Та за билетчето... Отговорите на кмета Фандъкова

"Не съм обещала цената на билета да не скача"
4 юни 2016 08:03, Екип на Dnes.bg
398
Та за билетчето... Отговорите на кмета Фандъкова
Снимка: архив, Булфото

"Здравейте, г-жо Фъндъкова! Предполагам се досещате за какво Ви пиша – новата цена на билетите за градския транспорт"...

И столичната кметицата се досети... Ден след като читател на Dnes.bg изпрати на Facebook страницата й въпроси, свързани с услугите и цените в столичния градски транспорт, Фандъкова му отговори, а ние ги публикуваме без редакторска намеса.

Здравейте,

С решението на общинския съвет и по мое лично настояване бяха запазени цените на всички видове карти за пътуване в градския транспорт. Именно с картите редовните пътници пътуват на цена под 50 ст. Студенти, ученици и пенсионери ползват преференциални карти, за тях отстъпките са над 50% и с тях пътуването излиза под 20 ст., а децата под 7 г. пътуват безплатно. Всяка година общината доплаща от бюджета си, тоест, от данъците на всички граждани, 90 млн. лв. за преференциалните карти и ще продължим да го правим, като по този начин осигуряваме възможност на хората с ниски или без собствени доходи да пътуват на ниска и достъпна цена. Например, цената на картата за цялата градска мрежа на хората над 68 г. е с цена 8 лв. месечно. От Центъра за градска мобилност разработиха и допълнителен пакет за семейства – при закупуване на карта за цялата градска мрежа от родител, децата получават карта за цялата градска мрежа за 10 лв. Възложила съм да се предложат и други удобни варианти за пътуване в градския транспорт на семействата.

Гражданите, които пътуват по-рядко, могат да използват талона с 10 билета, с който пътуването излиза на цена от 1,20 лв. За хората, които посещават София най-удобни са еднодневните карти за цялата градска мрежа от 4 лв., с които могат да пътуват неограничено или тридневните карти на цена от 10 лв. отново за цялата мрежа на градския транспорт.

Цените на картите не се вдигат и няма да се вдигат, както пишете и каквито твърдения се появяват. Не отговарят на истината и твърденията, че преди изборите през есента на 2015 г. съм обещала цената на билета да не се променя. Преди изборите през 2011 г. гарантирах, че цената на билета в София ще се запази и спазих това обещание, като цената на билета остана непроменена повече от 8 г., от 2008 г.

Сега запазваме цените на всички карти - с едно изключение - цената на годишната карта намалихме с 30%. Сега тя е 365 лв. и с нея може да се пътува срещу 1 лв. на ден, независимо от броя на използваните превозни средства и броя на прекачванията.

Съществуват над 20 вида карти, от които всеки може да избере най-удобната за него, която отговаря на индивидуалните му нужди и маршрути в града. В последните години над 80% от хората използват именно картите, защото с тях се пътува евтино и удобно. Този начин на пътуване е много по-изгоден от пътуването с личен автомобил всекидневно, дори и без да се отчитат всички разходи, които са свързани с поддържането и използването на личен автомобил, които далеч не се изчерпват само със зареждането на бензин или дизел. От своя страна цената на горивата - природен газ, дизел и електроенергия - формират средно 13% от всички финансови средства за транспорт.

Данните от последните дни показват, че интересът към картите се увеличава. За три дни са издадени над 6 хил. карти. За сравнение, за целия май месец миналата година са издадени малко над 5 хил. карти. Това показва, че картите са изгоден начин да се пътува в София и това се разбира. Във връзка със засиления интерес към закупуването на абонаментни карти пунктове на ЦГМ работи с удължено работно време през тази седмица и ще работи и в събота и неделя. Ако се наложи, този режим на работа ще бъде удължен. Центърът за градска мобилност е задължил всички транспортни оператори, които работят на територията на общината, да осигуряват билети в превозните средства и е възложено на водачите да имат монети, с които да връщат ресто, в случай, че пътниците нямат точна сума.

Според договорите между ЦГМ и операторите, ако шофьор или ватман няма билети и не продава, дружеството се санкционира с 50% от цената на направения курс. В последните дни се правят допълнителни проверки на водачите за наличие на еднократни билети. Проверяват се всички сигнали от граждани свързани с продажбата на билети, включително и този от сутринта на 1 юни в автобус 111. Благодарение на сигналите от гражданите ЦГМ успява да коригира своевременно пропуски, също така обсъждаме предложения, които получаваме за подобряване на организацията и услугите на градския транспорт. Гражданите, които са свидетели на нередност, могат да подадат сигнал в контактния център на ЦГМ - на телефон 0700 13 233.

Постоянните проверки на търговските дружества са практика, която наложих в последните години. От 2012 г. досега са извършени проверки на над 70 общински структури. 7 от проверките са изпратени в прокуратурата, 4 - по компетентност на Агенция за държавна финансова инспекция

По отношение на проверките на „Център за градска мобилност“ ЕАД – от началото на април по моя заповед Дирекция „Вътрешен одит“ проверява обществените поръчки, които дружеството е провело в периода 1. 01.2015 – 8.04.2016 г. Също през април съм поискала от Агенция за държавна финансова инспекция проверка на обществени поръчки, провеждани от дружеството в периода 2012 – 2014 г.

