София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!

Друг проблем: Разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони
30 мар 2017 11:07, Петя Славова
152
София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!
Снимка: архив, Булфото

Екипът на едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел се разходиха из улиците на София и очертаха проблемите на града, които трябва да се решат в новата "Визия на София".

Те са на работно песещение у нас, след като миналата година получиха лична покана от кмета Йорданка Фандъкова да се включат в дългосрочната стратегия на града.

В рамките на работната седмица в София Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер направиха проучвания на състоянието на градската среда в столичния център и ще проведат серия от обучения за използваните от Gehl Architects методи и подходи с представители на местната администрация, експерти и неправителствени организации.

"София е много красив град, имате много хубави паметници от миналото и прекрасна планина. Бих казала, че ДНК-то на града е много добро. Структурата на града е много последователна, обединена-имате много зеленина, паркове, дървета по улиците.

Целта ни е да съберем информация как се използва града от хората, които живеят тук, както и какво е качеството на публичните пространства. Това, което ни направи голямо впечатление е, че града има всички добри елементи, но с течение на времето са станали някои натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство", обясни арх. Хенриет Вамберг пред "Монитор".

Тя акцентира, че прекалено много автомобили влизат в града, като според нея е обезпокояващо че тенденцията е те да нарастват.

"Имате паркинги, разположени около черкви и паметници. Това е проблем, който трябва да бъде решен", даде за пример Ваберг.

Според нея качеството на живот на пешеходците в София е нарушено. Хората са стресирани от факта, че трябва да пресичат тичайки там където няма светофари, настилката на улиците е остаряла и не е толкова качествена.

"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината".

Друг факт, който нарушава общественото пространство според архитектите са разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони. Не добро впечатление са направили и зоните за сервиране пред заведенията за хранене, които според Вамберг и Мюлер заемат твърде голяма площ върху тротоарите, което нарушава движението и комфорта на преминаващите пешеходци.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков информира, че през следващите месеци екип от български урбанисти и архитекти, специално обучени от Gehl Architects, ще се занимава с анализирането и събирането на информация, след което ще бъде изготвен окончателен доклад, който да даде ясна картина какви стъпки трябва да бъдат предприети от тук нататък.

"Постепенно трябва да махнем тези натоварващи наслоявания в градската среда, да създадем правила. Вече започнахме да работим по промени в нормативната уредба в ЗУЗСО и въвеждането на нова наредба, която ще регламентира всички намеси в града, както и ще спомогне за подобряване на градската среда, чрез извеждане на автомобилния трафик от града.

В момента София е завзета от автомобилите. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да освободим града от това натрупване. Важно е да решим и проблема с транзитния трафик от изток на запад. Най- голямото предизвикателство пред нас обаче е да мотивираме хората да слязат от автомобилите, тъй като ние сме на първо място в Европа по брой на автомобили на глава от населението.

Това може да стане с довършване на велоалеите, с финализиране на работата по трети метродиаметър“. Според арх. Здравков промяната ще дойде тогава, когато започнем да използваме все по-малко и рядко личните си автомобили в градската среда.

Главният архитект даде за пример Виена, където след 2020 г. няма да се ползват дизелови автомобили в града, както и наложено ограничение за влизане на автомобили в центъра на Лондон. Арх. Здравков подчерта, че преди да бъдат въведени такива мерки в София, градът трябва да е готов с алтернативни методи за придвижване, които да бъдат предложени на гражданите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
78
6
 
10
 
! Отговори
Край преди 7 години
Бедните не трябва да карат коли в София - така е по света. Паркомясто в сграда в центъра на Лондон е продадено при цена по висока от цената на апартамент в сградата /сравнено на кв. метър/ що мислите че е така.
77
4
 
10
 
! Отговори
Край преди 7 години
София е най-голямата автоморга в Европа. 50% от колите тук по никакъв начин не могат да издържат нормален преглед. Някой буквално се разпадат в движение а други вече са недвижимости *** си стоят с години на общинския тротоар.
76
4
 
7
 
! Отговори
Do extremist преди 7 години
Какво общо има заплатата, че да не се забрани дизела??? Ако съпоставиш градски транспорт ще се съглася, да ми говориш за заплата и коли е друго, при полойение, че се водим бедни а имаме най-много коли на глава от населението. Тея простаци, дето се бият по пътищата и карат пияни трябва изобщо да им се забрани до живот да карат.
75
5
 
