Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли

На "Московска" добре набелязаха мерките, остава обаче да действат
174
Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли
Снимка: Булфото

Темата с мръсния въздух над София отново стана страшно актуална в последните дни. Запрашаване, замърсяване, мръсен въздух и паметници в центъра на София, които осъмнаха с противогази. В цялата тази ситуация излезе и тревожната статистика - над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. Като цяло 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частици.

Още по темата

А София е една от столиците в Европа, която има прекрасна перспектива да има чист въздух. Заобиколена от планини, гори и кислород, а превърнала се в отровна пролука между Витоша, Люлин, Стара планина... И после се питаме защо на Витоша пече слънце, а като погледнеш надолу нищо се не вижда.

Преди ден стана ясно, че столичният кмет Йорданка Фандъкова ще настоява при завишени нива на замърсяване – да се ограничи движението на коли в София. За сметка на това пък Столичната община ще пусне безплатен градски транспорт. На пръв поглед чудесна идея, разбира се. Само че е малко странно как Общината хем първо тикна хората обратно в колите със здравия скок на билетчето, хем после се чуди как да свали хората от колите.

Сега някой ще каже – билетчето, пък билетчето... стига с това билетче, беше преди почти година. Да, така е. И е факт – много от хората масово започнаха да си купуват карти за пътуване, което явно беше главната цел. Но е факт и друго – че много хора толкова се ядосаха, че отново се върнаха по колите си. Други пък се заканиха още по-жестоко, че никога няма да слязат от тях. А в днешно време, когато почти всеки има кола, градският транспорт трябва да мотивира и примамва хората да го използват, да се качат на метро, трамвай, автобус. Особено в силно замърсени градове, какъвто очевидно е София. А вместо това тук се получава обратното – почти всеки, който има възможност, бяга от него.

И е напълно логично, защото в градския транспорт в София трябва да се вложи още доста отношение, за да се превърне той в приоритет. Да, факт е, масово автобусите се смениха с нови, възрастта на парка падна значително, има вече удобно метро. Има и бус ленти, които да дадат предимство на масовия транспорт в тапите. Това е повече от похвално. Но трябва да се направи още доста, за да оставят хората удобните си и коли и да се качат на автобус. И това, че 3-4-5 дни в годината, при страшно мръсен въздух, ще се спрат колите и ще се накарат хората да се тъпчат в автобусите като сардели, няма да реши абсолютно нищо. Трябва политика в тази насока и то последователна, не само от дъжд на вятър. Вие как си представяте да станете рано сутринта, да си пуснете телевизора, за да чуете, че въздухът през изминалата нощ е бил ужасен и заради това днес няма да излизате с колата си? И в последния момент да потичквате до спирката?

Ако наистина Общината реално иска да тръгне към решаване на проблема с мръсния въздух, тя трябва да превърне този проблем в истински приоритет в своята политика. Не само в единични акцийки, когато въздухът е мръсен, или се очаква да бъде мръсен. И да, колите са само част от проблема с въздуха.

През миналата година Талин стана първата европейска столица, която реши градския транспорт да е безплатен. Идеята е да се намалят задръстванията и замърсяването на въздуха. Дали това ще даде необходимия резултат и дали той си заслужава високата цена – предстои да стане ясно. Но пък има и доста градове в света, където има постоянен безплатен градски транспорт в централната градска част, в замяна на забрана на колите да влизат в центъра на градовете в определени часови пояси. С две думи – спираш колите в центъра на града, а който има работа и там се вози без пари в определена зона в тази част. Един трик хем реален, хем рекламен. В такива градове и кметовете се движат я с колело, я с градски транспорт... И защото явно им е удобно, но и защото е добър стимул, добър пример за останалите. След като кмет и министри може да се возят в метро или автобус, защо останалите хора да не могат? У нас обаче представата е друга – градският транспорт е за простолюдието, а за големците има хубави коли. Кой от вас е виждал високопоставен политик в градски транспорт?

