиона имате ли представа колко пари са това и знаете ли къде отиват те?
249
13
 
7
 
! Отговори
Володя преди 7 години
Даскалицата просто изглежда Зле, което е добре. Май Ракът я е повторил. Тя не е от София и онези 1 (един) милион Софиянци които не са гласували за нея и я проклинат всеки ден в Градският транспорт ще са щастливи да чуят новината, че е умряла.
248
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
за 320И кой може да се ръсне с тази сума еднократно, откъде толкова пари на куп, алооо???? Пак фирмите ще намажат , тези, на които служителите са в движение.
247
2
 
6
 
! Отговори
биба преди 7 години
До Анонимен трябваше да уточниш къде точно са мили улицата защото аз такова действие 28 г не съм ВИЖДАЛА
246
3
 
8
 
! Отговори
Пострадал софиянец преди 7 години
До Анонимен 325Народа - ***. И *** да беше, щеше да бъде избрана чрез гербаджийския начин на избори.
245
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 299Кога обикновен човек е спечелил срещу мафията?! Нали "Началникът" й го хванаха, че се договаря с прокуратурата, умнико! Ако Фандъкова беше читава, нямаше тихомълком да подмине промяната в наредбата, че на 100 м от училащата не трябва да се продават алкохол и цигари. И същата нямаше да си прави еднократна пиар акция по "Виношка", че уж била разбишкала десетките заведения, които препречиха пейки и дървета. И к'во? Пак е, както искат неособено чистите, но затова пък скъпи заведения
244
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
извинявайте:365/365*5/7/2
243
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Именно с картите редовните пътници пътуват на цена под 50 ст.---------------365 лв / 365*5/7 > 0.50, г-жо Фандъкова. На такива задачки пишат оценки в началното училище.
242
6
 
7
 
! Отговори
Протест пред Пилони преди 7 години
Хайде на протест пред пилоните на НДК Искаме градският транспорт да бъде безплатен. Да се въведат кондуктори, които да разнасят кафе и вестници , а не да вземат пари за билетчета. Искаме тези които не искат да се включат в протеста и те да искат това - което ние искаме. Искаме си Бай Тошо - при него си беше най-добре и най-хубаво спяхме по бюрата при него. Искаме Жени Живкова - Президент и да въведе Татовото време.
241
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Моля дайте ни актуална снимка на това нещо та тя дори не прилича на човек!
240
7
 
18
 
! Отговори
Murla преди 7 години
Да се маха учителката по руский. Само мрънка като котка. Нищо не зависи от тази подставена ***.Безотговорно управление!!!
239
3
 
4
 
! Отговори
До 303 преди 7 години
За Президент ще избираме Царя - той има работа да до-оправи народа за още 800 дни, може и да изберем чевек , който е способен да подложи хората на тотална Съсел-изация. Може и Гоцето - авджилъка ще бъде разрешен и без разрешителни.
238
23
 
5
 
! Отговори
Един българин преди 7 години
Искам да добавя само още нещо: Не забравяйте, че България е във валутен борд.Изглежда много хора забравят тази тънкост и се прехласват по комунизма, колко много билетчета можело да се купят с едната пуста заплата.Ами, билетчето в София е едно от най-евтините изобщо в Европа.И при валутен борд просто няма как да се возиш в луксозен "Мерцедес" за жълти стотинки, не сте ли съгласни?Ако някой е ядосан трябва да излее яда си в друга насока: Защо заплатите в България са толкова малки?
237
20
 
8
 
! Отговори
Един българин преди 7 години
Не съм фен на ГЕРБ и никога не съм бил - никога не съм гласувал за тези бандити.Обаче кметицата на София според мен е един от най-читавите хора в ГЕРБ. Прави доста неща за града, мога да дам например за тези дето най-много се прехласват по комунизма колко било по-хубаво, че по нейно време за пръв път видях цистерни да мият улиците както беше едно време.Вярно е, че градския транспорт не е на ниво, но също вярно е че отнякъде трябва да се финансира и за това трябват пари.
236
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Кого ще избираме сега за президент, Данчето падна в канала.
235
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До 293, някои взимат.
234
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До СофиенецКато е знайно, подай сигнал в прокуратурата.
233
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 293През соца всичко беше на дотации и струваше по малко от себестойността си. Затова и фалира соца три пъти.
232
5
 
24
 
! Отговори
Софиянец преди 7 години
Не съм обещала цената на билета да не скачаИ ние не сме обещали да не те изритаме с шутове от поста ти.
231
4
 
17
 
! Отговори
Софиенец преди 7 години
До Анонимен 279Кметицата визира наземния транспорт. Знайно е, че цегеме-то функционира като престъпна и ненаказуема структура като цяло и вход за партийна каса.Виж в Офнюз: Господарите: Шефът на ЦГМ с охрана на работа и имоти за милиони,ЦГМ купувал за 342 лв. фотоапарати, които в магазина струват 159Така че тази да не се прави на вода ненапита.