Заради мръсен въздух: Кой сега е №1? Хиподрума, Павлово, Надежда...

Въздухът мръсен дори на Копитото, проблемът – от сезонен характер
2 фев 2017 07:00,
99
Заради мръсен въздух: Кой сега е №1? Хиподрума, Павлово, Надежда...
Снимка: Спаси София / Facebook

Най-мръсен въздух дишат жителите на столичните райони "Хиподрума", "Надежда" и "Павлово". Това сочат последните данни за количеството фини прахови частици на Изпълнителната агенция за околна среда, съобщава "Труд".

Още по темата

Към края на януари са отчетени завишени стойности на запрашаване, които достигат трайно до пет-шест пъти над нормата от 50 µg/m3 за 24 ч. На 28-и и 29-и най-прашно е било в района на "Хиподрума", твърдят експертите, които следят в реално време качеството на въздуха.

В следващите два дни първенци по вредни вещества се оказват "Надежда" и "Павлово". Според данните за периода 31 януари – 1 февруари в двата района фините прахови частици са над 300 µg/m3 при норма от 50 µg/m3. Най-високи са стойностите по обед между 11 и 13 ч, стойностите скачат рязко и след пиковите часове за трафика в столицата и остават такива за цялата нощ.

Прекомерно запрашаване отчитат и станциите в "Младост", "Дружба" и "Красно село", където единствените часове, в които показателите са в норма или съвсем леко я превишават, са между 14 и 18 ч.

Въздухът е мръсен дори на Копитото, където в последните дни на януари са отчетени стойности над допустимите.

Основният замърсител на въздуха както в София, така и за страната са именно фините прахови частици (ФПЧ10 ). Причини за замърсяването са емисиите от автомобилния и обществен транспорт, битовите изгаряния на твърди и течни горива, опесъчаването и осоляването на улиците през зимния сезон.

От агенцията напомнят, че запрашаването има ясно изразен сезонен характер. През зимата, когато масово се използват твърди горива за отопление, се наблюдават значително по-високи концентрации на прах. Допълнително се наблюдава повишаване на нивата при липсата на вятър, мъгла, температурна инверсия.

Над 80% от автопарка у нас е на възраст над 10 г. Регистрираните превозни средства са 4 130 195, сочат обобщените данни към 30 юни 2016 г.

От тях новите автомобили на възраст 0-5 години наброяват едва 155 067, докато леките автомобили на възраст над 20 години са 1 791 604.

Освен това бензиновите МПС-та са близо 2 милиона, или 1 777 706, докато дизеловите са 1 203 180 на брой.

Ограничаване на движението на автомобили в най-натоварените зони на града при прекомерно запрашаване и строг контрол на техническите прегледи на колите. Тези, които са без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите норми, ще да бъдат спирани от движение. Това са част от новите политики, които общината ще предложи в програмата си за подобряване на качеството на въздуха, обяви Йорданка Фандъкова.

Ако предложенията на общината бъдат приети, ще има и система за ранно предупреждение при прогнозни високи нива на фините прахови частици. Предвижда се и създаване на местна система за мониторинг на въздуха.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


99
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
69
1
 
8
 
! Отговори
дО 123 преди 7 години
ДА, В лОНДОН И ОСТАНАЛИЯТ ЦИВИЛИЗОВАН СВЯТ Е ТАКА, но В посткомунистическа БГ, където все още управляват бившите комунисти, хората нямат достъп до газопреносна мрежа и за да не умират от стъд си изгарят горите! Това не можеш ли да си го обясниш?
68
2
 
7
 
! Отговори
123 преди 7 години
Хората отдавна са открили топлата вода. В Лондон е забранено паленето на печки и камини, независимо дали с дърва или въглища. В някои държави от ЕС спират дизеловите коли от 2022, в Италия имат постепенен график за извеждане на колите, които нямат съответния катализатор.
67
3
 
21
 
! Отговори
Къща преди 7 години
През 2003-та купихме къща в Бъкстон. Направихме си парно с пиролизен котел - на дърва, но с процес, от който няма замърсяване. През 2005-та ни газифицираха и продадохме котела - купихме котел на газ. До 2011-та цената на газта стана 1000 лв. за 1000 куб. м. Плащахме по 300 лв. на месец за отопление и живеехме на 17-18 градуса. И си купихме обикновен котел на дърва - много е варварско, но сега имаме 21 градуса за 150 лв. на месец. Като стане цената на газта като в Европа, ще минем пак на газ.
66
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Цялата дандания явно е за да приеме с аплодисменти някаква нова данъчна тесла, която ни подготвят. Ясно е, че отоплението на твърдо гориво замърсява в пъти над нормата, но най-вероятно ще ударят по колите, защото са некадърни да се справят с организацията на движението в София, така че задръстванията да поизчезнат
65
1
 
15
 
! Отговори
123 преди 7 години
Да, има повече коли в София. Да, има и отопление на дърва и въглища.Но защо не се мият улиците?!Това предизборно обещаваше ска.паната кметица.За това общинарите са ни взели вече парите и НЕ го правят.
64
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Така ми се иска да премахнем градския транспорт в София с изключение на метрото. Иска ми се и да спре безумното застрояване между блоковете в София и даже трябва да се разрушат новопостроените сгради, защото пречат на вентилацията на въздуха в София и замърсяването в София през зимата и то много пъти над нормата се дължи отчасти и на тези нови сгради.
63
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Замърсяването от Октомври до Април е главно от отоплението на твърди горива!Защо тази шунд.афера не постави въпроса така, че държавата да супсидира изгражданетона газопреносна мрежа по кварталите, които нямат централно отопление.Най лесно е да констатираш и от позиция на силата да налагаш данъци и глоби, но зад това се криое НЕКАДЪРНОСТТА И КОРУПЦИЯТА НА УПРАВЛЯВАЩИТЕ-СЪБРАНИ ОТ КОЛ И ЖЪЖЕ!
62
1
 