Но автомобилите са едната част от проблема. А почти никой не обръща внимание, че в една столица на страна от ЕС в XXI век има квартали, чиито жители зимата масово се топлят на твърдо гориво. И то на некачествено, евтино твърдо гориво, което отделя и много вредни газове. Немотия ще кажат някои, но нима точно такива дребни подробности, съчетани с безветрието, мъглата и неблагоприятните зимни условия не спомагат жителите на София да дишат отровен въздух? И не е ли редно щом нещата са толкова сериозни, да се помисли и за ограничаването на използването на това твърдо гориво? Похвално е, че по думите на Йорданка Фандъкова, в Столичната община вече мислят по този въпрос. Остава да се надяваме на наистина реални мерки още за следващата зима. Защото това е проблем и е не по-малко важен от колите. Дори напротив.

И разбира се, в София трябват още повече зеленина и дървета, особено около големите булеварди, по-често миене на улици, ограничение на старите автомобили, които бълват най-много вредни емисии... Има и още доста варианти, които може да се обсъдят от една работна група от експерти, стига да има интерес за това. И стига тази тема наистина да е приоритет. А след като това стане приоритет трябват и действия. Иначе само си констатираме едно и също всяка година. Пък и какво да го констатираме – ние си го знаем!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


174
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Още когато съобщиха за намерението си да вдигнат цената на билетите написах:Намалете картите и вдигнете глобите.Така всеки щше си купи карта и ще слезе от автомобила.Толкова ли им беше трудно да се досетят,че хората отново ще се качат на автомобилите.Хем по-евтино,хем пои-комфортно и няма да висят по спирките,а зимата и да мръзнат.В комбинация с отоплението с твърдо гориво-видими резултати.Гарантирано от ГЕРБ.
71
3
 
12
 
! Отговори
firo преди 7 години
"Троен данък за дизелите и петорен за тези без катализатор. Това е изхода. Иначе всеки *** си купува нафтова печка и маха катализатора за да е още по евтина, а после го дишат всички. Троен данък на отопляващите се с твърдо гориво!"Сопри се бе! Да ни сте общински съветник от ГЕРБ!? Или секретар на г-жа Фандъкова?Автопарка в БГ е 82% с коли от 20 години нагоре. Какви катализатори, какви пет лева?С троен данък да обложите най-бедните българи?Кой иска да хамалува с въглища или дърва?
70
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ама Фънки, направи билетчето 2 лева, а най-добре направо 5 и после се чуди що всичко живо бръмчи с лични автомобили и замърсява.
69
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Тия от Общината изобщо си живеят в паралелна вселена! Хем твърдят, че въздухът е мръсен заради старите трошки, хем правят билетчето 1,60, че и дори не им идва в акъла, че хората карат трошки, защото нямат пари за нови коли... а и на последно място вместо да правят паркове, разрешават презастрояването на града. И после как няма да е мърсен въздуха?!
68
5
 
4
 
! Отговори
Нека ви е яд! преди 7 години
Нищо, аз пак ще гласувам за FunDuckова. Не че наистина я искам даскаталица, ама ей така, напук на вас, ще гласувам за нея. Защото не е важно аз да се чувствам добре, а важното е на вас да ви е гадно!
67
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
ще ви дам решение срещу 2 милиона в авансово плащане, след 10 години ще ви го върна!
66
3
 
13
 
! Отговори
Столичанин преди 7 години
Намалете цената на парното и тока! Така никой няма да иска да е мърчи с дърва и въглища. Изринете гетата, миите улиците и забранете регистрацията на коли извън нормата. Намалете данъка на еко колите, вдигнете го на старите. Миене на улиците всяка седмица и всичко ще си дойде в норма.
65
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Няма какво да спорим тук! За 27 години преход за откраднати 80 милиарда!!!!! С тези пари щяхме да имаме инфраструктура, производство, паркове, паркинги, добър стандарт и нормален живот. Защо не се изчисли, колко струва реално Газа, парното и тока? Кой краде от надутите цени? Кой краде от този 1 милиард от скъпите горива? Смее ли някой? София преди се миеше, от години не се прави. Защо цените на колите са така надути? Ако имаме стандарт всеки би купил нова на изплащане. Лакомията властва.
64
2
 