На 1 юли Сметната палата започва пълен одит за съответствие при финансовото управление на дружеството за периода от 1 януари 2014 г. до 30 юни 2016 г. Срокът за внасяне на доклада за одита в Народното събрание е до 31 януари 2017 г. Проверката е възложена с решение на Народното събрание и подкрепена от депутатите от всички парламентарни партии.

За периода 2011 – 2012 г. проверки на дружеството са извършвани от Дирекция „Вътрешен одит“ и от Сметната палата. Адекватната институционална реакция са постоянните проверки, в които са ясни всички факти и това, кой носи отговорност и за какво. В момента тече конкурс за избор на Съвет на директорите на ЦГМ. По мое искане преди месец целият борд подаде оставка и новият му състав е намален на трима души.

По отношение на автоматите за продажба на билети, които се намират в тролеите и трамваите, на всички са залепени стикери с информация, че не връщат ресто. Устройствата, монтирани през 2008 г., не са поддържали функцията и нямат технологичната възможност да връщат ресто. Машините, които са разположени на станциите на метрото, могат да връщат ресто и го правят. Служителите са предупредени да следят за зареждане с необходимия брой монети.

До месеци предстои старта на процедурата за избор на изпълнител за изграждане на електронната система за таксуване. С нея ще може да се даде възможност за заплащане на пътуването според изминато разстояние или време, което е по-справедливо. Като част от нея ще бъдат поставени и апарати на спирки на градския транспорт, които ще могат да продават билети, да зареждат карти и да имат всички нужни функционалности, така че да са удобни на гражданите.

Данните към момента не сочат да има завишен брой пътувания гратис.

Контрольорите в градския транспорт са същият брой като преди повишаването на цената на еднократния билет. Няма назначени нови служители, нито завишен брой проверки. Единственото, което е възложено на Центъра за градска мобилност с решение на общинският съвет, е да организират контрола върху т.нар. “рискови линии”, това са линии със завишен гратис. Служители на полицията се включват в проверки в случаи, в които пътник с нередовни превозни документи отказва да предостави личен документ на проверяващите и това е практика от повече от десетилетие в София.

За мен лично голямата задача е да продължим модернизацията на градския транспорт. До момента успяхме да модернизираме част от градския транспорт - 220 нови тролея, автобуса и трамвая. Тази модернизация трябва да продължи.

През септември предстои доставката на още 110 нови автобуса, с тях ще заменим автобуси от 70-те, 80-те и 90-те години. Миналата година успяхме да спрем всички автобуси Икарус, които от десетилетия се движеха по улиците. Обявяваме и поръчка за още 30 автобуса до края на годината със средства, които сме спестили. Програмата, по която работим, е за закупуване на общо 300 нови автобуса до 2019 г. и поне 18 нови трамвая.

Успяхме за 6 г. да построим 21 км метро, новата станция “Витоша”, която се намира на ул. „Сребърна“, ще е готова след по-малко от два месеца. Със завършването й пускаме още един нов участък от 1 км. В началото на годината започнахме строителството на третата линия на метрото и през 2019 г. ще имаме поне още 12 км метромрежа. За този огромен проект осигуряваме и съфинансиране от бюджета ни - за първа и втора линия това са над 320 млн. лв., а да третата - 180 млн. лв. Това е огромна инвестиция, с която променяме не само транспорта, но и града ни и ефектът върху кварталите, в които вече сме изградили и предстои изграждане на метрото, се вижда.

Модернизацията на градския транспорт няма алтернатива и тя се очаква от гражданите. С проекта за модернизация на автобусния парк планираме да спрем от движение всички автобуси, които са произведени преди 2002 г., някои от тях са автобуси, които отговарят на екологичен стандарт Евро 0, Евро 1, Евро 2. Всички нови автобуси, които купуваме задължително отговарят на най-високият екологичен стандарт ЕВРО 6 и това е задължително условие за участие в конкурсите, които обявяваме.

До края на годината ще завършим и системата за управление на трафика, в която се включват 160 от ключовите кръстовища. Тази система освен, че дава предимство на градския транспорт при преминаване на кръстовище, с което го прави по-бърз и удобен, намалява времето за придвижване в града с 30% и вредните емисии - с 25%.

Метрото, освен най-големият транспортен проект, е и един от най-големите екологични проекти. Със строителството на първа и втора линия до момента спестяваме 75 хил. т. вредни емисии годишно. Вече започнахме строителството на третата линия, като с нея очакваме да спестяваме 90 хил. т. вредни емисии годишно.

