Заради мръсен въздух: Кой сега е №1? Хиподрума, Павлово, Надежда...

Въздухът мръсен дори на Копитото, проблемът – от сезонен характер
2 фев 2017 07:00,
99
Заради мръсен въздух: Кой сега е №1? Хиподрума, Павлово, Надежда...
Снимка: Спаси София / Facebook

Най-мръсен въздух дишат жителите на столичните райони "Хиподрума", "Надежда" и "Павлово". Това сочат последните данни за количеството фини прахови частици на Изпълнителната агенция за околна среда, съобщава "Труд".

Още по темата

Към края на януари са отчетени завишени стойности на запрашаване, които достигат трайно до пет-шест пъти над нормата от 50 µg/m3 за 24 ч. На 28-и и 29-и най-прашно е било в района на "Хиподрума", твърдят експертите, които следят в реално време качеството на въздуха.

В следващите два дни първенци по вредни вещества се оказват "Надежда" и "Павлово". Според данните за периода 31 януари – 1 февруари в двата района фините прахови частици са над 300 µg/m3 при норма от 50 µg/m3. Най-високи са стойностите по обед между 11 и 13 ч, стойностите скачат рязко и след пиковите часове за трафика в столицата и остават такива за цялата нощ.

Прекомерно запрашаване отчитат и станциите в "Младост", "Дружба" и "Красно село", където единствените часове, в които показателите са в норма или съвсем леко я превишават, са между 14 и 18 ч.

Въздухът е мръсен дори на Копитото, където в последните дни на януари са отчетени стойности над допустимите.

Основният замърсител на въздуха както в София, така и за страната са именно фините прахови частици (ФПЧ10 ). Причини за замърсяването са емисиите от автомобилния и обществен транспорт, битовите изгаряния на твърди и течни горива, опесъчаването и осоляването на улиците през зимния сезон.

От агенцията напомнят, че запрашаването има ясно изразен сезонен характер. През зимата, когато масово се използват твърди горива за отопление, се наблюдават значително по-високи концентрации на прах. Допълнително се наблюдава повишаване на нивата при липсата на вятър, мъгла, температурна инверсия.

Над 80% от автопарка у нас е на възраст над 10 г. Регистрираните превозни средства са 4 130 195, сочат обобщените данни към 30 юни 2016 г.

От тях новите автомобили на възраст 0-5 години наброяват едва 155 067, докато леките автомобили на възраст над 20 години са 1 791 604.

Освен това бензиновите МПС-та са близо 2 милиона, или 1 777 706, докато дизеловите са 1 203 180 на брой.

Ограничаване на движението на автомобили в най-натоварените зони на града при прекомерно запрашаване и строг контрол на техническите прегледи на колите. Тези, които са без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите норми, ще да бъдат спирани от движение. Това са част от новите политики, които общината ще предложи в програмата си за подобряване на качеството на въздуха, обяви Йорданка Фандъкова.

Ако предложенията на общината бъдат приети, ще има и система за ранно предупреждение при прогнозни високи нива на фините прахови частици. Предвижда се и създаване на местна система за мониторинг на въздуха.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


99
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
89
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До До K3LТи си пълен *** и явно въобще си нямаш идея този данък за какво е и как се формира. Мога да ти кажа, че за чисто нов автомобил - хибрид, имах данък от 1300 лв годишно! Това само в България може да се случи, за чисто нов автомобил при това хибрид. Къде видяхте, за по-нови ППС-та да е по-нисък данъка? Всъщност в България е точно обратното, просто защото знаят, че от по-заможните хора могат да вземат повече пари. А идеята на този данък е да се ограничат старите и вредни автомобили!
88
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До 9876ТЕЦовете в София са на газ не им трябва сероочистка
87
2
 
2
 
! Отговори
9876 преди 7 години
Хора, София е целогодишно ***. Целогодишно е в смог. Да, и отоплението на твърдо гориво допринася... Но ТЕЦ-овете дали не мърсят... Те са без сероочистки!!!! Мръсните производства на западните компании, които са изнесени тук също... Ако забранят отоплението на твърдо гориво много хора няма да има с какво да се топлят! Не забравяйте - производството на ток също е мръсно... Много мръсно производство!
86
1
 
0
 
! Отговори
пешо преди 7 години
Ако се сложи в ред в топлофикация,ред в градския транспорт и трафика по улиците хората ще използват по малко горива от всякакъв вид и ще намалее замърсяването
85
0
 
7
 
! Отговори
До K3L преди 7 години
Има и трети различен данък заложен при предишните два данъка - данък мощност с два диапазона - до 100 к.с. и над 100 к.с. целта му е да ограничи закупуването на коли по-мощни от 100 к.с., което към днешна дата е безумие.
84
0
 
2
 
! Отговори
До K3L преди 7 години
Еднократния данък при сделката е друг данък. Има го примерно и при покупка на жилище, но после пак ежегодно си плащаш според стойността на жилището, но за това не протестираш? Защо така? По твоята логика трябва притежателите на нови скъпи жилища да плащат по-малък ежегоден данък от притежателите на стари евтини жилища.
83
2
 
3
 
! Отговори
До 76 K3L преди 7 години
За колата по Евро 5 или 6, намалението е 60% (за Евро 3 и 4 е 50%). А сега си сметни сам кой колко плаща и виж, че се получава горе-долу една и съща сума при трите случая. Реално би трябвало собственика на по-скъпа кола да плаща повече, както е по Конституция. А твоето искане да се плаща за екологичност на колата, означава друг данък. Сега в един данък са вместили по странен начин два данъка.
82
1
 
