Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли

На "Московска" добре набелязаха мерките, остава обаче да действат
174
Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли
Снимка: Булфото

Темата с мръсния въздух над София отново стана страшно актуална в последните дни. Запрашаване, замърсяване, мръсен въздух и паметници в центъра на София, които осъмнаха с противогази. В цялата тази ситуация излезе и тревожната статистика - над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. Като цяло 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частици.

Още по темата

А София е една от столиците в Европа, която има прекрасна перспектива да има чист въздух. Заобиколена от планини, гори и кислород, а превърнала се в отровна пролука между Витоша, Люлин, Стара планина... И после се питаме защо на Витоша пече слънце, а като погледнеш надолу нищо се не вижда.

Преди ден стана ясно, че столичният кмет Йорданка Фандъкова ще настоява при завишени нива на замърсяване – да се ограничи движението на коли в София. За сметка на това пък Столичната община ще пусне безплатен градски транспорт. На пръв поглед чудесна идея, разбира се. Само че е малко странно как Общината хем първо тикна хората обратно в колите със здравия скок на билетчето, хем после се чуди как да свали хората от колите.

Сега някой ще каже – билетчето, пък билетчето... стига с това билетче, беше преди почти година. Да, така е. И е факт – много от хората масово започнаха да си купуват карти за пътуване, което явно беше главната цел. Но е факт и друго – че много хора толкова се ядосаха, че отново се върнаха по колите си. Други пък се заканиха още по-жестоко, че никога няма да слязат от тях. А в днешно време, когато почти всеки има кола, градският транспорт трябва да мотивира и примамва хората да го използват, да се качат на метро, трамвай, автобус. Особено в силно замърсени градове, какъвто очевидно е София. А вместо това тук се получава обратното – почти всеки, който има възможност, бяга от него.

И е напълно логично, защото в градския транспорт в София трябва да се вложи още доста отношение, за да се превърне той в приоритет. Да, факт е, масово автобусите се смениха с нови, възрастта на парка падна значително, има вече удобно метро. Има и бус ленти, които да дадат предимство на масовия транспорт в тапите. Това е повече от похвално. Но трябва да се направи още доста, за да оставят хората удобните си и коли и да се качат на автобус. И това, че 3-4-5 дни в годината, при страшно мръсен въздух, ще се спрат колите и ще се накарат хората да се тъпчат в автобусите като сардели, няма да реши абсолютно нищо. Трябва политика в тази насока и то последователна, не само от дъжд на вятър. Вие как си представяте да станете рано сутринта, да си пуснете телевизора, за да чуете, че въздухът през изминалата нощ е бил ужасен и заради това днес няма да излизате с колата си? И в последния момент да потичквате до спирката?

Ако наистина Общината реално иска да тръгне към решаване на проблема с мръсния въздух, тя трябва да превърне този проблем в истински приоритет в своята политика. Не само в единични акцийки, когато въздухът е мръсен, или се очаква да бъде мръсен. И да, колите са само част от проблема с въздуха.

През миналата година Талин стана първата европейска столица, която реши градския транспорт да е безплатен. Идеята е да се намалят задръстванията и замърсяването на въздуха. Дали това ще даде необходимия резултат и дали той си заслужава високата цена – предстои да стане ясно. Но пък има и доста градове в света, където има постоянен безплатен градски транспорт в централната градска част, в замяна на забрана на колите да влизат в центъра на градовете в определени часови пояси. С две думи – спираш колите в центъра на града, а който има работа и там се вози без пари в определена зона в тази част. Един трик хем реален, хем рекламен. В такива градове и кметовете се движат я с колело, я с градски транспорт... И защото явно им е удобно, но и защото е добър стимул, добър пример за останалите. След като кмет и министри може да се возят в метро или автобус, защо останалите хора да не могат? У нас обаче представата е друга – градският транспорт е за простолюдието, а за големците има хубави коли. Кой от вас е виждал високопоставен политик в градски транспорт?

