Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли

На "Московска" добре набелязаха мерките, остава обаче да действат
174
Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли
Снимка: Булфото

Темата с мръсния въздух над София отново стана страшно актуална в последните дни. Запрашаване, замърсяване, мръсен въздух и паметници в центъра на София, които осъмнаха с противогази. В цялата тази ситуация излезе и тревожната статистика - над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. Като цяло 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частици.

Още по темата

А София е една от столиците в Европа, която има прекрасна перспектива да има чист въздух. Заобиколена от планини, гори и кислород, а превърнала се в отровна пролука между Витоша, Люлин, Стара планина... И после се питаме защо на Витоша пече слънце, а като погледнеш надолу нищо се не вижда.

Преди ден стана ясно, че столичният кмет Йорданка Фандъкова ще настоява при завишени нива на замърсяване – да се ограничи движението на коли в София. За сметка на това пък Столичната община ще пусне безплатен градски транспорт. На пръв поглед чудесна идея, разбира се. Само че е малко странно как Общината хем първо тикна хората обратно в колите със здравия скок на билетчето, хем после се чуди как да свали хората от колите.

Сега някой ще каже – билетчето, пък билетчето... стига с това билетче, беше преди почти година. Да, така е. И е факт – много от хората масово започнаха да си купуват карти за пътуване, което явно беше главната цел. Но е факт и друго – че много хора толкова се ядосаха, че отново се върнаха по колите си. Други пък се заканиха още по-жестоко, че никога няма да слязат от тях. А в днешно време, когато почти всеки има кола, градският транспорт трябва да мотивира и примамва хората да го използват, да се качат на метро, трамвай, автобус. Особено в силно замърсени градове, какъвто очевидно е София. А вместо това тук се получава обратното – почти всеки, който има възможност, бяга от него.

И е напълно логично, защото в градския транспорт в София трябва да се вложи още доста отношение, за да се превърне той в приоритет. Да, факт е, масово автобусите се смениха с нови, възрастта на парка падна значително, има вече удобно метро. Има и бус ленти, които да дадат предимство на масовия транспорт в тапите. Това е повече от похвално. Но трябва да се направи още доста, за да оставят хората удобните си и коли и да се качат на автобус. И това, че 3-4-5 дни в годината, при страшно мръсен въздух, ще се спрат колите и ще се накарат хората да се тъпчат в автобусите като сардели, няма да реши абсолютно нищо. Трябва политика в тази насока и то последователна, не само от дъжд на вятър. Вие как си представяте да станете рано сутринта, да си пуснете телевизора, за да чуете, че въздухът през изминалата нощ е бил ужасен и заради това днес няма да излизате с колата си? И в последния момент да потичквате до спирката?

Ако наистина Общината реално иска да тръгне към решаване на проблема с мръсния въздух, тя трябва да превърне този проблем в истински приоритет в своята политика. Не само в единични акцийки, когато въздухът е мръсен, или се очаква да бъде мръсен. И да, колите са само част от проблема с въздуха.

През миналата година Талин стана първата европейска столица, която реши градския транспорт да е безплатен. Идеята е да се намалят задръстванията и замърсяването на въздуха. Дали това ще даде необходимия резултат и дали той си заслужава високата цена – предстои да стане ясно. Но пък има и доста градове в света, където има постоянен безплатен градски транспорт в централната градска част, в замяна на забрана на колите да влизат в центъра на градовете в определени часови пояси. С две думи – спираш колите в центъра на града, а който има работа и там се вози без пари в определена зона в тази част. Един трик хем реален, хем рекламен. В такива градове и кметовете се движат я с колело, я с градски транспорт... И защото явно им е удобно, но и защото е добър стимул, добър пример за останалите. След като кмет и министри може да се возят в метро или автобус, защо останалите хора да не могат? У нас обаче представата е друга – градският транспорт е за простолюдието, а за големците има хубави коли. Кой от вас е виждал високопоставен политик в градски транспорт?