10
 
! Отговори
Бай Иван преди 7 години
Госпожата да намери корена на проблема. Да разбере защо хората масово ползват автомобилите си пред градския транспорт. Повечето деца ходят на детска, ясла или училище на майната си. Много малка част от децата в ясла са приети в квартала в който живеят. Никой няма да си влачи детето по градския транспорт (аз не съм и виждал). Голяма част от хората си ползват автомобила за бизнес. Забрани ли движението на определени автомобили, бизнеса ще почне протести. Г-жата да си намери качествени съветници.
63
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Клетият ни град в момента е толкова мръсен и окаян, с такива кратери по улиците, че да ти се доплаче... Но в Столична община не се вълнуват от това - важното е да текат рушвети от обществени поръчки за ремонти, автобуси и т.н. Пък и там е пълно с хора, които не са софиянци и не им пука за София, готови са веднага да махнат жълтите павета и паважа от улиците, да им праснат по един некачествен асфалт и да "усвоят" няколко десетки милиона ... от нашия джоб. Докога ще търпим?!
62
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До разочарованНе е лошо преди да правиш такива експертни и необмислени мнения да се позапознаеш с физиката на дизеловия агрегат, що е катализатор, DPF и EGR и защо са неекологично чисти.Просто препоръка
61
6
 
4
 
! Отговори
Дрико яхатана преди 7 години
Положението ще се оправи като спрат старите над 10г. коли, както и тези които са без катализатор. Както и да се забрани отоплението на твърдо гориво, и без това цялата държава дотира нашия столичен ТЕЦ че парното ни да е по 50лв/месец, няма нужда от отопление на държва и въглища в столицата ни.
60
3
 
10
 
! Отговори
бакшиша преди 7 години
За мръсния въздух у София единствената вина носи цената на билета от 1.6лв то биваше неадекватност но повишаването със 60процента е невероятно безумие,аз като човек който по 12 часа е по улиците ви казвам след повишаването на билетчето куцо кьораво и сакато се метна на колата си, защото да ползва градския транспорт се оказа по скъпо от личния автомобил.
59
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Там където властва корупцията, бедността, разрухата и бандитизма не се взимат умни решения. Всичко е в интерес на някой крадлив политик или група такива. А тецовете в София, имат ли филтри? ГЕРБ ограбиха хората, бедност и отчаяние. И за да се отклонява вниманието се започва, забрани, глоби, такси. Калинки навсякъде, неграмотни и алчни. Билета защо се вдигна, кой го реши и за 1.60 какво получавате? Мръсен и миризлив транспорт, агресия и претъпкани автобуси с неизкъпани люде. Предпочита се колата.
58
1
 
12
 
! Отговори
Анинимен преди 7 години
Коли се карат през цялата година,но въздуха е най-мръсен сега.Основната причина не са колите,а отоплението с твърдо гориво и горенето на гуми,пластмаси и всякакви ***.Защо Столична община измерва въздуха в кв.Младост например,където основно се отопляват с парно?А да отидат в крайните квартали,където се отопляват с дърва и въглища и по дворовете горят кйабели и гуми.Ама там не смеят да измерват,защото резултатите ще бъдат ужасяващи и Брюксел ще им вдигне глобите,а може и да спре еврофондовете
57
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Може Фандъкова да премести Витоша така ще се проветрява софия
56
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Зелените площи се превзеха от постройки и всички кметове най-безотговорно допуснаха това да се случи. Трябва зеленина и миене на града, а не само усвояване на пари и нищо да не се прави. София не се мие и това е голям проблем за чистотата на въздуха.
55
7
 
8
 
! Отговори
Край преди 7 години
В София в пик час не се движат колите - пълзят с 13км. в час средна скорост. Нито пътищата ще станат много по-широки нито паркингите много повече - колите трябва да станат една трета от сегашните. И ще ви хареса. *** докато го проумеете може и да се издушите. Чичо Рак не чака.
54
10
 
4
 
! Отговори
разочарован преди 7 години
Троен данък за дизелите и петорен за тези без катализатор. Това е изхода. Иначе всеки *** си купува нафтова печка и маха катализатора за да е още по евтина, а после го дишат всички. Троен данък на отопляващите се с твърдо гориво!
53
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не се ли знае, София е в дупка. Когато няма вятър смог има. И да се спре цялото движение ще в така. Ние ни сме на река или залив където ви аги има течения. Основният въпрос се избягва, бедността. Масово се гори дърва и въглища защото парното е много скъпо, тока също. Като няма какво да ядеш, ще гориш каквото намериш. Една кола пътува до час и се паркира. Докато къщата гори 24 часа от Октомври до Май. Юрданка да влезе в махалите и забрани но смее ли? *** няма да и гласуват. И се хваща за МПС