11
 
! Отговори
Край преди 7 години
Някакъв главанак по-долу държи да се трови с дизелов дръгел без катализатор и без филтър отговарящ на евро минус 6 щото му била ниска заплатата. Като ти е ниска заплатата ще си купиш гуменки и ще ти приберат варела за скрап. Ромското - крада щото нема работа е същото като паркирам на тротоара щото нема къде и карам канцеродизел щото са ми малко парите.
74
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Пари няма ама се търкалят 20 годишни кошници на колела. В Германия само застраховката почва от 700 Евро, първите 3 години е по-скъпа. Като сложиш и данъци и такси за драда ти идва минимум 1000 на година. Но естествено градският транспорт е в Перфектно състояние.
73
6
 
8
 
! Отговори
Край преди 7 години
В София трябва да стане скъпо да имаш кола както е във всички големи градове по света /даже и Момбай и Истанбул/. С парите от колите - да се засили градския транспорт МНОГО. С настоящата тенденция до 2-3 г. няма да се движим а ще дишаме сажди.
72
5
 
10
 
! Отговори
Край преди 7 години
А добър ден бульо Фандъкова. Не може централните градски площади да са ти паркинги. Не може да имаш повече автомобили в града от законните места на които могат да се паркират. Паркоместата не могат да станат много повече - колите трябва да намалеят. Модела всяко софянче с кола е абсурден.
71
2
 
10
 
! Отговори
пацо преди 7 години
Глейте ся, зимвал съм си баварецо 95-ти набор и си шофиргам на дизелче от БДЖ-то, не може ме накарате да Ви се кача в миризливия ГТ. Вечер си спиргам в градинката пред блока, а в центъра ходя само в Неделя че е безплатно. Много си ми е убаво. А който не му харесва да си ходи там по Европата тука е така удобно за нас нормалната средна класа а не за некви капиталисти читанки.....
70
1
 
7
 
! Отговори
аз там преди 7 години
Човекът дошъл и казал. Но това може да каже и всеки живеещ в града. Въпросът е кой чува и не го ли използва да усвоява още парички от измислени некачествени поръчки.Направо се учудвам, че тая година Цариградско не е пак изкопан и преграден. Само изборите го спасиха.
69
1
 
3
 
! Отговори
Бежанец от провинция преди 7 години
*Вините
68
5
 
11
 
! Отговори
Чоко преди 7 години
Задръстено ще бъде от коли след като една кола се търгува на цената на телевизор. Трябва да се плаща голям данък ,в порядъка над 500 лева за коли над 10 години. Тогава всеки ще се замисли дали да държи таралясника или да се качи на градския транспорт. Не виждате ли около блоковете какво е след сняг. Почистени са около 50%от колите. Останалите са със свалени акумулатори и се карат по два пъти в годината.
67
3
 
9
 
! Отговори
68 преди 7 години
Аз нямам автомобил, движа се с градския транспорт, рейс и влак !
66
8
 
7
 
! Отговори
Бежанец от провинция преди 7 години
Ами, уважаеми "софиянци", ако изобщо са останали такива, другия път като глсувате си извадете главите от софийското метро и се огледайте какво се случва в останалата много по-голям част от Б-я - пълна разруха, мизерия и престъпност! Ами, не се чуете, че хората бягат от там, не може да ги видите!
65
1
 
7
 
! Отговори
andrei преди 7 години
Откога е тази снимка?Регистрацията на Форда е без синята BG лента ??!
64
1
 
7
 
! Отговори
Винету 3 преди 7 години
Нима очаквате друго от мен?
63
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Това може да стане с довършване на велоалеите,..----Велосипедистите са най-арогантните копелдачета на пътя, за тях няма знаци и правила. Направиха безумни велоалеи, на който пешеходците ни се налага да вървим на 30см широчина на алеята, за да може коледаченцата да се пистят на 1.5м алея. Хубав градски транспорт и мачкане на велосипедисти, това е истината!
62
5
 
5
 
! Отговори
до 68 преди 7 години
Дядо ми е лежал в затвор защото е бил анти комунист и първият автомобил си го купува 1971 г. Така че теорията ти издиша.
61
3
 
13
 
! Отговори
do 64 преди 7 години
Прав си, който не докаже с документ че родословното му дърво не започва с роднини живеещи в София от времето на хан Крум да бъде жигосан и изгонен.Само не мога да разбера какъв си ти че ще казваш кой къде има право да живее. На първо място съм свободен човек, а на второ български гражданин, ако не ме лъже паметта София е част от България.
60
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
При соца предимно образованите и заможните имаха леки коли останалите имахте каруци и живеехте в провинцията където ви е мястото!!!А сега всеки сървул ходи да бере ягоди или портокали 6 месеа и хоп цъфне в "Софето"с 20 годишен дарак за 1000 ойро......От тази гледна точка ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА е пълен ШИТ!
59
12
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Решението е ЖИТЕЛСТВО. Градът не може да поеме повече хора. София е град за до 800 000. Пришълците да си ходят по родните места.