Но автомобилите са едната част от проблема. А почти никой не обръща внимание, че в една столица на страна от ЕС в XXI век има квартали, чиито жители зимата масово се топлят на твърдо гориво. И то на некачествено, евтино твърдо гориво, което отделя и много вредни газове. Немотия ще кажат някои, но нима точно такива дребни подробности, съчетани с безветрието, мъглата и неблагоприятните зимни условия не спомагат жителите на София да дишат отровен въздух? И не е ли редно щом нещата са толкова сериозни, да се помисли и за ограничаването на използването на това твърдо гориво? Похвално е, че по думите на Йорданка Фандъкова, в Столичната община вече мислят по този въпрос. Остава да се надяваме на наистина реални мерки още за следващата зима. Защото това е проблем и е не по-малко важен от колите. Дори напротив.

И разбира се, в София трябват още повече зеленина и дървета, особено около големите булеварди, по-често миене на улици, ограничение на старите автомобили, които бълват най-много вредни емисии... Има и още доста варианти, които може да се обсъдят от една работна група от експерти, стига да има интерес за това. И стига тази тема наистина да е приоритет. А след като това стане приоритет трябват и действия. Иначе само си констатираме едно и също всяка година. Пък и какво да го констатираме – ние си го знаем!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


174
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
132
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Пак се измества темата от замърсяването към колките, а замърсявнето в студените дни е заради отоплението с твърдо гориво. Колите имат доста малък дял през зимата.
131
1
 
8
 
! Отговори
До 146 преди 7 години
А не се ли сещаш защо са без катализтори?! Ти май не си чувал, че ги крадат.
130
0
 
4
 
! Отговори
Do 144 преди 7 години
Това средногодишно ли е? В коя преса са тези данни. Кажи и аз да прочета, че нещо много ме съмнява, колите да имат повече от 1% дял в замърсяването на София през зимата.
129
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
От темата съм много изненадан, колко хора карат без катализатори колите си, при условие, че в София се концентрира голям трафик автомобили , и голяма част от тези автомобили нямат катализатори, нищо чудно че в София е толкова мръсен въздуха,катализаторите не са приумица на инженерите просто да оскъпяват автомобилите,а имат чисто практична цел.
128
5
 
8
 
! Отговори
30% са от колите преди 7 години
Според данни, изнесени в пресата, около 60% от замърсяването се дължи на отопление с трърдо гориво, докато на колите се падат около 30% от замърсяването. И вие искате да кажете, че тези 30% са нищо. Ами през лятото, когато хората не се отопляват, какво правим? Това означава, че през лятото над 90% от боклууците са причинени от колите. Да ви е честито, вдишвайте дългоко изгорелите газове и се радвайте на всичко, което попада в дробовете ви.
127
0
 
16
 
! Отговори
До край преди 7 години
Юрданке, ти ли си ***? Май сама остана с глупавият ти анализ. Май съвсем си изтрещяла. Защи се правиш, че не виждаш? Готенето на въглища и дърва а пи катуните на гуми си е основен замърсител. От кога не си мила София? Май от много време. Колко светофара са регулирани ***::отску, колко зебри се нарисуваха вместо надлези, колко паркинга направи, а колко дървета изсече и зелени площи застрои? Юрданке, много ни се събира вече. Кой плати за акцията Чист въздух с противогазите и защо?
126
3
 
6
 
! Отговори
До 139 Край преди 7 години
Ти май не си си показвал носа извън България. Букурещ, Атина, Белград, ... паркира се и по тротоарите.
125
4
 
6
 
! Отговори
77777 До 137 Край преди 7 години
Казваш, че не знаеш, че има и законно паркиране на тротоар?! Не разбрах, като не намериш място какво правиш, обикаляш няколко дни ли, докато ти свърши горивото...
124
7
 
2
 
! Отговори
Край преди 7 години
до 7777 - пообиколи малко градове - и на балканите включително /даже Истанбул/ ако ми покажеш задръстени с коли тротоари - ще те нося на гръб до работата ти. Навсякъде в големите градове се ПЛАЩА за паркиране а някъде е по 30 долара на час - Справка Ню Йорк.
123
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Трябват жестоки глоби и даже затвор за паленето на всякакъв огън в рамките на София. Иначе ще си дишаме мръсния въздух. Какво като спреш даже всички коли, когато много малка част от замърсяването е заради тях?!
122
2
 