12
 
! Отговори
third world преди 7 години
Така ми се иска чистия, удобен, бърз и достъпен градски транспорт да стане приоритет на столична община. Ама не само в някои привилегировани квартали. А и да се улесни транспорта в околностите на софия, за да започне да се разраства и навън, а не само навътре, както досега. И да живеем в къщи или ниски жилищни сгради, а не в тези отвратителни панелки. София не е толкова голям град, че да е невъзможно всичко това да се случи. Просто на никой не му се занимава.
61
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Защо никой нищо не казва за строежите? От всеки един строеж камионите изнасят огромно количество кал на улиците, която впоследствие се разнася навсякъде от колите. Tова също са фини прахови частици. В Япония, например, ако камион излезе от зоната на строеж с неизмити гуми, то жална му майка на строителя... Как ще ги стигнем японците...
60
0
 
9
 
! Отговори
Геле преди 7 години
амииии- така е - всеки гони далаверата , големите пари, затова и се тъпчем в големите градове , където са и парите, идват от кол и въже - откъде ли не - прави се всичко възможно да се вкоренят в голям град и да правят големи мангизи,,,, а в селата е празно , на никого не му се работи , въздухът е чист, земята пустее, никой не иска да копае...
59
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
София е на път да се върне 60 години назад в развитието си, когато се отоплявахме с въглища и снегът за нула време почерняваше от димът от комините.
58
3
 
8
 
! Отговори
77777 преди 7 години
И още една манипулация в статията - дават се някакви статистики за колите в България, но не и за регистрираните в София, защото явно това ще попречи за приемането на някакъв нов данък, както се предполага след тази масирана кампания около чистотата на въздуха в София. Автопаркът в София е много по-нов, в сравнение със средното за България.
57
1
 
10
 
! Отговори
Беър Грилс преди 7 години
Защо не споменава нищо за вземане на мерки за намаляване на твърдото гориво и дизела?
56
1
 
14
 
! Отговори
Факт преди 7 години
Има отоплителни печки и камини за дърва и въглища, има и замърсяване. Няма печки и камини, няма замърсяване. Факт!
55
6
 
11
 
! Отговори
SF преди 7 години
Жалко. Преди градът бе чист. Сега е пълен с таратяйки и ***. Смех ми бе, когато гледах по ТВ онзи ден един *** да говори, че е инициатор на Чиста София. Та той "мекаше" яко мощно, дошъл тук с бричката си, метащ *** на Витоша и ще ми говори за "чист въздух". Ами ОДИ си ДОМА и ти и всички останали. По време на Коледата София дишаше и бе прекрасен град!
54
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
През зимата и колите допринасят за замърсяването, макар и незначително в сравнение с отоплението на твърди горива. Задръстванията са тези, които увеличават замърсяването от колите поне 10-20 пъти, а точно това, да няма задръствания е работа на кмет и общинари. Вместо организират по-добре трафика в София, Фандъкова и общинарите й, създават все по-големи задръствания с промените, които правят. От тази гледна точка бус лентите са изключително вредни за чистотата на въздуха в София, защото увеличава
53
0
 
8
 
! Отговори
Цвете преди 7 години
Около нас са къщи, вечер и сутрин не се диша от смрад. Независимо,че квартала и газифициран хората се топлят с дърва и въглища. За те включат в газовата система струва хиляди- проект, включване, закупуване на котел ... Но тази инвестиция се изплаща, ако можеш да си я позволиш. Ние се отопляване на газ.
52
2
 
20
 
! Отговори
Има си виновници преди 7 години
Скъпият билет в транспорта направи така, че десетки хиляди се върнаха в колите си. И това го направиха точно когато се строи метрото и задръстванията и без това са брутални. От друга страна, ромляняците се топлят като горят гуми и каквото намерят. Естествено, контролните органи не правят нищо, за да ги спрат. И за всичко си има виновник - другарката Фандъкова и ГЕРБ! Глупави решения + кражби + липса на контрол в държавата = анархия и гаден живот
51
0
 
12
 
! Отговори
Я пак! преди 7 години
Основни замърсители с фини прахови частици навсякъде по света са: отоплението на твърдо гориво (въглища, дърва, стари гуми, ...), тецове на въглища, промишлени производства използващи твърди горива, вятъра и неизмитите улици в населените места. Това е.
50
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 48Не са ни медиите виновни. Ние очи нямаме ли, уши нямаме ли, уста нямаме ли, съвест и мозък нямаме ли? Работата е, че всичко имаме, но достоинство и съвест нямаме. Ние се подмазваме и подлагаме на силните на деня. И понеже те се сменят (козината си, де, нравът на всички е един и същ - те са издънки на един дънер) ние нямаме време да се взрем в истината, от подмазване и слагачество. А "властниците", понеже друго не умеят, са станали гении на лъжата и грабежа.