Но автомобилите са едната част от проблема. А почти никой не обръща внимание, че в една столица на страна от ЕС в XXI век има квартали, чиито жители зимата масово се топлят на твърдо гориво. И то на некачествено, евтино твърдо гориво, което отделя и много вредни газове. Немотия ще кажат някои, но нима точно такива дребни подробности, съчетани с безветрието, мъглата и неблагоприятните зимни условия не спомагат жителите на София да дишат отровен въздух? И не е ли редно щом нещата са толкова сериозни, да се помисли и за ограничаването на използването на това твърдо гориво? Похвално е, че по думите на Йорданка Фандъкова, в Столичната община вече мислят по този въпрос. Остава да се надяваме на наистина реални мерки още за следващата зима. Защото това е проблем и е не по-малко важен от колите. Дори напротив.

И разбира се, в София трябват още повече зеленина и дървета, особено около големите булеварди, по-често миене на улици, ограничение на старите автомобили, които бълват най-много вредни емисии... Има и още доста варианти, които може да се обсъдят от една работна група от експерти, стига да има интерес за това. И стига тази тема наистина да е приоритет. А след като това стане приоритет трябват и действия. Иначе само си констатираме едно и също всяка година. Пък и какво да го констатираме – ние си го знаем!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


174
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
152
0
 
0
 
! Отговори
Видинлията преди 6 години
софия с малки букви,хахаххаа,дишайте и още ,,,,,ами ако искате чист въздух айдееее куфарите и на село,там въздух бол.Градовете са за млади и работещи хора,пенсовете,***,и шибаняците вън.
151
0
 
0
 
! Отговори
Видинлията преди 6 години
Анонимен не се отваряй щото навсякъде другаде софиянчетата ядът дървото,седи мирен и не лай щото лошо,,,,,,
150
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
У нас си е провинциалистика - че то в София не останаха коли със софийски номера бе.После... кой ми.... в гащите.
149
1
 
1
 
! Отговори
Тихомир Томов преди 7 години
Скоро в София всичко ще стане на фандаци !
148
0
 
2
 
! Отговори
Ivo преди 7 години
Проблема е в хората, не в институциите. Всеки го мързи да ходи дори до близкият магазин за хляб... и как иначе при положение че си събирал 10 години за смотана кола на 20 години (или още я изплащаш) да я оставиш да ръждясва на паркинга.
147
0
 
5
 
! Отговори
Mama i'm a crim преди 7 години
До Анонимен 16Не е истина кви профани има. :) Кво да правят в Исперих при условие че там няма кво да се работи? Естествено, че ще дойдат в София или ще си бият камшика в чужбина. Ако в тая страна имаше работеща икономика, всеки щеше да си седи в родния град. Освен това София е на всички и всеки може да си ходи където поиска.И не, не живея в София.
146
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До ТАми и аз ходих на зъболекаря, но пеша - три километра ги минавам за 30 минути, в центъра хем се движа, хем върша работа.... но друго си е да се тулупиш с КОЛАТА.
145
0
 
5
 
! Отговори
az преди 7 години
Стига тези глупости за колите за твърдото гориво за отопление просто трябва да се спре застрояването на всички паркове и градинки
144
0
 
7
 
! Отговори
CommonRail преди 7 години
А това, което четете тук, мили читатели е просто поредното промиване на мозъци, имащо за цел да оправдае поредната *** поправка в някакаъв измислен закон и да оправдае налагането на някаква такса, стикер или нещо подобно, за кожето трябва да се вземат парите на хората.Ако софиянци искат да им е чист въздуха и останалата част от пребиваващото население да не запълва тая дупка, наречена София, нека се примолят на правителството да създаде условия в другите части на страната.
143
0
 
2
 
! Отговори
CommonRail преди 7 години
От прочетеното дотук ми става ясно само едно нещо - никой, ама никой не знае нищо за устройсктвото на автомобила си и защо въобще съществува катализатора???Ами той не е за екология, а за неутрализира вредното действие на EGR и други тем подобни еко приумици на инженерите. Акоа си направите труда да се поровите във форумите и разни сайтове в нета ще установите с изненада, че технически изправен автомобил без система за екология е много по-екологичен от такъв с въпросната система.
142
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Пидори сммотани - "Сега някой ще каже билетчето, пък билетчето... стига с това билетче, беше преди почти година."Сега И преди година е същото 1.60 , а относно картите - направиха ИЗНУДВАНЕ чрез синдикатите на фирмите с по-голям персонал и сега има КУПЕНИ карти за цяла година които СА НЕИЗПОЛЗВАЕМИ !Нищо лично бизнес - Община ООД
141
0
 
