Паветата в София - паметник на културата с местно значение

Среща днес за вида на бул. "Дондуков", ремонтът обаче започва утре
31 май 2017 19:51, Анисия Иванова
11
Паветата в София - паметник на културата с местно значение
Архив: Булфото

Паветата в София  са декларирани като паметник на културата с местно значение от миналата година. Това съобщи министърът на културата Боил Банов на публична дискусия в министерството, организирана  за ремонта и бъдещето на бул. "Дондуков”. Целта на срещата  беше да се чуят всички мнения за планирания ремонт на столичния булевард.

Основният дебат, които в момента се вихри около този ремонт, е дали съществуващата пътна настилка от павета да бъде подменена частично, изцяло или улицата да остане във вида, който е сега.

Още по темата

Повечето от участниците изтъкнаха, че паветата на София са символ на нейната история и са признак за принадлежността на столицата ни към европейските градове с традиции. Именно затова те трябва и да се запазят. Чуха се и призиви като: "Долу ръцете от паветата!".

Въпреки различните идеи за ремонта на булеварда присъстващите се обединиха около тезата, че каквото и да се прави, трябва да е качествено, а не с давност една година.

По време на срещата бяха поставени проблемите с мръсотията и запрашването на улицата, шумът от трамваите, които преминават през стаите на живущите, трафикът и високите скорости, които са заплаха за пешеходциге.

По думите на министъра събирането е плод на "добра воля”, за да да се чуят всички страни.

Въпреки официалната покана на дискусията не присъстваше никой от Столичната община, който да защити позицията. Имаше граждански организации, представители на "Спаси София“, "Граждани за зелена София”, от Съюза на урбанистите в България, арх. Георги Бакалов, председател на Съюза на архитектите, живущи на самата улица.

От Камарата на архитектите обявиха, че не паважната настилка създава проблемите, а лошата транспортна схема, и паветата не са причина на мръсния въздух в София. "Тази настилка е истинска, дълговечна, автентична и причислява София към цивилизованите градове”, смята арх. Валентина Василева. Паважите на Прага в момента се редят от български бригади, каза още тя. А за да се намали шума, там се поставя битум.

През 1906 г. бедната българска столица тегли заем от 35 хил. златни лева, за да постави паваж по улиците, който за тогава е бил най-модерната настилка в Европа. Заемът се връща в продължение на 30 години, каза още арх. Василева.

В защита на паветата от "Спаси София” изнесоха и исторически факти. Италианци, чехи и хървати са учили българските майстори в началото на 20 в. как се дяла камък и как се реди паваж. Целият паваж около м. Метеора в Гърция е с владайски гранит, а български майстор, който все още е жив, е обучавал гърците как да редят паважа.

По данни на "Спаси София" след 1989 г. хиляди тонове употребявани павета са изнесено с шлепове от Свищов и Лом към Западна Европа.

Много от участниците в срещата изявиха мнение, че комбинираният вариант е най-добрият за булеварда - паветата да останат само по трамвайните линии, а отстрани да е асфалт.

Като представител на гражданите обаче на срещата присъства Иво Божков, общински съветник от ДСБ. По думите му днес има съвременните технологии, така че дори с павета, улицата да е модерна, удобна и съвременна. Във Франция, където и днес се слагат павета, те се изработват от специална машина, която ги подравнява и ги прави съвместими със съвременните изисквания за гладкост и проходимост, даде пример той.

"Не можем с лека ръка да решим да унищожим единственият булевард с такива павета в центъра на София”, смята той.

Въпреки дискусията, продължила над час, ремонтът на булеварда започва утре – на 1 юни, и много от участниците изразиха съмнение дали от срещата и разпалените дебати, ще има рееална полза.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


11
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
0
 
1
 
! Отговори
Спаси София преди 6 години
Здравейте, като представител на Спаси София ви моля да коригирате информацията в тази статия, тъй като информацията, цитирана като казана от нас не е вярна. Исторически данни бяха дадени от движения ГИОРТ и Спасение 2000, а не от нас.Нашата организация застана зад предложение за смесен вариант на настилката и изказахме какви са нашите съображения, въпреки че до последно не искахме да навлизаме в тази тематика. За нас е важно ремонтът да се извърши качествено!
10
2
 