Последователната ми цел в последните години е да прилагаме зелените политики във всички проекти, които реализираме, включително и в транспорта - със строителството на метрото и новите превозни средства. Това са мерки, които дават измерим ефект. Целта ми е да продължим всички проекти, които гарантират, че в кратък срок от 3-4 години София ще има над 50 км, метромрежа, над 45% от пътуванията в градския транспорт ще са в системата на “Метрополитен”, поне половин милион души ще използват метро всеки ден, автобусите да са със средна възраст 7 г., достъпни за хора със затруднено придвижване, майки с колички и климатизирани, с изградена система за електронно таксуване, която дава възможност за гъвкави тарифи, съобразени с реалното пътуване и система за видеонаблюдение в автобусите, трамваите и тролеите. Това са ангажиментите в областта на транспорта, които съм поела и за които осигуряваме необходимите инвестиции.

Поздрави!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


398
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
230
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
През комунизма за един виц те вкарваха в концлагер, айде мерси!
229
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
през комунизма заплатата беше около 120 лв а билета 6 ст което прави 2000 билета а сега билета е 1.60 и за да купим 2000 билета са ни нужни 3200 лв вие вземате ли толкова ?
228
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
За да се повиши цената на билета трябва да са налице едно от двете или и двете неща:а) инфлация-това не е така, напротив в последните години иумаме дефлацияб) инвестиции Такива има, но те са с европейски пари. С една дума-обир!
227
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А защо Мутрата докато беше кмет не вдигна нито веднъж цената на билетчето, та сега Послушницата му Фандъкова да обере калая.
226
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз от десетина години не съм дупчил билет. За това време са ме хващали 4-5 пъти контроли, но не съм им плащал. Веднъж дори набих един, ама си го просеше.
225
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Фъндък,кви са тия 1.60? Направо 2лв. трябваше и после Боцито пак да каже дефлация имало.
224
3
 
21
 
! Отговори
олеле преди 7 години
Тази даскалица по руски много лъже. Втора линия на метрото е с европари. Мотрисите са купени с европари. Новите няколко трамвайни мотриси - също са с европари. Парите от билети, карти, синя зона - отиват в касата на ГРОБ и Винету!
223
2
 
1
 
! Отговори
до 282 преди 7 години
Жълти са картите за цялата градска мрежа, без метрото. Аз имам такава. А на баба ми за метрото е синя с две бели ленти и снимка.
222
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А картите за игра са в различни цветове, най-често кафяви.
221
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Картите за метрото са сини, а за градския транспорт жълти.
220
0
 
8
 
! Отговори
mamitko преди 7 години
Е тя не отговаря изобщо на въпросите на човека ...
219
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До СофиенецГерберастките крадци за пореден път се оплетоха в лъжите си.
218
0
 
9
 
! Отговори
Софиенец преди 7 години
Госпожо кметице, сега кой лъже? Вие казват, че се вземат от данъците на софиянци за доплащане на градския транспорт, а Началникът, че са дотации от републиканския бюджет.А може да си потегнете и Цегемето."Всяка година над 90 милиона отиват само за градския транспорт - дотации от държавата. Другите хора, в другите градове на България, заслужават ли от общия бюджет да се дават тези пари, за да има метро, за да има най-нови модели тролеи, трамваи", каза Той, цитиран от БНР."
217
2
 
8
 
! Отговори
до 273 преди 7 години
Не е вярно - аз имам карта за ЦЯЛАТА ГРАДСКА МРЕЖА, която обаче не става за метрото.За метрото си купувам отделна - 35 лв на месец.
216
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Новите руски мотриси не са лоши, но старите са трагедия.
215
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Нали греберастите се скъсвате да плювате Русия - защо тогава купувате руски мотриси, а не купите такива от новите си европейски партньори ?Защото руснаците ви ги дадоха БЕЗ ПАРИ, а парите предвидени за тях потънаха в Черните каси на ГРОБ.
214
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 268Метрото не спада към Градския транспорт и не е подчинено на ЦГМ.Затова и картите за Градския транспорт не важат в Метрото.То вярно, че герберастите сте прости, ама чак пък толкова.Метрото е отделна компания и се нарича МЕТРОПОЛИТЕН. Има си и отделен директор, който пак е герберастки крадец естествено, но различен от Самоковската крадла.
213
2
 
9
 
! Отговори
До 263 преди 7 години
Стига глупости! Мотрисите в софийското метро са руски и повечето са втора ръка, рециклирани от края на 70-те. Отвратителни са! Няма климатик, няма електронна система за отбелязване на местоположение, доста позахабени са вече. Далаверата с тези мотриси е огромна.
212
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 267Метрото може да е отделна компания, но спада към градския транспорт на София.Приходите влизат в общинския бюджет. Печалбата за миналата година от метрото е 17 млн лв чисто (след изплащане на разходи, заеми кредити и т.н) с които се спонсорират автобусния транспорт. Вместо да четеш *** опорни точки, вземи прочети и нещо друго освен в. Дума.
211
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 263Какви мотриси бе герберюго ? Метрото не спада към Градския транспорт в София. То си е отделна компания. Вземи се образовай малко.