7
 
! Отговори
:):):) преди 7 години
На моята кола (модел2009)и откраднаха катализатора.Бих платил за нов,колкото и да струва,защото не искам да замърсявам въздуха,но как умниците от общината начело с Фандъкова ще ми гарантират,че няма пак да ми го отрежат?А ако ме спрат от движение ще ми върнат ли парите за току що платениа данък и ГО?
140
0
 
6
 
! Отговори
;) преди 7 години
Стига...моля ви мадам, с това билетче. Как си представяте, че е възможно нещо да се случи в столицата на държава, в която и на името и на людете им изнася да плащат 15лв данък за автомобил с отрязан катализатор преди 10 години... Вместо 300-400 за нов такъв, който дори и част от дизелгейт е 30 пъти по-чист. Как си представяте на газифициране София да й се диша чист въздух, вместо нагар от епоксидни смоли от "еко-пелети". Майната му на билетчето, с това мислене всички сме с карта за ада!...
139
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
С цена на билет 1,60 на всеки му е по евтино да се вози с кола. Отделно гетата горят какви ли не ***, колко дървета се отсякоха и тревни площи изчезнаха, за миене на града да не говорим. Данчето си е останала с манталитета на селската даскалица и хич не и е ясно какво трябва да се прави за да е хубава и чиста столицата. Точно като даскалица само си философства, но това не помага. Трябват кадърни хора, а не аматьори.
138
1
 
17
 
! Отговори
Шофьорко преди 7 години
Предлагам в града да не се пътува с 30 км/ч, а с 4 км/ч.Така ще замърсяваме още повече и общината ще заделя още повече пари за оркрадване.Абе, мръсният въздух, цицеромите и уличните любимци са си далаверка!Дупките по улиците са своеобразна социална политика - все повече работни места в автосервизите! Повече алъш-вериш с резервни части. автоджамбазите и те на далавера - осигуряват клиенти на застрахователите, на полицията, и на сервизите!Абе - умното си е умно. Такива умници сме си избрали...
137
0
 
9
 
! Отговори
DIZELIAK преди 7 години
А така айде да забраним и продаването на части за колите, за да може като се счупи нещо и хайде нова. Аз карам 20 годишен дизеляк ама като взе да ми попушва и да пали трудно - на майстор основен ремонт ДВГ, помп дюзи и сега на -20 от четвърт, а вие искате да го хвърлям и да си взема нещо 5 годишно със съмнителни 100к.км, карано служебно със 180 и сменяно масло чат пат на 20 х. км в ОТОРИЗИРАН СЕРВИЗ. Не мерси.
136
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
до 148Така де кражбите на прочиствателните устройсва на автомобилите води до замърсяване на въздуха ,и когато замърсителите са много плюс другите замърсители резултата е ясен
135
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ако просто спират от движение трошляците, които пушат и горят масло, то даже не ти трябва уред, като покараш 1 мин зад такъв полу-човек, ти е ясно, че трошляка му е за ***. И не е задължително колата да ти е 30 годишна или 3 годишна, за да си я избушил и да доливаш по 2 литра масло на 1000 км. А иначе главно замърсяването е от това, че столицата на*екистан се топли на кюмбе през 21 век, нещо забравено в цивилизованите страни към края на средновековието.
134
1
 
5
 
! Отговори
DIZELIAK преди 7 години
До 77777Браво е това си го мислех цял ден. Дали вместо да се занимават с малкото на брой толкова стари коли, не вземат да направят химичен анализ на тия прахови части. Защото си мисля, гума на джип 250+ търка много здраво камъка от асфалта, а 90км/ч градско вдигат прахоляка чак в облаците.
133
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
През януари 2017 година в София, почти 100% от замърсяването се дължеше на използването на твърдо гориво, но има едни, които не ги е грижа за здравето им и като латерна повтарят - колите, колите, колите, ....