2
 
! Отговори
ShaMana преди 6 години
Къде са паветата по булеварди в Германия? Държавата с най-добра пътна инфраструктура в европа. Къде са паветата с който и да е НОВ изграден път в която и да е държава? Коментирайки настилка използвана от древните Римляни показва колко сме научили за изминалите векове. Паветата са световно по скъпи за поддръжка, създават повече шум, задържат повече мръсотия и увреждат повече всички превозни средства преминаващи по тях.
9
1
 
2
 
! Отговори
Реалист преди 6 години
Не случайно в Западна Европа се избиват да търсят българските употребявани павета, които мафията си присвоява когато заменя паветата с асфалт. Там не са глупaви и добре знаят, че паветата са много по-добра настилка от асфалта. Само в България селяните си знаят едно - искам асфалт, като на село.
8
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Целият паваж около м. Метеора в Гърция е с владайски гранит"Само че такова животно като владайски гранит няма. Там се добиват сиенити и монцонити.
7
1
 
3
 
! Отговори
Петърчо преди 6 години
Имало на времето майстори.Давате ли си сметка колко време е минало от тогава и колко София се е променила откъм броя на жителите и трафика? Не може нещо което е давало резултат преди години да дава същия резултат и сега. От финансова гледна точка софиянци чрез данъците и повредите на колите плащат за въпросните павета. Не бива да се забравя и естетиката. Те са двете най-важни неща и ако всичко може да се реши без да се махат паветата хубаво. Но без тях би следвало да ви е ясно че решение няма.
6
0
 
7
 
! Отговори
Щирлиц преди 6 години
Хората си трошат колите по паветата...Въпросните хора някой гони ли ги,или им е запънал пищов?Заради нечии *** прищевки,столицата трябва да се откаже от облика си,наследен от предишни времена!?Да съборят тогава царският дворец,БАН,университета,семинарията,църквите,и да остане само асфалт,мол-ове и чалга-идеален евро.ейски облик,доказателство за това,че послушно сме се отказали от историята си,а значи и от бъдещето свое.Ай сиктир.
5
6
 
4
 
! Отговори
(-_-) преди 6 години
Такава настилка може да е била актуална през 1906та, но сега, когато караме модерни автомобили е необходим малко по-различен път. Каква е тая култура, от която могат да ти изпопадат пломбите? Още малко и ще обявят откритите тоалетни за паметници на културата!? Деева маа Ви просTА деева!
4
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Когато аз съм си пазарувал от гастрономът на ЦУМ,на кметицата и на главният архитект на София бащите са доили козите.Свинари и козари павета не умеят да редят.По принцип на селянина му дай асфалт.И наистина през годините на прехода освен парите от търговските дружества на запад и парите на населението от банките,тъпанарите извлякоха и паветата с шлепове по Дунав.Сега се краде по-малко предимно за нуждите на новобогаташите по вилите.
3
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Живея на бул. Дондуков от както се помня. Докато беше тоталитаризма този булевард ежегодно се ремонтираше и подържаше. Но откакто селянжърите дойдоха на власт този булевард заприлича на бейрут. Някакви се учеха да редят павета и така ги наредиха че само след една седмица всички павета се разместиха и се образуваха дунавски вълни. Няма ги старите майстори които като ги пренаредяха караха с години. В същото време поради големият трафик се вдига пепел от пясъка и огромен шум от гумите на колите!
2
10
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Що за глупости... Правят метрото, нямат пари за нови ремонти и оставят хората да си трошат улиците. Това е супер оживена улица, какъв паметник, по тези павета се трошат колите, вдига се прекалено много прах, който всички дишаме, ужасно шумно е. Куп недостатъци има, ама общината иска да пести пари и ни пробутва глупости. Ако се направи измерване на шума покрай павирана улица, сме за глоба от години. По Бул. Цар Борис 3" е същото. Обещават, обещават, пък паветата си седят. А ние дишаме мръсотия.
1
0
 
12
 
! Отговори
Жоро Павето преди 6 години
Чухте ли бе, аз съм паметник на културата!!!Само че изобщо не съм с местно значение, аз съм със световно значение! Ясно ли ви е бе, журналисти такива? По-добре да ви е ясно, защото още има павета в София!