3
 
! Отговори
Край преди 7 години
До 7777 винаги карам докато намеря място да паркирам законно НИКОГА на тротоар. Доста често се чувствам глупав.
121
3
 
0
 
! Отговори
До 77777 преди 7 години
Като ги знаеш така добре, хайде кажи ги нормите за двата типа двигатели? Дизеловите и бензиновите двигатели нямат нищо общо и няма какво да ги сравняваш, едните намаляват повече PM и HC, а другите CO, но увеличават NOx. В крайна сметка и двата вида гориво са вредни, но по различен начин. И Евро 6 няма нищо общо с Евро 1. Като рецитираш нещо, поне разбирай и детайлите.
120
1
 
4
 
! Отговори
Истината преди 7 години
Тук много неумно се смесват два проблема - движението и паркирането с кола в София и замърсяването на въздуха, което на практика се дължи на използването на твърдо гориво.Това смесване се в чиста манипулация, но който иска да бъде манипулиран не може да го спреш.
119
5
 
4
 
! Отговори
Край преди 7 години
Да се научи да шофира и да си купи кола е основното постижение в живота за повечето софиянчета - не си го дават за нищо на света. Фандъкова не може да им го отнеме. Нищо че София е претоварена и удушена от коли разхвърляни безразборно навсякъде. Във Виена два пъти слизах и се качвах докато не наместих колата си ТОЧНО в очертаното правоъгълниче.
118
1
 
4
 
! Отговори
77777 преди 7 години
До КрайПонеже си като досадна латерна с твоите мнения за колите, само ще те попитам, във връзка с последния ти текст. Ти ако си вършиш някаква работа с кола и няма къде да паркираш, какво правиш? Не си свършваш работата ли? Може би си продаваш колата, защото няма къде да я паркираш, когато си вършиш работа с нея. И никой не ти говори за банички и други подобни простотии, които са ти в главата.
117
2
 
7
 
! Отговори
77777 преди 7 години
Има изследване, което сравнява замърсяването с ФПЧ в затворено помещение между пушенето на цигара и дизелов автомобил. Оказва се, че цигарата замърсява 12 пъти повече от екодизелов двигател на празен ход и горе-долу еднакво, ако двигателя не е еко.Никой не казва прахоляка, който се вдига от неизмитите улици колко замърсява? Това го прави вятъра, движещите се пътни превозни средства, вкл. и електрическите, пешеходците и велосипедистите при движение и т.н.
116
3
 
7
 
! Отговори
Край преди 7 години
до 128. Ефикасно. Подкрепям те напълно но сме малцинство - според мен ако има рефереднум - за това да се правят ли тротоари в София или да се паркира навсякъде - ще го загубим. Софиянчето иска с аварииките да си купи баничка от спирката, иска да си остави обувките пред вратата на апартамента ,че вътре много му миришат. Зелето требва да е у общото мазе - че мойто много тясно.Политиците винаги ще угодят на мнозинството - свиквай. и на мен ми е трудно.
115
3
 
7
 
! Отговори
77777 преди 7 години
Някои не вярват, че съвременните дизелови двигатели замърсяват по-малко от бензиновите. За да се убедите сами, намерете нормите по ЕВРО 6 и сравнете. Поучително е и ако проследите как се изменят тези норми от Евро 1 до Евро 6 при двата двигателя.
114
2
 
13
 
! Отговори
Ефикасно 2 преди 7 години
- Жестоки глоби за кучкари непочистващи фекалии, общината да набере доброволци. И аз имам куче, но почиствам след него. С кеф ще глобявам п*ростаците от квартала ми.- В София има транспорт, говоря за широк център, пълно с трамваи и метро.Нови, чисти и бързи. От Пиротска до Ю. Парк, ходя пеша, или с колело.- Билета трябва да е 50 ст.-Който няма гараж, в центъра и широк център, да паркира извън него.Платното е за коли, тротоара за пешеходци. Градините и зел. площи са за хора, не за трошки.
113
4
 
3
 
! Отговори
аз преди 7 години
До АнонименДа, но ще трябва и топлофикация да бъде спряна!