1
 
! Отговори
До K3L преди 7 години
Дали е обратното?Примерно три коли в една и съща община с мощност от да кажем 90 к.с. Едната е на 20-30 години, другата на 10-14 години, а третата е до 5 години. Първата е без катализатор, втората е с катализатор, третата е по Евро 5 или 6. Според закона има едни коефициенти според възрастта на колата: 1 (над 14 години), 1,5 (над 5 до 14 години) и 2,8 (до 5 години вкл.). За тази без катализатор няма намаление на данъка. За тази с катализатор, намалението е от 20% до 40% по решение на общината
81
0
 
0
 
! Отговори
K3L преди 7 години
Благодаря! Съгласен съм с Вас - малко се отклонихме от основната тема, но това все пак я засяга. Н мога да се съглася обаче за целта на данъка, тъй като при покупка на автомобил се плаща еднократен данък в общината, чиято идея е това което Вие казвате - по-скъпа кола, по-висок данък. Но ежегодния, във всички или поне повечето държави в Европа (по моя информация), е по-нисък за по-новите автомобили именно защото отделят по-малко вредни емисии. Само при нас е обратното...
80
0
 
10
 
! Отговори
До K3L преди 7 години
Та така с данък МПС, но не виждам защо го коментираме?! МПС-тата имат незначителен дял в общото замърсяване през зимата с фини прахови частици. Почти цялото замърсяване идва от използването на твърдо гориво и разни други субстанции за отопление, в тецовете и в някои други промишлени производства. За колите сега се раздухва, защото вероятно ни подготвят поредния данък и настройват обществото против "големия" замърсител - колите, а реално такова нещо няма.
79
1
 
2
 
! Отговори
До K3L преди 7 години
И често за новата кола при едни и същи конски сили, данъка е по-малък от този на кола, която е на да кажем между 5 и 14 годишна възраст, а ако сравняваш различни общини, може да е по-малък и от данъка на кола, която е на 20-30 години. Разбира се може да се получи и обратното най-вече при различни общини.
78
1
 
2
 
! Отговори
До K3L преди 7 години
Основното предназначение на данък МПС е да е данък за собственост и като всеки такъв данък би трябвало колкото по-скъпа е колата, толкова по-висок да е данъка. Да, ама не. Вместо според стойността на колата, данъка за леките коли се определя според мощност на колата, три диапазона за остаряване и според преценката на общината, която може да варира в доста широки граници. По някое време вкараха данъчни облекчения за наличието на катализатор, а сега и според Евро стандарта и може новата кола да е
77
0
 
2
 
! Отговори
K3L преди 7 години
До До 76 K3LЯвно сте по-компетентен. Може да съм в грешка... Бихте ли обяснили, кое не е така по отношение на данъците за автомобилите. Нима данъкът за по-нов автомобил не е по-висок (при еднакви конски сили)?
76
5
 
1
 
! Отговори
До 75 OMG ... преди 7 години
То и ти замърсяваш като ходиш пеша през центъра и след теб е прахоляк и трябва на теб да ти се сложи такса от 15 лева на ден, а ако не помогне 20 лева на ден. Ако си пушач - тройна такса - знае се, че цигарите замърсяват поне колкото стар автомобил и 10-12 пъти повече от нов автомобил.
75
1
 
2
 
! Отговори
До 76 K3L преди 7 години
Очевидно не си наясно с данъците - нито с предназначението им, нито с размера им, щом задаваш такъв въпрос. А и това не е по темата - все пак делът на колите в общото замърсяване на София с фини прахови частици е пренебрежимо малък.
74
1
 
1
 
! Отговори
до OMG... преди 7 години
,ти сигурно нямаш кола?По този начин само ще се подобри удоволствието от пътуване на държавните служители из центъра, масрафите за които всички ние плащаме.
73
1
 
10
 
! Отговори
K3L преди 7 години
А защо данъкът за по-нов и по-екологичен автомобил е по-скъп от този за по-старите, които замърсяват повече ????
72
4
 
6
 
! Отговори
OMG_Lucker преди 7 години
"Причини за замърсяването са емисиите от автомобилния..." и т.н.Фандъчкова да не спи, а да предприеме мерки с/у прекаления трафик в София. Да сложи такса за преминаване на коли през центъра през раб. дни, като се определи такъв размер, който да намали трафика наполовина или дори повече. Не може *** и пульо да се вози сам в таратайката си, не бива въздуха да е толкова мръсен, а трафика толкова тежък.Предлагам 15 лв. на ден. Ако нещата не се оправят коренно- тогава 20 и т.н. докато се оправят.
71
1
 
11
 
! Отговори
До 71 преди 7 години
Да, в Лондон е забранено отоплението с твърдо гориво от 1968 година, но преди това трябваше да им се случи Големият смог от 1952 година, в резултат на който измират над 18000 човека, за да им уврат главите, че не трябва в голям град да се отопляват с твърдо гориво. Колкото до дизеловите коли те замърсяват много малко, а тези по Евро 5 и 6 на практика са чисти и разбира се тях не ги забраняват, а ги остават на доизживяване, което е странно: бензиновите по Евро 5 и 6 замърсяват колкото дизеловите
70
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В Павлово, някакви "граждани" от къщите се отопляват на въглища и осмърдяват целият квартал, излизаш на тераста за 2 минути и вече смърдиш! За колата ми искат 220 лв данък, а за тия дето горят няколко тона въглища - нищо!